بررسی و مقایسه سه روش ایمپلنت دیجیتال، فوری و مینی ایمپلنت


از لحاظ فنی، ایمپلنت نوعی پایه و ریشه ی مصنوعی است که در استخوان فک قرار می گیرد تا دندان مصنوعی یا پروتز را نگه دارد. از این رو، زمانی که حرف از اصطلاح...

بررسی و مقایسه سه روش ایمپلنت دیجیتال، فوری و مینی ایمپلنت

از لحاظ فنی، ایمپلنت نوعی پایه و ریشه ی مصنوعی است که در استخوان فک قرار می گیرد تا دندان مصنوعی یا پروتز را نگه دارد. از این رو، زمانی که حرف از اصطلاح "ایمپلنت دندان" به میان می آید، این عبارت مفهومی از ترکیب ایمپلنت (ریشه مصنوعی) و دندان مصنوعی را در ذهن اکثریت مردم تداعی می کند. ایمپلنت دندان گزینه ی مناسبی برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته در افرادی است که بخاطر بیماری پریودنتال (بیماری لثه) یا صانحه و عوامل دیگر دندان های طبیعی خود را از دست داده اند و تمایلی به استفاده از پروتز یا دندان مصنوعی های سنتی ندارند.

در این مقاله به بررسی و مقایسه 3 تکنیک و روش کاشت ایمپلنت می پردازیم.

مزایای ایمپلنت دندان

به خاطر داشته باشید که با هر 3 روش و تکنیک ایمپلنت دندان، شما از تمامی مزایای زیر بهره مند خواهید شد. این مزایا عبارتند از:

طبیعی بودن ظاهر دندان افزایش اعتماد بنفس کارایی و عملکرد طبیعی دندان کاشت شده عدم نیاز به مراقبت های خاص حفظ ساختار و فرم صورت جویدن و صحبت کردن با ایمپلنت راحت تر است کاهش بوی بد دهان

ایمپلنت دیجیتال

بررسی و مقایسه سه روش ایمپلنت دیجیتال، فوری و مینی ایمپلنت

در ایمپلنت دیجیتال (که به آن جراحی ایمپلنت تحت هدایت ابزار دیجیتال نیز گفته می شود) از شبیه ساز سه بعدی کامپیوتری برای بررسی وضعیت استخوان فک و موقعیت عصب ها استفاده میشود. به کمک چنین اطلاعاتی، دندانپزشک قادر خواهد بود تا جراحی را با حداقل برش انجام دهد. بنابراین، از آنجایی که در جراحی ایمپلنت دیجیتال از حداقل میزان برش استفاده میشود، در این روش بیمار نیز درد بسیار کمتری نسبت به جراحی ایمپلنت سنتی خواهد داشت.

در طول عمل جراحی کاشت ایمپلنت دیجیتال، از راهنمای جراحی دیجیتالی استفاده می شود تا پزشک مطمئن شود هیچگونه آسیبی به عصب یا دندان های مجاور وارد نمی شود. همچنین این راهنمای دیجیتال به دندانپزشک کمک میکند تا برش های جراحی دقیق و در عین حال کوچکی برای کاشت ایمپلنت ایجاد کند.

مزایای ایمپلنت دیجیتال

بهینه سازی روند کاشت ایمپلنت و به حداقل رساندن آسیب بوسیله ی تصویربرداری واضح از ساختارهای آناتومیک مانند ریشه های مجاور، غشای سینوس، اعصاب و عروق خونی. اطلاعات دقیقی از ارتفاع، عرض، عمق و ساختار استخوان فک ارائه می دهد تا در صورت نیاز به پیوند یا بازسازی استخوان فک، پزشک از آن آگاه باشد. تصاویر دقیقی از کمیت، کیفیت و حجم استخوان فک ارائه می‌کند تا در صورت نیاز، پزشک بتواند مکان‌های جایگزین مناسب برای قرارگیری ایمپلنت‌ها را تعیین ‌کند. دقت درمان بالا میرود و در نتیجه قابلیت پیش بینی افزایش پیدا میکند. محدودیت‌هایی که مانع از انجام سایر گزینه‌های درمانی میشوند را نشان می دهد. با عدم انحراف از پروتکل های درمانی و حذف تصمیمات غیر منتظره حین جراحی موجب میشود روند جراحی کاملا تحت کنترل پزشک باشد. امکان به اشتراک گذاری فرآیند درمان با تیم پزشکی مرتبط را فراهم می کند. تصمیم گیری های ثانویه حین جراحی را تسهیل می کند.

معایب ایمپلنت دیجیتال

ایمپلنت دیجیتال گران تر از سایر روش های ایمپلنت است. ایمپلنت دیجیتال ممکن است بیشتر طول بکشد. تفسیر اسکن سه بعدی به یک دندانپزشک مجرب نیاز دارد.

ایمپلنت فوری

بررسی و مقایسه سه روش ایمپلنت دیجیتال، فوری و مینی ایمپلنت

اینکه برخی از افراد می خواهند یک یا چند دندان از دست رفته ی خود را تا حد امکان بطور سریع و آسان با دندانی جدید جایگزین کنند،‌ کاملا طبیعی و قابل درک است. ایمپلنت های دندانی نیز راه حل مناسبی برای این کار هستند. دندانپزشکان متعددی با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته، در همان جلسه ی اول ایمپلنت را در استخوان فک قرار می دهند و تقریباً بلافاصله دندانی را جایگزین دندان از دست رفته ی فرد می کنند. به این روش، ایمپلنت فوری گفته می شود و ایمپلنت ها در این روش بگونه ای در استخوان فک قرار می گیرند تا در طول فرآیند بهبودی حرکت نکرده یا جابجا نشوند. در این روش بلافاصله پس از جراحی، پروتزهای موقتی بروی ایمپلنت ها قرار میگیرند اما باز هم باید چندین ماه سپری شود تا ایمپلنت با استخوان فک ادغام شود. چرا که حتی کوچکترین حرکت نیز می تواند در روند کاشت اختلال ایجاد کند.

مزایای ایمپلنت فوری

اگر این روش کاشت موفقیت آمیز باشد، رضایت کامل بیمار را بهمراه خواهد داشت چرا که او تنها طی یک روز صاحب دندانی جدید می شود. با روکش داشتن موقت ، بیمار در طول درمان ، اعتماد به نفس خود را از دست نمی دهد. بیماران می توانند در طول فرآیند بهبودی با کمترین اختلال در زندگی روزمره با آرامش نسبی غذا بخورند و صحبت کنند. تکنیک های مورد استفاده در روش ایمپلنت فوری به طور کامل آزمایش می شوند و موفقیت طولانی مدت درمان را به خطر نمی اندازند. با استفاده از این روش دیگر نیازی به پیوند استخوانی نخواهد بود چرا که نحوه ی قرار گیری ایمپلنت ها در این روش بگونه ای است که از حداکثر حجم استخوانی موجود استفاده می کند.

معایب ایمپلنت فوری

در ایمپلنت فوری نیز نمی توان دوره ادغام ایمپلنت با استخوان فک را کنار زد. ادغام ایمپلنت با استخوان فک باید انجام گیرد و نباید در این مورد عجله کرد چرا که استخوان باید به حدی تقویت شود که بتواند ایمپلنت را محکم سر جای خود نگه دارد. بیمار باید زندگی و عادات خود را برای ۳ الی ۶ ماه، به گونه ای انطباق دهد تا از حرکت ایمپلنت های دندانی در طول دوره بهبودی بطور جد جلوگیری شود. این امر بسیار حیاتی است و در طول این مدت بیمار باید غذاهای نرم استفاده کند و از مصرف مواد غذایی سفت نظیر هویج یا بادام اجتناب کند. این روند تا ۶ الی ۸ هفته پس از جراحی باید ادامه داشته باشد. اغلب پروتزهای دندانی که در این روش متصل میشوند موقتی هستند و باید بعد از تمکیل روند ادغام، با پروتزهای دائمی تعویض شوند. این پروتزها معمولاً قبل از انجام جراحی ساخته می شوند و ممکن است به زیبایی پروتزهای نهایی نباشند.

مینی ایمپلنت

بررسی و مقایسه سه روش ایمپلنت دیجیتال، فوری و مینی ایمپلنت

مینی ایمپلنت نیز ساختاری مشابه ایمپلنت معمولی دارد اما کوچکتر از آن است. برخلاف ایمپلنت های معمولی، مینی ایمپلنت ها از یک پیچ یک تکه تشکیل شده اند که قطر آن کمتر از 3 میلی متر است و انتهایی توپی شکلی دارند که بعد از کاشت از استخوان فک بیرون می زند.

در مینی ایمپلنت از روش کم تهاجمی تری نسبت به ایمپلنت معمولی برای کاشت استفاده می شود. مینی ایمپلنت ها در روی سطح لثه قرار میگیرند در حالی که ایمپلنت معمولی به طور کامل به زیر بافت لثه نفوذ می کند.

مزایای مینی ایمپلنت

از ایمپلنت سنتی ارزان تر است. در مینی ایمپلنت به جراحی پیوند استخوان نیازی نیست. دوره نقاهت کوتاه تر است. میتوان از مینی ایمپلنت برای قرار دادن پروتزهای موقت استفاده کرد. دندان های کاشته شده به روش مینی ایمپلنت‌ با سایر دندان های طبیعی بیمار مطابقت زیادی دارند. نیازی به جراحی های تهاجمی تر ندارد. به راحتی قابل تمیز شدن هستند. برای ثابت ماندن نیازی به استفاده از چسب ندارند.

معایب مینی ایمپلنت

به خاطر کوچک بودن اندازه ی مینی ایمپلنت ها، این روش کاشت ممکن است باعث وارد شدن فشار به استخوان فک بیمار شود و این امر موجب میشود به دلیل توزیع وزن متفاوت، مدت زمان لازم برای بهبودی کامل طولانی تر شود. ایمپلنت سنتی نسبت به مینی ایمپلنت، راه حل طولانی تری ارائه می دهد. ایمپلنت های سنتی امکان جویدن محکم تر مواد غذایی را فراهم می کنند. حلقه های اورینگ که در اطراف سری توپی شکل مینی ایمپلنت ها قرار دارند باید در صورت شل شدن، تعویض شوند. این روش به افرادی که عادت به دندان قروچه کردن دارند توصیه نمیشود چرا که اینکار موجب فرسودگی سریعتر ایمپلنت می شود.

انتخاب مناسب ترین روش ایمپلنت دندان

بطور کلی، ایمپلنت دندان تکنیک ها و روش های متعددی دارد که سه مورد از آنها ایمپلنت دیجیتال، ایمپلنت فوری و مینی ایمپلنت میباشند. هر کدام از این روش ها، مزایا و معایت خاص خود را دارند. ایمپلنت دندان اساسا بهترین روش برای جایگزینی دندان های از دست رفته است. شما میتوانید با دندانپزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا کاندیدای مناسبی برای دریافت ایمپلنت دندان هستید یا خیر و اینکه کدام روش ایمپلنت برای شما مناسب است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ حضور پرشور کودکان در حاشیه انتخابات مجلس