روستاهای سوادکوه ( معرفی 175 روستای سوادکوه )


در این مطلب به معرفی روستاهای سوادکوه پرداخته ایم . 175 روستای سوادکوه که همگی سرسبز و طبیعتی بی نظیر دارند و با پایتخت هم فاصله چندانی ندارند . در ابتدا با شهرستان سوادکوه آشنا خواهیم شد . شهرستان سوادکوه یکی از شهرستان‌های استان مازندران در شمال ایران و زادگاه رضاشاه پهلوی است که در […]

در این مطلب به معرفی روستاهای سوادکوه پرداخته ایم . ۱۷۵ روستای سوادکوه که همگی سرسبز و طبیعتی بی نظیر دارند و با پایتخت هم فاصله چندانی ندارند . در ابتدا با شهرستان سوادکوه آشنا خواهیم شد . شهرستان سوادکوه یکی از شهرستان‌های استان مازندران در شمال ایران و زادگاه رضاشاه پهلوی است که در ناحیهٔ البرز مرکزی و در مجاورت استان سمنان قرار گرفته‌است. شهرستان سوادکوه از سمت شمال به شهرستان سوادکوه شمالی، از سمت جنوب به شهرستان فیروزکوه در استان تهران و شهرستان مهدیشهر در استان سمنان، از سمت غرب به شهرستان بابل و از سمت شرق به شهرستان ساری و ارتفاعات دودانگه و دهستان چاشم در شهرستان مهدیشهر محدود است.

روستاهای سوادکوه ( معرفی 175 روستای سوادکوه )

طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهرستان برابر با ۴۳٬۹۱۳ نفر و جمعیت منطقه ۶۸٬۷۴۷ نفر می‌باشد و مساحت آن به ۲۰۷۸ کیلومتر مربع می‌رسد. این شهرستان با تراکم نسبی جمعیت ۹/۳۲ نفر در هر کیلومتر مربع مساحت، دارای یکی از پائین‌ترین میانگین در سطح شهرستان‌های استان مازندران است.

تقسیمات کشوری

شهرستان سوادکوه از بخش‌های مرکزی و زیرآب و از شهرهای پل سفید، زیرآب و آلاشت تشکیل شده‌است. در سال ۱۳۹۲ نام بخش شیرگاه به مرکزیت شهر شیرگاه به شهرستان سوادکوه شمالی تغییر کرد. این شهرستان از دهستان‌های راستوپی با ۶۰ آبادی، ولوپی با ۳۲ آبادی، سرخ‌کلا ۱۷ آبادی و کسلیان با ۱۶ آبادی تشکیل شده‌است.
روستاهای سوادکوه ( معرفی 175 روستای سوادکوه )

بخش مرکزی شهرستان سوادکوه
دهستان راستوپی
دهستان ولوپی
شهرها: پل سفید، آلاشت

بخش زیرآب:
دهستان سرخ‌کلا
دهستان کسلیان
شهرها: زیرآب

روستاهای سوادکوه ( معرفی 175 روستای سوادکوه )

اقلیم

منطقه سوادکوه در یک دره وسیع طولانی و در دامنه‌های شمالی رشته کوه‌های البرز مرکزی واقع شده‌است. حوزه کلی این ناحیه از منتهی‌الیه جلگه‌های جنوبی، و ۳۰ کیلومتری دریای خزر آغاز شده و با شیب بسیار تند به سوی جنوب کشیده می‌شود. پوشش ارتفاعات تا بلندی ۲۰۰۰ متری سرسبز و جنگلی و از آن به بعد مرتعی، خشک با آب و هوای سردسیری می‌باشد.

جهت شرقی و غربی این ارتفاعات به موازات سواحل دریای خزر مانع و سد بزرگ برای تبادل جریان‌های جوی بین این دریا و فلات مرکزی ایران بوده و جریان‌های غربی به همراه ابرهای باران‌آور که از غرب اروپا به ایران می‌رسند در کنار دیواره‌های ستبر و غول‌پیکر این کوهستان محبوس شده و باعث ریزش برف و باران فراوان و سودمند می‌شوند. واحد مرکزی این رشته کوه‌ها در سوادکوه قرار دارد. ارتفاعات و تپه ماهورهایی که از جنوب به شمال کشیده شده‌اند به سرعت بلندی خود را از دست می‌دهند و به جلگه مازندران و بر حاشیه جنوبی شهرستان قائم‌شهر منتهی می‌شوند. آبادی‌های فراوانی نیز در دل این ارتفاعات قرار داشته و در سطح منطقه پراکنده‌اند.

دهستان راستوپی از مجموعه کوه‌هایی تشکیل شده که بلندترین نقطه آن به نام قله اتابک، ۳۲۷۱ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. حوزه ارتفاعات و دره‌های شفلین نیز منطقه ولوپی را تشکیل می‌دهند که ارتفاع آن‌ها از جنوب به شمال و متمایل به شرق کاسته شده و بلندترین نقطه این ناحیه نیز ۳۵۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. اختلاف ارتفاع زیاد در فواصل اندک و بالا بودن میانگین شیب زمین سبب شده‌است که آب و هوا و پوشش گیاهی سوادکوه به‌شکل بسیار متنوع و متفاوتی جلوه‌گر شود.

بارش در ارتفاعات این منطقه به صورت برف در نواحی کم ارتفاع شمالی به صورت باران می‌باشد.

نواحی قشلاقی ان در ارتفاع ۲۰۰ الی ۷۵۰ متر و ارتفاع بالا از ۱۷۰۰ متری تا نواحی ییلاقی و مراتع، کاملاً متمایز از یکدیگرند. مراتع این ناحیه از بهترین و غنی‌ترین انواع در سطح کشور به‌شمار می‌روند.

روستاهای سوادکوه ( معرفی 175 روستای سوادکوه )

اقتصاد و فرهنگ

در گذشته‌ای نه‌چندان دور مراتع غنی این منطقه منبع درآمد ساکنین آن بود. مردم این ناحیه اکنون نیز به علت شرائط مناسب اقلیمی به کار دامپروری و پرورش انواع دام اشتغال دارند. تا قبل از ملی شدن مراتع و اصلاحات ارضی سوادکوه جزء یکی از مهم‌ترین تأمین‌کننده مواد لبنی و گوشتی بازار تهران و مازندران به‌شمار می‌رفت.

درحال حاضر نیز سوادکوه به عنوان یک از قطب‌های دامپروری استان مازندران مطرح بوده و یکی از بهترین نژاد گوسفند زل در این ناحیه پرورش یافته و نگهداری می‌شوند.

به‌علت کوهستانی بودن منطقه کشاورزی در این منطقه از رونق چندانی برخوردار نیست و در نواحی جنوبی آن کشت گندم، جو و ارزان در گذشته مرسوم بود. کشت و کار در نواحی جلگه‌ای شمال آن و در حومه شیرگاه دارای رونق بیشتری است و برنج کاری قسمت اصلی تأمین معاش و گردش امورات اقتصادی آن به‌شمار می‌رود. در اوایل قرن چهاردهم سنتی با کشف منابع عظیم زغال‌سنگ، در این ناحیه، البرز مرکزی، بسیاری از بومیان این منطقه در این بخش مشغول به‌کار شده و کار در معادن و امور جنبی آن چهره اقتصادی سوادکوه را دگرگون نمود.

علاوه بر ذخائر عظیم زغال‌سنگ، منابع معدنی دیگر مانند فلورین و سیلیس نیز از در آمدهای اقتصادی این ناحیه به‌شمار می‌رود و عده کثیری نیز در خدمات مربوط به راه‌آهن دولتی کشور اشتغال دارند.

جنگل‌های سوادکوه، نیز نقش اندکی در امورات اقتصادی ناحیه دارند. این منطقه دارای ۱٬۰۵۰٬۰۰۰ هکتار جنگل‌آباد و مرغوب، ۱۶۰٬۰۰۰ هکتار جنگل نامناسب و ۱۰۸٬۰۰۰ هکتار مرتع می‌باشد.

صنایع دستی نیز در گذشته از منابع درآمد سوادکوه به‌شمار می‌رفت و در حال حاضر به‌علت مهاجرت جمعیت آن و عدم توجه جوانان، بخش ناچیزی از درآمدها را بخود اختصاص داده‌است.

منطقه سوادکوه از نظر اقتصادی یکی از محروم‌ترین مناطق استان می‌باشد. با توجه به دارا بودن به جاذبه‌های توریستی متنوع، با اجرای سیاست‌های مناسب در بخش گردشگری تغییرات مثبت فراوانی را در همه جوانب اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شاهد خواهد بود.

از صنایع موجود در منطقه می‌توان به کارخانه چوب لاجیم، اشباع تراورس شیرگاه، کارخانه فراورده‌های چوبی گله و سنگده دودانگه اشاره کرد.

از نظر سوابق فرهنگی نیز منطقه سوادکوه دارای پیشینه‌ای بسیار روشن در ایران بوده و شخصیت‌های بزرگی را در علوم مختلف به جامعه علمی کشور تقدیم کرده‌است. در حال حاضر نیز ساکنین این منطقه از فرهنگ اصیل، سنتی و بسیار غنی برخوردارند که در رفتار اجتماعی آنان نیز نمود یافته‌است. شرائط سخت اقلیمی و طبیعی باعث گردیده که در خصوص احداث اماکن فرهنگی و آموزش عالی که سوادکوه به جایگاه واقعی خود دست پیدا نکند ولی با روند مثبت موجود در حال توسعه می‌باشد.

گویش

مردم سوادکوه به گویش سوادکوهی که گویشی از زبان طبری یا همان زبان مازندرانی است صحبت می‌کنند. شایان ذکر است که بیشتر واژه‌های زبان طبری به دلیل نفوذ زبان‌های دیگر در استان مازندران فراموش شده ولی در سوادکوه از اصالت بیشتری برخوردار بوده و کمتر دچار صدمه گردیده‌است.

در گذشته‌های دور زبان پهلوی در این ناحیه رایج بود و تا قرن پنجم هجری قمری نیز مردم این دیار با زبان پهلوی گفتگو می‌کردند و دیرتر از نقاط دیگر ایران تحت نفوذ زبان و فرهنگ بیگانه قرار گرفتند.

روستاهای سوادکوه

روستای آبدنگ‌سر

آبدنگسر روستایی است در دو کیلومتری شهر شیرگاه و از توابع شهرستان سوادکوه. این روستا ۲۶۶ نفر جمعیت دارد. به گفته پیشینیان در این روستا آبدنگ و پادنگ زیاد بوده و به این نام مشهور شده است.این منطقه توسط راه آهن – از زمان پهلوی تا کنون – و رودخانه به چهار بخش تقسیم شده است. پل تاریخی شاه عباسی از جمله اثر تاریخی آن می‌باشد که بر روی رودخانه آن قرار گرفته است.

روستای اترکله

اترکله، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای اتو (سوادکوه)

اتو، روستایی از روستاهای سوادکوه از توابع بخش مرکزی در استان مازندران می باشد. روستاهای امیرکلا،پیرنعیم ،سی پی و ولیلا و لاجیم در مجاورت روستای اتو واقع شده اند۔ ورود مردم غیربومی و ساخت وسازهای نامانوس موجب تغییر چهره روستا گردیده است۔این روستا در پانزده کیلومتری شهر زیراب است و مرکز منطقه کسلیان می باشد . این روستا در دهستان کسلیان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۰ نفر بوده‌است. این روستا با طبیعت بی‌مانند خود، چشم هر بیننده را مسحور خود می‌کند.این روستا با طبیعت بی‌مانند خود شمار بسیاری از شهرنشینان را به سمت خود جلب کرده و به یک منطقه کاملاً توریستی تبدیل شده‌است.
نام اصلی این روستا با گویش محلی به نام “اتا او” است که در فرهنگ فارسی با نام “یک آب” شناخته می‌شود که از دوران گذشته به عنوان آب شرب و بهداشتی مورد استفاده عموم اهالی روستا بوده و هنوز هم مورد استفاده قرار میگیرد. در این روستا تمامی فصل‌ها با زیبایی هر چه تمام رخ می نماید و زندگی در دل این روستای شگفت انگیز همچنان جاریست.

روستای ارات‌بن

ارات بن، روستایی است از توابع دهستان ولوپی بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران ایران با منظر طبیعی کوهستانی جنگلی با اقلیم چهارفصل برگی دیگر از کتاب آفرینش بهشت مازندران می‌باشد. این روستا در نزدیکی شهر آلاشت و در مسیر جاده توریستی دراسله قراردارد. نام این روستا مرکب از دو کلمه ارات (به معنای کشتزارهای وسیع) و بن به معنای پایین دست می‌باشد. ساکنین ارات بن اغلب از طایفه سیاوشی و عالیشاه می‌باشند که با مرور زمان و با تغییرات شناسنامه‌ای نام‌های دیگر نیز در این روستا یافت می‌شود. شامل مناطق :وریشت ،شونشت ،همند ،تپه سپر ،پایین محله و بالا محله ارات بن یکی از زیباترین روستاهای ییلاقی کشور می‌باشد.
این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۹ نفر بوده‌است.

روستای ارژنگ رودبار

ارژنگ رودبار، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۰ نفر بوده‌است.

روستای ارفع‌ده

ارفعده، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران ایران.این روستا در ارتفاع ۱۵۶۰ متری از سطح دریا واقع شده.فاصله روستا تا تهران ۱۵۰ کیلومتر و تا پل سفید مرکز شهرستان ۱۳ کیلومتر میباشد.زبان مردم روستا مازندرانی است.عمده فعالیت مردم در روستا کشاورزی شامل گندم و جو دیم و باغداری شامل گردو و همچنین دامداری میباشد.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸۴ نفر بوده‌است.

در این روستا آتشکده ایی کشف شده است. در مرکز این بنا یک آتشدان با تزئینات گچی ثبت گردید که کاربرد مذهبی این بنا را اثبات می‌رساند.با توجه به شواهد معماری و سفالین، این آتشکده تا قرن سوم هجری قمری مورد استفاده قرار گرفته است.این بنا در فاصله ۵کیلومتری غار اسپهبد خورشید قرار گرفته است و بخشی از مجموعه بناهای مربوط به اسپهبد طبرستان در این بخش از سوادکوه می باشد. این بنا نشان میدهد که‌ حدود هزار و صد سال قبل در ارفعده سکونت وجود داشته و مکان مذهبی برای ساسانیان بوده است.این مسئله میتونه شناخت هویت و گذشته اصیل روستای ارفعده و ساکنین آن که از گذشته های خیلی دور در این مکان سکونت داشتند آشنا کند و اگر تاریخ را مطالعه کنید قطعا به ویژگی های ساسانیان و روحیه مبارز، جنگ طلبی و همینطور دفاع از املاک خودشان در برابر هجوم اعراب به این سرزمین آشنا شد. در یکسری از شجره نامه ها گفته میشد طایفه ارفعی که در این روستا سکونت دارند از کُرد های تبعیدی بوده اند. این گفته با بناها و شواهد رد می شود و طایفه ارفعی یکی از طوایف اصیل سوادکوه است.

روستای آریم

آریم، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد. روستای آریم بعد از روستای کنگلو قرار دارد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۱ نفر بوده‌است.

روستاهای سوادکوه ( معرفی 175 روستای سوادکوه )

روستای ازان‌ده

ازان ده یا ازآنده، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد. این روستا یکی از زیباترین روستاهای شهرستان سوادکوه، ودر۳ کیلومتری شهرپل سفید واقع می‌باشد؛ که در دامنه رشته کوه‌های البرز و مملو از جنگلهای انبوه و استوار می‌باشد که در فصل بهار چهره‌ای سبز و دیدنی به خود می‌گیرد. چشمه‌های جوشان و گوارا اطراف این روستا را احاطه کرده‌است. در قلب جنگل‌های این روستا دشتهایی وسیع و سرسبز دیده می‌شود، که در روز ۱۳ فروردین هر سال پر از مسافر می‌شود. یکی از مهم‌ترین دلایلی که مسافران را به این مکان سوق می‌دهد احداث جاده درمسیر جنگل و گیاهان دارویی مختلفی است که در آن واقع است.

آب و هوای معتدل مرطوب می‌باشد. ریزشهای جوی در روستا زیاد بوده و از نظر آب و هوایی شرایط لازم را به عمل آورده‌اند در نتیجه در سراسر روستا پوشش گیاهی غالب را درختان جنگلی تشکیل می‌دهند که به‌طور عمده شامل درختان پهن برگ خزان دار می‌باشد به‌گونه‌ای که هفتاد الی هشتاد درصد ارتفاعات روستا و شهرستان سواد کوه پوشیده از درختان جنگلی می‌باشد وسایر ارتفاعات را نیز مراتع در اختیار خود دارند که مورد استفاده دامداران است.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۷ نفر بوده‌است.

روستای ازود

اُزود، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۰ نفر بوده‌است.

روستای اساس

اساس، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۳۲ نفر بوده‌است.

روستای اسبوکلا

اسبوکلا، روستایی است از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان لفور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴ نفر بوده‌است.شغل مردم این روستا کشاورزی و دامداری بوده و در آمد اصلی این مردم کشت برنج و دامپروری در روستا و مناطق جنگلی اطراف آن بوده است. این روستا تا قبل از تصرف زمین های کشاورزی و مسکونی آن توسط آب منطقه‌ای بیش از ۷۰ خانوار و حدود ۲۰۰ نفر جمعیت داشت. این روستا دارای اماکن زیارتی شامل امامزادگان یحیی، محمد، زکریا و صالح بوده است. از سال ۱۳۷۶ و بخاطر ساخت سد آبی در این منطقه ساکنین به مناطق مختلف و اغلب به شهرستان قایمشهر کوچ کرده‌اند.

روستای اسپرز

اسپرز، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷ نفر (۸ خانوار) بوده‌است.

روستای اسپوکلا

اسپوکلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۵ نفر (۲۳ خانوار) بوده‌است.

روستای استخرسر

استخرسر، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۴ نفر بوده‌است.

روستای اسدآباد

اسدآباد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷ نفر بوده‌است

روستای اسه

اسه، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹ نفر بوده‌است.

روستای اغوزبن

اغوزبن، روستایی است از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان لفور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۹ نفر بوده‌است.

روستای افراسی

افراسی، روستایی است از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان لفور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۵ نفر بوده‌است.

روستای البن

البن، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷ نفر بوده‌است.

روستای امافت

امافت، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد. در مسیر روستای امافت بعد از این روستا ، روستای کنگلو قرار دارد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۶ نفر بوده‌است.

روستای امام‌کلا

امام کلا، روستایی است از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد. این روستا سابقا شاه کلا نام داشت و جزو شهرستان بابل محسوب می‌گشت.این روستا در دهستان لفور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۳ نفر بوده‌است.

روستای امیرکلا

امیرکلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان کسلیان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۸ نفر (۲۳ خانوار) بوده‌است.

روستای امیرکلا (شیرگاه)

امیرکلا، روستایی است از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان لفور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای انارم

انارم، روستایی است توریستی و زیبا از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۹ نفر بوده‌است.

روستای انند

انند، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۱ نفر بوده‌است

روستای اوات

اوات، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۳ نفر بوده‌است.

روستای اوبن

اوبن، روستایی است از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان لفور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۷ نفر بوده‌است.

روستای اوریم

اوریم، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۷ نفر بوده‌است. مردم اوریم به گویش سوادکوهی که گویشی از زبان مازندرانی است صحبت می‌کنند.

روستای اوریم‌رودبار

اوریم رودبار، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۷ نفر بوده‌است.

روستای آهنگرکلا

اهنگرکلا، روستایی است از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان شرق و غرب شیرگاه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۸۱ نفر بوده‌است.

روستای ایستگاه دوگل

ایستگاه دوگل، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد. بنای ایستگاه راه‌آهن دوگل مربوط به دوره پهلوی اول است و این اثر در تاریخ ۹ بهمن ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۴۱۳۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷نفر (۷ خانوار) بوده‌است.

روستاهای سوادکوه ( معرفی 175 روستای سوادکوه )

روستای ایوک (سوادکوه شمالی)

ایوک، روستایی است از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه شمالی در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان هتکه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۹۳نفر (۲۱۴خانوار) .

روستای بارنیگنون

بارنگنان، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸نفر (۴خانوار) بوده‌است.

روستای بازیرکلا

بازیرکلا، روستایی است از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه شمالی در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان هتکه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۵ نفر بوده‌است.روستای بازیرکلا یکی از روستاهای شهرستان سوادکوه شمالی از استان مازندران می باشد که در کوهپایه های البرز مرکزی قرار دارد . این روستا از طرف شمال شرقی با فاصلۀ بیست و دو کیلومتر با شهرستان قائمشهر، از طرف شمال غربی با فاصلۀ سی و یک کیلومتر با شهرستان بابل و از طرف جنوب شرقی با فا صلۀ نه کیلومتر با شیرگاه از توابع شهرستان سوادکوه محدود می باشد .در ضمن همسایگان روستایی این روستا بشرح زیر می باشند : از طرف شمال و شمال شرقی با فاصلۀ دو کیلومتر با روستای بورخیل ، از طرف جنوب شرقی با فاصلۀ ۱.۵ کیلومتر بت روستای فرامرزکلا و از طرف جنوب با فاصلۀ دو کیلومتر با روستای حاجیکلای غربی ، همچنین از طرف جنوب شرقی با فاصلۀ چهار کیلومتر با روستای کتی لته محدود است . این روستا در انتهای کوهپایه ای قرار گرفته و کوهی در قسمت غربی آن بچشم می خورد که قلٌک نام دارد، ارتفاع این کوه از سطح زمین ۸۰ متر است .

روستای باغ سرخ‌آباد

باغ سرخ‌آباد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد. منطقه سرخ‌آباد در ۲۵ کیلومتری فیروزکوه به سمت قائمشهر واقع شده‌است. دارای منطقه ای بکر و دست نخورده می‌باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹ نفر بوده‌است.برج دیده‌بانی شروین باوند که مربوط به دوره ساسانیان می‌باشد در این منطقه واقع شده‌است. همچنین دارای آثار ملی چون کلیسای سرخ‌آباد و پل راه‌آهن سرخ‌آباد که مربوط به دوره پهلوی اول می‌باشند، می‌باشد. ایستگاه راه‌آهن سرخ‌آباد در مسیر قطار تهران فیروزکوه قرار دارد.

روستاهای سوادکوه ( معرفی 175 روستای سوادکوه )

روستای باغ سرهنگ ملکی

باغ سرهنگ ملکی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای بالادواب

بالادواب، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۸ نفر بوده‌است.

روستای بایع‌کلا

بایع‌کلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۲ نفر (۹۲ خانوار) بوده‌است.

روستای برنت

برنت، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد. برنت طبیعت زیبا و چشمه های آب معدنی زیادی دارد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۶ نفر بوده‌است.

روستای بورخیل

بورخیل، روستایی از روستاهای سواد کوه است که در شهرستان سوادکوه شمالی در استان مازندران می باشد.این روستا مرکز دهستان هتکهاست و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۲۵ نفر بوده‌است.بر این اساس، شهرستان سوادکوه شمالی به مرکزیت شهر شیرگاه از ترکیب بخش‌های نارنجستان و بخش مرکزی به مرکزیت شهرشیرگاه شامل دهستانهای شرق و غرب شیرگاه و لفوردر تابعیت استان مازندران ایجاد می‌شود.بر اساس این مصوبه دولت، دهستان هتکه به مرکزیت روستای بورخیل از ترکیب روستاهای ایوک، بورخیل، منگل، هتکه لو، چهارگیری، بازیرکلا، حاجیکلا، فرامرزکلا وکتی لته در تابعیت بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه ایجاد می‌شود.

روستای بهمنان

بهمنان، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.بهمنان همچنین نام طایفه‌ای است که در این روستا زندگی می‌کرده‌اند. مطابق نقل افضل الملک در سفرنامه مازندران این طایفه به همراه سه طایفه اولاد، شیروان، گاوان پیش از اسلام در سوادکوه می زیسته‌اند.این روستا در دهستان کسلیان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۰۰ نفر بوده‌است.

روستاهای سوادکوه ( معرفی 175 روستای سوادکوه )

روستای پادگان اموزش دواب

پادگان اموزش دواب، روستایی از توابع بخش مرکزی سوادکوه مازندران است. نام این روستا از پادگان آموزشی دوآب در ۸کیلومتری جنوب شهر پل سفید گرفته شده است.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۸۵ نفر (۱۲۰خانوار) بوده‌است.

روستای پادگان شهیدیونسی بختونکلا

پادگان شهیدیونسی بختونکلا، روستایی از توابع بخش نارنجستان شهرستان سوادکوه شمالی در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان چای‌باغ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷ نفر (۶ خانوار) بوده‌است.

روستای پارسی

پارسی، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۹ نفر بوده‌است.

روستای پاشاکلا

پاشاکلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد. این روستا در دهستان کسلیان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۶۲ نفر (۸۱خانوار) بوده‌است.

روستای پالند

پالند یا پالاند یا پالُند، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۶۰ نفر بوده‌است.

روستای پایین‌دواب

پایین دواب، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۷ نفر بوده‌است.

روستای پشتگل

پشتگل، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱ نفر بوده‌است.

روستای پل‌پا

پل پا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای پندرم

پندرم، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵ نفر بوده‌است.

روستای پیت‌سرا

پیت سرا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران ایران.این روستا در زیره کوهه سرخل قرار دارد و در روز اول سال ۱۳۹۹ تکه هایی از سنگ بر روی مردمان این روستا آوار شد.مردمان این روستا همگی اصلیتشان به روستا کرمان(سوادکوه) باز می گردد و به نوعی ییلاقشان مربوط به این روستا بوده وقشلاقشان مربوط به روستای پیت سرا می شود و زندگی عشایری در گذشته داشته اند.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۳ نفر بوده‌است.

روستای پیرنعیم

پیرنعیم، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان کسلیان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۱ نفر بوده‌است.

روستای پیشین‌واله

پیشین واله، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۹ نفر بوده‌است.

روستای تپه‌سر

تپه سر، روستایی است از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان شرق و غرب شیرگاه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۶ نفر (۱۹خانوار) بوده‌است.

روستای تمر

تمر، روستایی است ازروستاهای سوادکوه از توابع بخش شیرگاه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان لفور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۷ نفر بوده‌است.

روستاهای سوادکوه ( معرفی 175 روستای سوادکوه )

روستای تیلم

تیلم، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۸ نفر بوده‌است.

روستای جوارم

جوارم، روستایی است از توابع بخش زیراب شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.جوارم در ۶ کیلومتری شمال شرقی شهر زیراب و در ۱۱ کیلومتری جنوب شهر شیرگاه قرار دارد.پارک جنگلی جوارم در این روستا قرار دارد و آنرا تبدیل به یک منطقه گردشگری مهم در سطح استان کرده است.این روستا در دهستان سرخ‌کلا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۹ نفربوده‌است.

روستای چاپارخانه (سوادکوه)

جوارم، روستایی است از توابع بخش زیراب شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.جوارم در ۶ کیلومتری شمال شرقی شهر زیراب و در ۱۱ کیلومتری جنوب شهر شیرگاه قرار دارد.پارک جنگلی جوارم در این روستا قرار دارد و آنرا تبدیل به یک منطقه گردشگری مهم در سطح استان کرده است.این روستا در دهستان سرخ‌کلا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای چاک‌سر (سوادکوه شمالی)

چاکسر، روستایی از توابع بخش نارنجستان شهرستان سوادکوه شمالی در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان چای‌باغ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۳ نفر (۱۰۰خانوار) بوده‌است.

روستای چاکسرا

چاکسرا، روستایی از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان لفور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶ نفر بوده‌است.

روستای چالی

چالی، نام روستایی از توابع شهر شیرگاه شهرستان سوادکوه شمالی در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان شرق و غرب شیرگاه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۲۴ نفر بوده‌است .

روستای چایرون بالاوپایین

چایرون بالاوپایین، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان سرخکلا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵ نفر بوده‌است.

روستای چرات

چرات یکی از روستاهای حوالی آلاشت سوادکوه در استان مازندران ایران است. در حدود ۲۲ کیلومتری آلاشت و منطقه‌ای است ییلاقی که از جنوب خط راس آن مرز استان تهران(فیروزکوه)و مازندران را تعیین می‌کنداز غرب و شمال غربی به کوهها بندپی بابل هم مرز است با چراگاه‌های سرسبز. چرات و مراتع اطراف آن که از سلسله جبال البرز مرکزی محسوب می‌شود به لحاظ اینکه در ارتفاع بیش از ۲۷۰۰ متر واقع شده‌است به جزء در دره‌های آن که قابل کشاورزی است سایر جاهای آن فقط برای چراگاه دام کاربرد دارد بنابراین ضروری است مسئولین امر به این مهم توجه داشته باشند در صورتی که نیازهای فصل سرد سال دامداران این منطقه که در جلگه زمستان را سپری می‌کنند توجه نکنند موجب خواهد شد این منبع ارزشمند بلا استفاده باقی بماند. برخی بر این باورند که نام سوادکوه از کوه سوات گرفته شده که در جنوب شرقی روستای چرات در دهستان ولوپی واقع شده و در ارتفاعات آن آثاری از تمدن قدیم مشاهده می‌شود که احتمالاً بدلیل استقرار حاکمان قدیم سوادکوه بر جای مانده‌است.

در چرات ۵ طایفه زندگی می‌کردند که از جمله طوایف سوارقلی و اویاک و جورسری و … می باشند و هر طایفه شامل چندین خانواده با نام خانوادگی محمدی ها حیدری ها رحمانی ها اسکندری ها رمضانی ها رخشان ها کاویانی‌ها و و یزدانی‌ها و غفاری‌ها و رستمی‌ها و مرادی‌ها و لهراسبی ها و معافی ها و….. که پس از زمین‌لرزه سال ۱۳۳۶ بسیاری متواری شدند و در دیگر شهرها و روستاهای استان مازندران اقامت گزیدند. نام شهرستان سواد کوه از قله‌ای به نام سواد که محلی‌ها به آن شاه نشین می‌گویند، گرفته شده‌است. چرات در سال ۱۳۳۶، قبل از زلزله، نزدیک به هزار خانوار بوده که آثار ویرانه‌های آن هنوز باقی است. از مناطق دیدنی چرات می‌توان از چشمه‌های فراوان، حمامی که بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد و آبشاری به نام گرچلینگ و تنگه نارم و قله شاه نشین و غارهای باستانی و مناظر و طبیعت زیبا نام برد.

روستای حاجیکلا

حاجیکلا (سوادکوه)، روستایی از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان لفور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای خرج

خرج، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای خرکاک

خرکاک، روستایی است از روستاهای سوادکوه از توابع بخش شیرگاه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان لفور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۴ نفر بوده‌است.

روستای خشک‌دره

خشک دره، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای خواجه‌کلا

خواجه کلا، روستایی است از توابع بخش زیراب شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان سرخ‌کلا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای دراسله

دراسله، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۱۸ نفر بوده‌است.

روستاهای سوادکوه ( معرفی 175 روستای سوادکوه )

روستای درزیکلا

درزیکلا (سوادکوه)، روستایی از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان لفور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۲ نفربوده‌است.

روستای درکارودبار

درکارودبار، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۳ نفر بوده‌است.

روستای دوآب

روستای دوآب در ۱۹کیلومتری جنوب شهر پل سفید در شهرستان سوادکوه، استان مازندران واقع شده است.

روستاهای سوادکوه ( معرفی 175 روستای سوادکوه )

روستای ده‌میان

ده میان، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۶ نفر (۳۹ خانوار) بوده‌است.

روستای دهخدا (سوادکوه)

دهخدا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۸ نفر بوده‌است.

روستای دهکلان

دهکلان، روستایی است از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان لفور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۲ نفر بوده‌است.

روستای ذال‌دره

ذال دره، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱ نفر بوده‌است.

روستای رجه

رجه، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد. رجه در ۱۸ کیلومتری شهر پل‌سفید واقع شده‌است. رجه از شمال به روستای فلورد از جنوب به روستای برنت از شرق به روستای دهمیان و انارم و از غرب به روستای بایع‌کلا وصل می‌شود. رجه دارای مناظر زیبا و چشم‌اندازهای طبیعی می‌باشد.واژه رجه چند معنا دارد، طنابی که از الیاف گیاهی تهیه شود، مستقیم به سمت کسی یا چیزی رفتن، بی محابا گذشتن و حد و حدود که نام روستای رجه باید به معنای، مرز علایم یا برجستگی‌های بین دو زمین باشد.جمعیت روستای رجه، در فصل تابستان به ۱۴۰۰ نفر (۳۵۰ خانوار) می‌رسد. شغل اصلی مردم روستای رجه دامداری و کشاورزی است. صنایع دستی روستای رجه؛ جاجیم‌بافی، قالی‌بافی، جوراب‌بافی و کچه‌تراشی می‌باشد. این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۲۳۶ نفر بوده‌است.

روستای وندچال

وندچال، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای ریکو (سوادکوه)

ریکو، روستایی است از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان لفور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۳ نفر بوده‌است.

روستای رئیس‌کلا

رییس کلا، روستایی است از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان لفور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۱۹ نفر (۱۳۱خانوار) بوده‌است.

روستای ززول

ززول روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان کسلیان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن حدود ۵۳ نفر بوده‌است.

روستای زنگیان

زنگیان، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۶ نفر بوده‌است.

روستای زیارت‌سر

زیارت سر، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۸ نفر بوده‌است.

روستای سرتنگه

سرتنگه، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد. در این روستا باغات گردو و گیلاس و زمین های شالیزاری وجود دارد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای سرچلشک

سرچلشک، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای سرخکلا تپه

سرخکلا تپه، روستایی از روستاهای سوادکوه توابع بخش زیراب شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان سرخ‌کلا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۵نفر (۳۵خانوار) بوده‌است.

روستای سرین

سرین، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در شهر آلاشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۳ نفر بوده‌است.

روستای سفیددارگله

سفیددارگله، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۶ نفر بوده‌است.

روستای سنگ‌سرگ

سنگ سرگ، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۲ نفر بوده‌است.

روستای سنگسی

سنگسی، روستایی است از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان لفور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۷ نفر (۲۳خانوار) بوده‌است.

روستای سنگنیشت

سنگنیشت، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان کسلیان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۹۴ نفر بوده‌است.

روستای سوادرودبار

سوادرودبار، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ، جمعیت آن ۵۷ نفر بوده‌است.

روستای سوخته‌سرا

سوخته سرا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران ایران است .روستای سوخته سرا در همسایگی روستاهای ولیلا،ززول و سوخته سرا واقع شده است ومرقدامامزاده صالح که در این روستا واقع شده سالیانه پذیرای هزاران زایر می باشد ۔همچنین سالن ورزشی شهدای کسلیان در سوخته سرا واقع شده است۔این روستا در دهستان کسلیان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۹ نفر بوده‌است. مردم سوخته‌سرا به گویش سوادکوهی که گویشی از زبان مازندرانی است صحبت می‌کنند.

روستای سی‌پی

سی پی، روستایی است از روستاهای سوادکوه توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.روستای سی پی یکی از زیباترین روستاهای استان مازندران است که سالانه پذیرای هزاران مسافر از سراسر ایران می باشد.این روستا در دهستان کسلیان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۲ نفر بوده‌است.

روستای سیدآباد

سیدآباد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان سرخکلا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۲ نفر بوده‌است.

روستای سیمت

سیمت، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۰ نفر بوده‌است. مردم سمیت به گویش سوادکوهی که گویشی از زبان مازندرانی است صحبت می‌کنند.

روستای شارقلت

شارقلت، روستایی است از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان لفور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۹ نفر بوده‌است.

روستای شرکت صنعتی ومعدن تاریک دره

شرکت صنعتی ومعدن تاریک دره، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای شش‌رودبار

شش رودبار، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۵ نفر بوده‌است.

روستای شوراب

شوراب، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۳ نفر بوده‌است.

روستاهای سوادکوه ( معرفی 175 روستای سوادکوه )

روستای شورکچال

شورکچال، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۷ نفربوده‌است.

روستای شورمست

شورمست، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۰ نفر بوده‌است.دریاچه شورمست، تنها دریاچه طبیعی شهرستان سواد کوه که وسعت آن ۱۵ هزار متر مربع و عمق آن ۵ متر است. این دریاچه در ۵٫۵ کیلومتری شهرپل سفید واقع شده‌است.دریاچهٔ طبیعی شهرستان سوادکوه، در ۶ کیلومتری غرب شهر پل سفید و در ارتفاعات مشرف به این شهر در مجاورت روستای شورمست واقع شده‌است. منظره این دریاچه با جنگل اطراف آن که از درختان کهنسال و بلند قامت توسکا پوشیده شده، آن را به یکی از زیباترین اماکن موجود در شهرستان سوادکوه تبدیل ساخته‌است. در حال حاضر همواره مسافران، طبیعت گردان و ماهیگیران زیادی از این دریاچه بهره‌برداری می‌کنندویکی‌پدیا. با بهسازی راه دسترسی، احداث امکانات تفریحی مانند قایق، پدالو، اسکی روی آب و اقامتگاه ساده بهمراه سرویس بهداشتی، می‌توان به جذب توریست در شهرستان سوادکوه کمک شایانی نمود.

روستاهای سوادکوه ( معرفی 175 روستای سوادکوه )

روستای شورمست‌رودبار

شورمست رودبار، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۰ نفر بوده‌است.

روستای شهریارکلا

شهریارکلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای شیرجه‌کلا

شیرجه‌کلا، روستایی است از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان شرق و غرب شیرگاه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸۵ نفر بوده‌است.

روستای شیردره

شیردره (سوادکوه)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران است. با عبور از شهرک آزادمهر، فرعی های روستای کریکلا و کلاریجان در سمت چپ جاده وارد فرعی روستای شیردره خواهید شد.این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵ نفر (۲۵ خانوار شامل ۲۸ مرد و ۲۷ زن) بوده‌است.

روستاهای سوادکوه ( معرفی 175 روستای سوادکوه )

روستاهای سوادکوه ( معرفی 175 روستای سوادکوه )

روستای شیرکلا

شیرکلا (سوادکوه)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۵ نفر بوده‌است.

روستای طالع

طالع، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۱ نفر بوده‌است.

روستای طالع‌رودبار

طالع رودبار، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۲ نفر بوده‌است.

روستای عالمکلا

عالمکلا، روستایی از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان لفور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۵۴ نفر بوده‌است.

روستای غوزک‌رودبار

غوزک رودبار، روستایی است از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان لفور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۷ نفر بوده‌است

روستای فرامرزکلا

فرامرزکلا، روستایی است از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه شمالی در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان هتکه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۳۲ نفر بوده‌است.

روستای فلورد

فلورد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا به دلیل زیبایی طبیعی که دارد محل مناسبی برای گردشگران و مسافران می باشد. وجود آبشار ها و جنگل های پلکانی به زیبایی این روستا افزوده است.در دو سال اخیر به دلیل ورود تعداد زیادی از مردم از استان های دیگر،این روستا با رشد جمعیت چشمگیری مواجه شده است و از این رو ارزش زمین های این روستا به بالاترین حد در سالیان گذشنه رسیده است.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷۹ نفر بوده‌است.

روستای قادیکلا

قادیکلا، روستایی از توابع بخش زیراب شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان سرخ‌کلا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴نفر (۸ خانوار) بوده‌است.

روستای کارسالار

کارسالار، روستایی است از توابع بخش زیراب شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان سرخ‌کلا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۳ نفر بوده‌است.

روستای کارمزد

کارز روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.نزدیک‌ترین شهر به این روستاآلاشت است. فاصله کارمزد با آلاشت ۱۵ کیلومتر است. در عین حال مسافت روستا با مرکز شهرستان سوادکوه تقریباً ۳۰ کیلومتر می‌باشد.
این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۱۱ نفر بوده‌است. مردم کارمزد به گویش سوادکوهی که گویشی از زبان مازندرانی است صحبت می‌کنند.

روستای کاکرون

کاکرون، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۴ نفر (۲۱خانوار) بوده‌است.

روستای کالی‌کلا

کالی‌کلا، روستایی است از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان لفور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۵۰ نفر بوده‌است.

روستای کالیم

کالیم، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای کتی‌لته

کتی لته، روستایی است از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه شمالی در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان هتکه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۴۵ نفر بوده‌است.

روستای کچید

کچید، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان کسلیان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۰ نفر بوده‌است.

روستای کردآباد

کردآباد، روستایی است از توابع بخش زیراب شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان سرخکلا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران ، جمعیت آن ۹۰۰نفر (۱۸۵خانوار) بوده‌است. مردم کردآباد به گویش سوادکوهی که گویشی از زبان مازندرانی است صحبت می‌کنند.

روستای کرمان

کرمان، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷ نفر بوده‌است.

روستای کریکلا

کریکلا (سوادکوه)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۴ نفر بوده‌است.

روستای کفاک

کفاک، روستایی است از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان لفور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۵ نفر بوده‌است.

روستای کلاریجان

کلاریجان، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران ایران.این روستا به سه ناحیه استخر سر , دشت میان و یورنه تقسیم شده است. انتهای مسیر جاده روستا به جنگل های بیکرانی میرسد.این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۷ نفر (۱۰۰خانوار) بوده‌است.

روستای کلیج‌خیل

کلیج خیل، روستایی است از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان شرق و غرب شیرگاه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۶۲ نفر بوده‌است.

روستای کمرپشت

کمرپشت، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۴ نفر (۵۲خانوار) بوده‌است.

روستای کنگلو

کَنگِلو، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران ایران. این روستا روستایی کوهستانی و گردشگری است و قلعه کنگلو به عنوان قلعه ای تاریخی و به جا مانده از دوران ساسانی در این روستا قرار دارد. منطقه تفریحی و چشمه برارده از توابع روستای کنگلو به‌شمار می‌رود. فلسفه نام این روستا بدین شرح است ، کنگلو از ترکیب دو واژه کنگ و لو تشکیل شده است کنگ به معنی قلعه است و لو در زبان مازندرانی به معنای بالا می باشد ترکیب این دو واژه نام کنگلو را تشکیل میدهد که به معنای بالای قلعه می باشد.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۶ نفر بوده‌است.
روستاهای سوادکوه ( معرفی 175 روستای سوادکوه )

روستای کنیج‌کلا

کنیج‌کلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان سرخ‌کلا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۶ نفر (۲۶خانوار) بوده‌است. مردم کنیج‌کلا به گویش سوادکوهی که گویشی از زبان مازندرانی است صحبت می‌کنند.

روستای کواسطلخ

کواسطلخ یا کوه‌اسطلخ، (با اسطلخ‌کوه رودبار اشتباه نشود)، روستایی ییلاقی از توابع بخش مرکزی ، شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.

روستای گالش‌کلا

گالش کلا، روستایی است از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان لفور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۶ نفر بوده‌است.

روستای گررودبار

گررودبار، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴ نفر بوده‌است.

روستای گرزین‌خیل

گرزین خیل، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۰ نفر بوده‌است.

روستای گرم‌خانی

گرم خانی (سوادکوه)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۴ نفر (۱۰خانوار) بوده‌است.

روستای گشنیان

گشنیان، روستایی است از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان لفور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳ نفربوده‌است.

روستاهای سوادکوه ( معرفی 175 روستای سوادکوه )

روستای گلیان

گلیان (سوادکوه)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۴ نفر بوده‌است.

روستای لاجیم

لاجیم، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان کسلیان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۱۲۱۳ نفر (۳۰۱خانوار) بوده‌است. قدیمیترین اقوام آن قوم لشکر (از لشکریان ویژه شاه مخلوع مدفون در برج لاجیم و ملوک الجبال) و اردشیر(که بخشی از ایشان در روستای آلاشت و سرخ آباد و قسمت‌های شمالی سوادکوه و البرز مرکزی سکنی گزیدند) و قوم عزین، قوم مسلن و..می‌باشند.

روستاهای سوادکوه ( معرفی 175 روستای سوادکوه )

روستای لاکوم

لاکوم، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶ نفر بوده‌است.

روستای لرزنه

روستای زیبای لرزنه یکی از روستاهای دیدنی آلاشت است که در ارتفاعات این منطقه ساخته شده است. این روستا به علت قرار گرفتن در منطقه‌ای سردسیر، تنها در چند ماه تابستان سال قبل سکونت بوده و بیشتر از آن به عنوان تفریحگاه تابستانی استفاده می‌شود. مسیر دسترسی به آن از طریق جاده جنگلی و از طریق شیرگاه و آلاشت می‌باشد.

روستای لفورک

لفورک، روستایی است از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان لفور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴ نفر (۷خانوار) بوده‌است

روستای للوک

للوک، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۶ نفر (۲۲خانوار) بوده‌است.

روستای لله‌بند

لله بند، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۳۶ نفر بوده‌است.

روستای لمزر

لمزر، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۳ نفر بوده‌است.

روستای لودشت

لودشت، روستایی است از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان لفور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۷ نفر بوده‌است.

روستای لولاک

لولاک نام روستایی است با ۱۰۰ خانوار با جمعیت ۲۹۰ نفری در ارتفاع ۶۶۰ متری از سطح دریا در ۸ کیلومتری شهر زیراب در دهستان کسلیان محصور در میان جنگلهای شهرستان سوادکوه در استان مازندران . لولاک از ترکیب دو واژه ی لو به معنای بلند و لاک به معنای قطعه زمین ، تشکیل شده است و دقیقاً با واقع شدن در نقطه ای مرتفع به این مفهوم عینیت می بخشد. نمای دوّار پوشش جنگلی اطراف این روستا ، آن را به یکی از نقاط بسیار زیبا و دیدنی منطقه تبدیل کرده است . با اجرای طرح هادی ، تعریض و آسفالت و جدول بندی ، و نامگذاری کوچه ها بافت آن را با بسیاری از روستاهای منطقه متمایز کرده است .

روستای لولاک دارای مدافع امنیت به نام حمیدرضا الیاسی می باشد طبیعت سر سبز و چشم اندازهای طبیعی اطراف مخصوصاً در فصل بهار و پاییز بسیار روح نواز و با طراوت است ، بخاطر واقع شدن در اقلیم جنگلی ، از آب و هوای مطبوع برخوردار است . این روستا با روستاهای پاشاکلا، سنگ نیشت و مته کلا همسایه بوده و از مناظر بسیار بدیعی بهره می برد . این روستا هم چنین از چشمه آب گوارا ای در منطقه ای به نام کتیک نیز بهره می‌برد که آب شرب روستا را تأمین می‌کند.همچنین چشمه قل قل او در این روستا واقع شده است این روستا منطقه‌ای گردشگری محسوب می‌شود .

روستای لیند

یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان سوادکوه است که در دهستان ولوپی قرار دارد. این روستا که در ۵ کیلومتری شهر کوهستانی آلاشت قرار دارد، به دلیل آب و هوای سرد و کوهستانی جمعیت متغیری را در طول سال به خود می‌بیند. اما بر اساس آمار ، سکونت حدود ۱۵۰ خانوار در این روستا به ثبت رسیده است.بخش قابل توجهی از اهالی لیند جزو بازنشستگان زغال‌سنگ البرز مرکزی هستند. تعدادی دیگر هم در مشاغل مرسوم روستاهای مازندران، یعنی دامداری و برخی هم به کشاورزی مشغول‌اند. این روستا به دلیل قرار گرفتن در مسیر تردد مسافران آلاشت و روستاهای بالادست مانند سرین، لرزنه، اسبخنی، امامزاده‌حسن(ع) و سوادرودبار، روستایی گذرگاهی نیز محسوب می‌شود. به همین دلیل تردد خودروها در لیند بیشتر از حد معمولی است که برای این روستا بتوان متصور شد. مردم این روستا در دوران دفاع مقدس ۴ شهید و یک جاوید‌الاثر به نام‌های برادران طلبه شهید «نظامعلی قلی‌نژاد» و «ربیع قلی‌نژاد»، «هوشنگ عزیزپور» و «جانعلی ابراهیمی» و جاویدالاثر «داریوش محمدی» تقدیم نظام اسلامی کردند.

لیند نام مرواریدی دیگر است که بر سر راه آلاشت قرار دارد. روستای لیند طبیعتی جنگلی دارد اما جنگل‌اش به قدمت تاریخ است. جنگل لیند در کنار تمام جنگل‌های هیرکانی ایران، قدمتی چهل میلیون ساله دارد و از این رو برای کشورمان ارزشی جهانی دارد. جنگل‌های شمال را در دانش زمین‌شناسی هیرکانی می‌نامند و پیدایش آن به دوران ژوراسیک برمی‌گردد. عجیب آنکه تا این دوره گونه‌ای از دایناسورها به نام پلسیوسور از خطر انقراض در امان مانده بودند و جنگل‌های شمال آشیانه‌ای امن برای آنها بوده است. اگرچه اکوسیستم زنده جنگل، در طی میلیون‌ها سال دست به بازآفرینی خود زده اما جنگل لیند متعلق به همان دوره ابتدایی پیدایش جنگل‌های هیرکانی است. تصور کنید که در دل جنگلی چند میلیون ساله قدم می‌زنید…!! این روستا دارای جاذبه های طبیعی بی شماری همچون رودخانه، آبشار، غار”دیوکر”، پارک جنگلی، صخره بزرگ و زیبا به نام”تافته کره سر” و چشمه آب معدنی است که در دل روستا قرار دارد. از مکان‌های دیدنی این روستا می‌توان به بقعه دخترپاک اشاره کرد. صخره (تافته کر سر) دارای دیواره‌ای سنگی با ارتفاع بیش از ۱۰۰ متر است.

روستای مالی‌دره

مالی دره، روستایی است از توابع بخش مرکزی منطقه سرخ آباد شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای مته‌کلا

مته‌کلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان کسلیان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۹۱ نفر (۶۵خانوار) بوده‌است.

روستای مرجونه‌سر

مرجونه سر، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای مرزیدره

مرزیدره، روستایی از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد. بقعه متبرکه این روستا امام زاده الیاس است.این روستا در دهستان لفور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۹ نفر بوده‌است.

روستای معدن زیراب

معدن زیراب، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان سرخکلا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۳ نفر بوده‌است.

روستای ملرد

ملرد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در ارتفاعات لاکمر قرار دارد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۴ نفر بوده‌است.

روستای ملفه

ملفه، روستایی است از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان شرق و غرب شیرگاه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۷۰ نفر بوده‌است.

روستای ممشی

ممشی، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۵ نفر بوده‌است.

روستای منگل

منگل، روستایی است از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه شمالی در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان هتکه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۸ نفر بوده‌است.

روستای مومج‌خیل

مومج خیل، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۶ نفر بوده‌است.

روستای مهدی‌آباد (سوادکوه شمالی)

مهدی آباد، روستایی است از توابع بخش نارنجستان شهرستان سوادکوه شمالی در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان چای‌باغ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۹۵ نفر (۸۵ خانوار) بوده‌است.

روستای میارکلا

میارکلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای میان‌رود چال‌میج‌خیل

میان‌رود چال‌میج‌خیل، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای میرارکلا

میرارکلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه شمالی در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان لفور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۵ نفر بوده‌است.

روستای میرورزان

میرورزان، روستایی از توابع بخش زیراب شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان سرخ‌کلا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۳نفر (۲۱خانوار) بوده‌است.

روستای اسلام‌آباد (سوادکوه شمالی)

ناحیه صنعتی اسلام آباد، روستایی از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان شرق وغرب شیرگاه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۵ نفر بوده‌است.

روستای نفت‌چال

نفت چال، روستایی است از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه شمالی در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان لفور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۴۰ نفر (۱۱۴ خانوار) بوده‌است.

روستای نوآباد

نوآباد، روستایی است از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان شرق و غرب شیرگاه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۱۹۳ نفر بوده‌است.

روستای نوسره

نوسره، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای واله

واله، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۶ نفر بوده‌است.

روستای وچاد

وچاد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان سرخ‌کلا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۳ نفر بوده‌است

روستای ورپی

ورپی، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۱ نفر بوده‌است.

روستای وسیه‌سر

وسیه سر، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۳ نفر بوده‌است.

روستای وسیه‌کش

وسیه کش، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد. این روستا در دهستان ولوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای ولوکش

ولوکش، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان کسلیان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۹ نفر بوده‌است.ذبیح‌الله ذبیحی شاعر نام‌آور سوادکوه زاده این روستاست.

روستای ولیلا

ولیلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران ایران.درباور برخی افراد ریشه نام ولیلا برمی گردد به اولین ساکنان این روستا یعنی مرد و زنی به نام های ولی و لیلا و به مرور زمان نام‌ ولیلا به وجود امده۔همچنین ولیلا زادگاه سردار شهید جاویدالاثر محمد عباسی می باشد.از جمله مشاهیراین روستا نویسنده مرحوم منصور هدایتی می باشد۔از جاذبه های اصلی روستای علاوه بر جنگل های های زیبای هیرکانی و آبشار ولیلا میتوان از امامزاده یحیی نام برد‌ که بادشت وسیعی از گل نرگس شاخه تاج زرین و شهلا احاطه شده است۔شغل اغلب مردم شامل دامداری سنتی باغداری و زنبورداری می باشد۔این روستا را میتوان شبه جزیره ای جادویی در جنگل های انبوه هیرکانی توصیف نمود۔ براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۱ نفر بوده‌است.

روستای هتکه‌لو

هتکه‌لو، روستایی است از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه شمالی در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان هتکه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵ ، جمعیت آن ۱۱۴ نفر بوده‌است.

روستای یاغکوه

یاغکوه، روستایی از توابع بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان شرق وغرب شیرگاه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۶ نفر بوده‌است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟