پیش بینی جذاب از آینده قیمت طلا و بیت کوین


در بازار امروز 30 بهمن طلا و سکه روند نزولی را تجریه کردند، قیمت دلار نیز کاهشی بود و بورس نیز در پایان معاملات با افت 279 واحدی مواجه شد.

قیمت دلار امروز با روندی نزولی ثبت شد و قیمت طلا و سکه نیز کاهشی بود. بورس امروز ۳۰ بهمن نیز نزولی بود و در هفته‌ای که گذشت نوسان کمتر از یک درصد با شیب منفی داشت.

روند نزولی بیت‌کوین

برخی از کارشناسان با توجه به سیگنال‌های نزولی در نمودار هفتگی و ماهانه بیت‌کوین، نسبت به احتمال سقوط این ارز به زیر ۳۰ هزار دلار هشدار می‌دهند.

کارشناسان با استدلال به مدل LFG (رشد فراکتال لگاریتمی) پیش‌بینی می‌کنند که بیت‌کوین روندی نزولی در پیش دارد. همچنین براساس داده‌های تاریخی احتمال ریزش این ارز کم نیست.

در نمودار هفتگی بیت‌کوین شاخص مقاومت نسبی روی عدد ۴۲ قرار دارد و روندی نزولی دارد. این می‌تواند نشانه بدی برای احتمال سقوط بیشتر بیت‌کوین باشد.

همچنین حجم خروج پول از بیت‌کوین شدت گرفته است. شاخص MFI در محدوده اشباع فروش قرار دارد و این موضوع را نشان می‌دهد.

برخلاف شاخص‌های نزولی، چندین شاخص که چشم‌انداز صعودی دارند هم مشاهده می‌شود.

براساس گزارش موسسات تحلیل داده، نهنگ‌های بیت‌کوین در ریزش اخیر این ارز خریدهای بزرگ انجام دادند. حمایت از بیت‌کوین در زمان ریزش می‌تواند در بلندمدت تاثیر مثبت زیادی داشته باشد. همچنین در روز ۱۳ فوریه، مقدار بیت‌کوین در اختیار صرافی‌ها به پایین‌ترین سطح خود رد سه سال گذشته رسید. هنوز روند بازار از مارس ۲۰۲۰ صعودی است اما باید مراقب بود.

این مقاله صرفا ترجمه‌ای یک گزارش خارجی است و نباید مبنای تصمیم‌گیری فعالان بازار قرار گیرد.

افت ۲۷۹ واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس امروز را مثبت شروع کرد اما در پایان معاملات افت ۲۷۹ واحدی داشت و در نهایت به سطح یک میلیون و ۲۸۲ هزار واحد رسید.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: بازار سرمایه در انتظار اخبار برجام است تا سمت‌وسوی خود را پیدا کند.

امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز درباره وضعیت برجام می‌گوید: اگر همین‌امروز به خواسته های مشروع تهران توجه شود می‌توان در وین به توافق دست یافت. تهران از روز اول عزم جدی برای یک توافق خوب داشته است. جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد طرف‌های اروپایی و برجامی خطوط قرمز ایران را با دقت در نظر داشته و تلاش نمایند پس از سال ها بی‌عملی، نقش موثری در تامین حقوق مشروع ایران به عنوان طرف متضرر از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا داشته باشند.

برخی از کارشناسان سیاسی می‌گویند که توافق برجام نزدیک است و احتمالا سال آینده اجرایی شود.

یک پیش‌بینی از بورس

علیرضا تاج‌بر، کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: بورس یک روند اصلاح فرسایشی شدید و بلندمدتی را پشت سر گذشته و اکنون به علت وجود دو ابهام نمی‌تواند رشد کند.

وی توضیح می‌دهد: مذاکرات هسته‌ای و پارامترهای بودجه ابهامات اصلی هستند. در کنار آنها مشکلاتی همچون نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی، بدهی دولت به شرکت‌ها، انتشار اوراق توسط دولت و کسری بودجه در سال ۱۴۰۱ وجود دار.

تاج‌بر ادامه می‌دهد: شاهد یک جو بی‌اعتمادی در بورس هستیم. تا زمانی که این مشکلات و ابهامات برطرف نشود نمی‌توان انتظار رشد و صعود داشت. زیرا این بی‌اعتمادی حاصل وضعیت ۱۷ الی ۱۸ ماهه بازار است.

این کارشناس بازارهای مالی با اشاره به مذاکرات می‌گوید: به علت گشایش در مذاکرات هسته‌ای برخی از سهام بانکی و خودرویی روند مثبت به خود گرفته است. اما همچنان معاملات با ابهام انجام می‌شود.

به گفته تاج‌بر اعتمادسازی در بازار یک الی دو هفته‌ای انجام نمی‌شود.

وی ادامه می‌دهد: انگیزه فروش در بازار وجود ندارد. زیرا سهام در کف قیمتی هستند، وضعیت بنیادی خوبی هم دارند و از سوی دیگر قیمت‌های جهانی در سقف تاریخی است.

تاج‌بر اظهار می‌کند: احتمالا قیمت دلار در محدود ۲۵ الی ۲۶ هزار تومان تثبیت شود. به همین علت انتظار کاهش قیمت‌ها و افت دوباره شاخص را نداریم.

وی ادامه می‌دهد: تا زمانی که نقدینگی وارد بازار نشود، نباید انتظار رشد مستمر را داشت. علاوه بر این موضوع حقوقی‌ها در اسفندماه فروشنده می‌شوند و سرمایه‌گذاران احتیاط بیشتری می‌کنند.

وی در نهایت می‌گوید: بنابراین نمی‌توان انتظار رشد بورس در اسفندماه را داشت. اما روند صعودی بورس آخر سال آینده شروع می‌شود.

براساس داده‌های شرکت بورس و اوراق بهادار، امروز شاخص کل هم‌وزن ۰٫۰۶ درصد رشد داشت و به محدوده ۳۲۵ هزار و ۸۳ واحد رسید.

معامله‌گران امروز در بازار سرمایه ۳۴۷ هزار و ۱۵۹ معامله به ارزش ۲۸ هزار و ۴۳۴ میلیارد تومان انجام دادند.

کاهش قیمت طلا و سکه در بازار ایران

در بازار ایران امروز طلا و سکه نزولی بوده‌اند که البته می‌تواند تحت تاثیر اخبار مثبت آخر هفته از مذاکرات وین باشد.

بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران، قیمت طلا تا ساعت ۱۲ و ۴۵ دقیقه امروز، یک میلیون و ۱۸۴ هزار تومان بوده است.

قیمت سکه طرح قدیم نیز ساعت ۱۲ امروز ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام شد. سکه طرح جدید تا ساعت ۱۲ و ۴۵ دقیقه ۱۱ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان معامله می‌شد.

پیش از این علی صادقین، کارشناس بازارهای مالی، پیش‌بینی کرده بود که اخبار مثبت یا منفی در مورد مذاکرات وین، می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر بازار طلا و سکه ایران بگذارد.

مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی نیز معتقد است در شرایط کنونی و با توجه به مذاکرات هسته‌ای، پیش‌بینی کوتاه‌مدت بازار دلار، طلا و سکه بسیار مشکل است اما احتمالا کاهش قیمت در بازار مقطعی خواهد بود.

همچنین قیمت دلار تحت تاثیر خبرهای مثبت مذاکرات وین، به ۲۵ هزار و ۷۴۸ تومان رسیده است.

قیمت دلار از هفته‌ی گذشته روند نزولی را در پیش گرفته است. صرافی ملی امروز ۳۰ بهمن ماه قیمت فروش دلار را ۲۴ هزار و ۹۵۹ تومان (تا ساعت ۱۲:۳۰) اعلام کرده که نسبت به آخرین قیمت هفته قبل حدود ۲۰۰ تومان افت داشته است.

بازار خرید و فروش دلار در چه حال است؟

با وجود اینکه روند قیمت دلار نزولی است اما برخی صرافی‌ها در حال حاظر از خرید و فروش این ارز خودداری می‌کنند. آنطور که برخی از صرافی‌ها می‌گویند تا زمانی که نتایج قطعی مذاکرات مشخص نشود، معامله زیادی انجام نمی‌دهند. آنها معامله در مقطع فعلی را نوعی ریسک می‌دانند.

همچنین یکی از معامله‌گران غیر رسمی بازار ارز می‌گوید: در حال حاظر قیمت دلار ثبات ندارد، به همین دلیل هم خریدوفروشی نمی‌کنم. چون الان ممکنه است که قیمت‌ها یک باره افزایش یا کاهش یابد.

یک کارشناس بازار مالی در این خصوص می‌گوید: دولت سعی می‌کند با ارزپاشی یا شوک‌های ناشی از تصمیمات سیاسی نرخ ارز را در یک مقطع کوتاه سرکوب کند.

فردین آقاپبزرگی معتقد است: باتوجه به زیان ۹۴ درصدی، هرچقدر منابع ارزی داشته باشیم صرف دولت خواهد شد.

او در رابطه با اینکه آیا روند نزولی شاخص بازار ارز ادامه دارد یا خیر، پیش‌بینی کردند که با توجه به روند صعودی نقدینگی در کشور پیش‌بینی می‌شود دلار به صورت آهسته روند افزایشی داشته باشد.

منبع: تجارت نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ چهره شوکه کننده بازیگر نقش الیور توئیست در 72 سالگی