شیوه زمامداری و ایجاد عدالت علی(ع)باید الگوی کسانی باشد که می خواهند عدل در جامعه برپا کنند


شیوه زمامداری و ایجاد عدالت علی(ع)باید الگوی کسانی باشد که می خواهند عدل در جامعه برپا کنند

یکی از پژوهشگران برجسته حوزه گفت: شیوه زمامداری و سبک نگرش به بیت المال و ایجاد عدالت علی(ع)باید الگوی کسانی باشد که می خواهند قسط و عدل و عدالت در جامعه برپا کنند.

معصومه ظهیری در گفتگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با گرامیداشت 13 رجب ولادت حضرت امیرالمومنین و آغاز ایام البیض اعتکاف اظهار داشت: میلاد امیرالمنین(ع)، مظهر جود و بخشش و عدالت و جوانمردی و شجاعت را گرامی می داریم.

این پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: 13 رجب از جهات مختلف مورد توجه است، میلاد با سعادت شخصیتی که به عنوان چهره ویژه‌ای که خداوند تبارک الله، خانه خود را محل تولد او قرار داد و برای هیچ کس در هیچ مقطعی از تاریخ و هیچ نسلی محقق نشده الا امیرالمومنین(ع) بسیار رویداد بزرگی به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: گاهی شخصیت‌ها را به حسب زمان و مکان و موقعیت و گاهی از معرفی افراد والا و ویژه جامعه می شناسیم؛ پیامبر اسلام(ص)در مورد امام علی(ع) فرمود إِنَّ هَذَا أَخِی وَ وَصِیِّی وَ خَلِیفَتِی فِیکُمْ فَاسْمَعُوا لَهُ وَ أَطِیعُوا و در جای دیگر فرمود اما ترضی ان تکون منّی بمنزلة هارون من موسی إلاّ أنه لانبیّ بعدی.

ظهیری همچنین در خصوص چنین شخصیتی عنوان کرد: پیامبر(ص)در جایگاههای مختلف حضرت را معرفی کردند و از باب تاکید و تکرار و تعین جایگاه امامت و ارتباط بین امامت و نبوت را تبیین فرمودند و حضرت علی(ع) حلقه اتصال بین خاتمیت، نبوت و پایان جریان ارسال رسل و آغاز بحث امامت و زمامداری و هدایت امت با عنوان سلسله امامت است.

وی خاطرنشان کرد:جایگاه امیرالمومنین(ع) به عنوان تنها کسی که همکف و همدم و همراه و همراز و همسر بهترین زنان دوعالم و مصطفات دو عالم زهرای مرضیه قرار بگیرد بسیار ارزشمند است، همچنین امیرالمومنین(ع) به عنوان کسی که دو تن از پسران وی امام و هادی جامعه هستند و پسران پیامبر(ص) معرفی می شوند قابل توجه است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد:بارها امیرالمومنین(ع) وقتی در برابر دیگر فرزندان که بعد از زهرای اطهر همسری برگزید تفاوت نگاه به پسران را سوال می کردند می گوید حسنین فرزندان پیامبر(ص) هستند و یک والایی مکانی و جایگاهی برای آنان قائل است و برای هیچ کس در تاریخ این گونه جایگاهی نداریم که فرزندی به عنوان فرزند پیامبر(ص) قرار بگیرد.

وی گفت:یک جنبه دیگر جایگاهی امیرالمومنین(ع) به عنوان کسی که تنها حکومت بعد از زمان پیامبر(ص) که محدث و ایجاد حکومت اسلامی به وسیله ایشان محقق شد به عنوان اولین کسی که حاکم از حاکمین اسلامی بعد از پیامبر اسلام(ص) امیرالمومنین است.

ظهیری با بیان اینکه شیوه زمامداری و سبک نگرش به بیت المال و ایجاد عدالت علی(ع)باید الگوی کسانی باشد که می خواهند قسط و عدل در جامعه برپا کنند افزود: تنها حکومت اسلامی که نیمه کاره ماند و یک دوره کوتاه در زمان امام حسن(ع) شکل گرفت، اما حکومتی که ما ویژگی‌های حکومتی دوره آخرالزمان یعنی حکومت مهدی که همه در انتظار موعود هستند بشناسیم را باید از عدالت علی(ع) و قضاوت امیرالمومنین(ع) و سبک زمامداری و مدل نگرش به بیت المال و نگاه به رعیت و مردم و ارتباط با امت به سبک امیرالمومنین را مورد توجه قرار دهیم.

وی گفت: از این ویژگی‌ها می توان الگو گرفت، بنابراین تنها حکومت الگو می تواند برای هستی امیدبخش و نوید بخش باشد و او را مورد توجه و شناسایی قرار دهیم و از او درس بگیریم همین دوران حکومت امیرالمومنین(ع) ست که این ویژگی‌های عدالت و زمامداری آن می تواند برای همه کسانی که دنبال قسط و عدل و حریت و آزادگی در روی زمین هستند الگو باشد و از ایشان درس بگیرند.

این استاد حوزه بیان کرد: همین امیرالمومنین(ع) با این عظمت مادری دارد که دامان پاک و مطهره او پرورش دهنده این روح بزرگ و متعالی است، امیرالمومنین(ع) مادرش بنت اسد مدتی میزبان پیامبر(ص) در خانه اش بوده است و پیامبر(ص) گهواره گردان علی(ع) بوده و شخصیتی در تاریخ نداریم که پیامبر(ص) او را آغوش گشوده و پرورش داده و در کنار خودش نگاه داشته باشد.

وی تصریح کرد: اولین ایمان آورنده پیامبر(ص)، امیرالمومنین(ع) است، خلق علی(ع) در خانواده در کنار زهرا(س) که گفت هرگز او را به خشم نیاورده ام و مهربانی نسبت به فرزندان خودش و فرزندان امت و یتیم نوازی در قالب مباحث روانشناسی و اجتماعی و اخلاقی و تربیتی و جامعه شناسی باید سرلوحه متون درسی قرار دهیم.

ظهیری عنوان کرد: اظهار تاسف می کنیم بعد از 1400 سال کتب ما خالی از روش‌های راهبردی و کاربردی امیرالمومنین(ع) برای تربیت و اخلاق و زمامداری و ارتباط با امت و رعیت و تقسیم بیت‌المال و مباحث مربوط به قضاوت است، به این دلیل اگر علی(ع) مظلوم است.

وی خاطرنشان کرد: علی(ع) در بین شیعیان نیز از باب قدر و فهم و قرب و نزدیکی به سیره ایشان هنوز عقب هستیم به بهانه میلاد تورقی در زندگی ایشان و درس آموزترین مباحث را از زندگی شان الگو بگیریم و درسی است برای همه مقاطع که از دوران کودکی تا کهنسالی می تواند زندگی ایشان دربرگیرنده درس‌ها و پیام هایی باشد.

پایان پیام/730

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

برگزاری آموزش حضوری و غیر حضوری قرآن کریم در آستان مقدس امامزاده عبدالله (ع)