40 درصد قنات بایر گلستان قابلیت احیا دارد


40 درصد قنات بایر گلستان قابلیت احیا دارد

گرگان- ایرنا - مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: 40 درصد از مجموع 160 قنات بایر این استان به دلیل داشتن چاه آب، قابلیت احیا، سرمایه گذاری و بهره برداری دارد.

سید محسن کیا الحسینی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: اکنون برای لایروبی هر کیلومتر قنات این استان ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار موردنیاز است.
وی اظهارداشت: در این استان از ۷۰۰ رشته قنات موجود ۳۴۰ رشته قنات شناسنامه دار بوده و ظرفیت پوشش نزدیک به ۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را دارد.
وی اضافه کرد: قنات ها در این استان بیشتر در نواحی دشت و به سمت جنوب واقع شده که از ۱۶۰ رشته قنات قابل بهره برداری ، ۷۵ رشته آن با بیشترین تعداد در شهرستان گرگان وجود دارد.
کیا الحسینی با بیان این که نزدیک به سه درصد آب مورد نیاز بخش کشاورزی استان توسط قنات تامین و از این سازه‌ها سالانه افزون بر ۴۳ میلیون مترمکعب آب برداشت می شود، ادامه داد: اعتبارات اختصاصی برای مرمت و احیای قنات در استان کافی نبوده و علت آن هم به خاطر این که این استان جزو اولویت وزارتخانه نیست.
وی تصریح کرد: اولویت وزارت کشاورزی در تخصیص اعتبار مرمت قنات در کشور به استان های مرکزی ایران از جمله کرمان، یزد و خراسان است.

به اعتقاد کارشناسان حوزه آب استان گلستان قنات های موجود در این استان که بیشتر آنها به دلیل جاری شدن سیلاب، حفر چاه های غیرمجاز در مسیر آن، پُر شدند، قابلیت بازگشت به چرخه مصرف را دارند و ضرورت سرمایه گذاری را دوچندان می کند.
گنجاندن نام گلستان برای دریافت اعتبارات ملی به منظور احیای قنات ها از سال ۹۵ عملیاتی شد که در سال های اخیر این استان سالانه از محل اعتبارات ملی بین ۱۲ تا ۱۰ رشته قنات برای مرمت در دستور کار قرار می دهد.
بخش کشاورزی گلستان حدود ۹۰ درصد منابع آبی استان را مصرف می‌کند که با توجه به کاهش حدود ۴۰ درصدی نزولات آسمانی، افت شدید آبخوان های زیر زمینی، کاهش ۴۰ تا ۸۰ درصدی دبی آب رودخانه ها و افت دبی آب استحصالی از چاه ها، باید برای استفاده بهینه از منابع موجود از جمله قنات ها فکر اساسی کرد.
استان مرزی گلستان در شمال کشور قرار دارد و هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا را در خود جای داده است و اقتصاد اصلی ساکنان آن برپایه کشاورزی و دامپروری است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


از دیدن چهره بدون آرایش بهاره رهنما شوکه می شود / خودتان مقایسه کنید...! + عکس