صنعت، دانشجویان کم مهارت را پس می‌زند/ دانشگاهها دانشمند تولید می‌کنند نه کارآفرین!


صنعت، دانشجویان کم مهارت را پس می‌زند/ دانشگاهها دانشمند تولید می‌کنند نه کارآفرین!

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان گفت: کمبود مهارت دانشجویان باعث می‌شود اهالی صنعت از آنان استقبال نکنند و دانشجویان باید از طریق واسطه‌ها این مهارت و تجربه ها را کسب کنند.

محمدحسن مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به این‌که بین دانشگاه و صنعت یک‌سری ارکان و زنجیره وجود دارد که به صورت پیوسته به هم مرتبط هستند، اظهار کرد: تا زمانی که مشکلات این زنجیره یعنی مبدأ اصلی که دانشگاه است و صنعت که در نهایت می‌خواهد برای محصول ارائه شده خود خدمات ارائه دهد برطرف نشود شاهد وصل نشدن و عدم ارتباط بین حوزه های صنعت و دانشگاه هستیم.

وی افزود: در توسعه و تحقیقات صنعتی می‌بایست دانشجویان متبحر و ماهری وجود داشته باشد تا مشکلات و موانع موجود را برطرف کنند که افراد حوزه صنعت بدانند به حضور چنین نخبگانی نیاز است؛ اگر واسطه‌ یا مترجمی بین دانشگاه و صنعت وجود نداشته باشد نمی‌تواند این ارتباط را بین صنعت و دانشجو ایجاد کند، مرحله بعد این است که مراکز فنی و حرفه‌ای در افزایش مهارت و تجربه دانشجویان موثر باشد.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان در ادامه با بیان این‌که تجربه در زبان فنی به معنای مهارت است، تصریح کرد: کمبود مهارت دانشجویان باعث می‌شود صنعتی ها از آنان استقبال نکنند اما دانشجویان باید از طریق واسطه‌ها این مهارت و تجربه ها را کسب کنند تا به این دسته از مشکلات برخورد نکنند.

وی مطرح کرد: فعالان دانشجویی که به تازگی وارد حوزه کار و صنعت می‌شوند، می‌بینند که از طریق حرفه خود درآمد بالایی کسب نمی‌کنند و سیستم ناقص موجود باعث می‌شود افراد حوزه کاری خود را تغییر بدهند و به کارهای کم ارزش اما پرسود روی بیاورند که این موضوع در بلندمدت به بدنه کاری و صنعت یک کشور ضربه می‌زند.

مرادی تاکید کرد: تولیدات داخلی در کارگاه‌ها باعث ایجاد سودهای کلان شده و با انرژی و کار ارزان می‌توان درآمدزایی بالایی از طریق فروش محصولات به کشورهای خارجی مثل ترکیه ایجاد کرد. سیستم مدیریتی و نظارتی حاکم بر کشور برای شرکت های تازه تأسیس و حتی قدیمی دارای نقص است و مشکلات و مصیبت های بسیاری برای آن ها به وجود می‌آورد.

این عضو هیات علمی گروه برق دانشگاه بوعلی سینا گفت: آن جایی که شرکت‌ها از مشکلات و معضلات کاری موجود در کشور خسته می‌شوند، کشورهای خارجی جلو می‌آیند و به آن ها پیشنهاد سرمایه‌گذاری و تأسیس شرکت در کشورهایشان را ارائه می‌کنند و کارخانه‌داران می‌بینند شرایط کاری در آن‌جا راحت تر است و در نهایت مشتاق به رفتن می‌شوند و به کشورهایی مثل ترکیه می‌روند.

وی اضافه کرد: بسیاری از محصولاتی که در آن جا تولید می‌شود حاصل هوش و استعداد ایرانی‌ها است اما آن جا به این افراد توجه بیشتری می‌شود و قوانین ساده‌ای برای این اشخاص در نظر می‌گیرند. شرکت ها با قوانین فعلی در کشور ضرر می‌کنند.

مرادی بیان کرد: کارخانه‌ها با مهاجرت و انتقال به کشورهایی مثل عراق و ترکیه از همان جا محصولات خودشان را به اسم محصول ترک به ما می‌فروشند در صورتی که متولیان اصلی آن‌ها هم‌وطنان ما هستند.

وی ادامه داد: زمانی که شرکت‌ها بازار کار نداشته باشند از هر ترفندی برای درآمدزایی و نگهداشتن سرمایه های شرکت خود استفاده می‌کنند. دانشجویان باید به این مسائل آگاه باشند زیرا درک خوبی از بازار ندارند و باید ایده های آنان مشتری‌مدار باشد زیرا شرایط اقتصادی کشور این‌گونه است و باید به نیازهای اقتصادی کشور توجه شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان در رابطه با تفاوت دیدگاه‌ها گفت: زنجیره علم و دانش و تبدیل آن به فناوری در نهایت موجب ایجاد صنعت و خدمات می‌شود. بسیاری از درآمدزایی ها و ثروت آفرینی ها با خدمات پس از فروش است زیرا طول عمر فناوری کوتاه است و خدمات پس از آن از خود محصول مهم تر است. به شرکت های فناوری در خارج از کشور نگاه کنید؛ شبکه های اجتماعی از بهترین نمونه‌ها هستند که ثروت آفرینی بالایی دارند. دانشگاه های ما بیش‌تر دانشمند پرورش می‌دهند تا افراد کارآفرین و خلاق! دانشگاه‌ها با جذب افراد جسور و شجاع کارآفرین پرورش دهند. افرادی مانند بیل گیتس(مؤسس شرکت مایکروسافت) و مارک زاکربرگ(مؤسس شبکه اجتماعی فیس‌بوک) رفتند دانشگاه اما در آن‌جا چندان موفق نبودند و حتی اخراج شدند اما این افراد را تخریب روحی نکردند و در نهایت کارآفرین و مطالعه‌گر شدند و به ثروتی باورنکردنی رسیدند.

مرادی افشا کرد: می‌توانیم ۲۰ میلیارد تومان جهت توانمندسازی شرکت های استان از معاونت ریاست جمهوری به صورت بلاعوض دریافت کنیم تا در اختیار این مجموعه‌ها قرار دهیم اما تنها ۲۰۰ میلیون دریافت کردیم، یعنی یک درصد این بودجه! زیرا مجموعه ها نه نسبت به پارک علم و فناوری و نه نسبت به مرکز رشد شناخت و اطلاعات کافی ندارند.

وی در پایان اشاره کرد: متاسفانه قوانین ما برای تولید ساخته نشده و بیش‌تر به درد دلالان میخورد! مسئولین و مدیران باید براساس خدمات پس از فروش درآمدزایی کنند. باید در مباحث فرهنگی و اجتماعی تجدید نظر شود و دیدگاه‌ها نسبت به سرمایه‌گذاران عوض شود و با تاسیس شرکت‌های خصوصی بخش اعظمی از جوانان را در این شرکت ها و کارخانجات استخدام کنیم. جو مدیریتی و نظارتی حاکم بر استان باعث شده برخی از شرکت ها و سرمایه گذاران از استان همدان فراری شوند و به استان های دیگر بروند. بوروکراسی و کاغذبازی‌ها نخبگان و کارخانه‌داران را از کشور فراری می‌دهد.

انتهای پیام

خبرنگار ایسنا؛ سینا بیدمشکی


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

15 درصد مجروحان تصادف موتورسیکلت در استان همدان دچار معلولیت می‌شوند