بحرانِ خاموش بین مردان!


 بحرانِ خاموش  بین مردان!

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه از بحران سلامت مردان به عنوان یک بحران خاموش یاد کرد و افزود: نیاز است تمام مسئولین و رسانه ها در این زمینه پای کار آمده و حساس‌سازی لازم را در جامعه مردان نسبت به سلامت خودشان ایجاد کنند.

دکتر ابراهیم شکیبا به مناسبت هفته ملی سلامت مردان (اول تا هفتم اسفند) در گفت و گو با ایسنا، از بحران سلامت مردان به عنوان یک بحران خاموش در جهان یاد کرد و افزود: متاسفانه این بحران خاموش در کشور و استان ما هم وجود دارد، چرا که مردان، مرگ و میر بالاتر و طول عمر کوتاهتری نسبت به زنان دارند و متاسفانه بنا به دلایل اجتماعی، فرهنگی واقتصادی کمتر از زنان به سلامتی خود توجه می کنند.

وی افزود: مردان در همه گروه های سنی از کودک و نوجوان تا میانسال و سالمند نسبت به زنان در معرض عوامل خطر بیشتر و در نتیجه مرگ بالاتری هستند.

شکیبا گفت: علاوه بر این مردان نسبت به بیماریها ی خود بی اهمیت‌تر هستند و اغلب علایم هشدار دهنده را نادیده گرفته و دیرتر به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند و همین امر موجب شده شاهد بالابودن آمار مرگ و میر در مردان نسبت به زنان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مردان نسبت بـه زنان در سبک زندگی خود روش‌های نادرست تری دارند.

وی افزود: از طرفی با توجه به فعالیت مردان در بیرون از خانه و استفاده بیشتر آنها از خودرو، متاسفانه مردان سهم بیشتری هم در مرگ و میر ناشی از حوادث و تصادفات دارند.

شکیبا به مهمترین عوامل مرگ و میر مردان هم اشاره کرد و گفت: در مجموع مهمترین عامل مرگ و میر در مردان در حال حاضر بیماریهای قلبی و عروقی، حوادث ترافیکی و سرطان است.

شکیبا به شیوع بیماری کرونا و آسیب پذیری بیشتر مردان در برابر این بیماری اشاره کرد و افزود: اگرچه همه افراد در هر سنی در معرض خطر ابتلا به کرونا ویروس هستند، اما احتمال آلودگی مردان به دلیل شاغل بودن آنها و فعالیت بیشتر آنها در محیط بیرون بیشتر است و در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

وی افزود: از طرف دیگر نگرش و عملکرد پایین برخی از مردان نسبت به رعایت بهداشت فردی مانند ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی و تاخیر در مراجعه جهت دریافت واکسن کرونا موجب شده با تعداد بیشتری از مبتلایان مرد در بیماری کرونا مواجه شویم.

وی تاکید کرد: این شرایط و این موارد می طلبد که همه به سلامت مردان و ارتقا آن توجه بیشتری داشته باشند و هفته ملی سلامت مردان هم با همین هدف نامگذاری شده و این هفته فرصت مناسبی برای حساس سازی و اطلاع رسانی به عموم مردم و مردان جامعه است.

وی افزود: امسال شعار این هفته «مشارکت مردان، واکسیناسیون حداکثری(کرونا)، محافظت جمعی» انتخاب شده و روزهای آن به ترتیبت از اول تا هفتم اسفندماه با عناوین «باورهای نادرست در زمینه واکسیناسیون علیه کووید 19»، «پاندمی کووید 19 و سلامت روان مردان»، «سلامت باروری مردان و جوانی جمعیت»، «مولفه های اجتماعی مرتبط با سلامت مردان»، «کنترل عوامل خطر کرونا در محیط کار»، «سواد سلامت و نقش آن در سلامت مردان» و «نقش شیوه زندگی سالم در پیشگیری از سرطانهای شایع مردان» نامگذاری شده است.

شکیبا در تشریح مهم‌ترین راهکارهای ارتقا سلامت مردان، گفت: اولویت دادن پیشگیری به درمان، انجام مشاوره فردی و آموزش عموم مردم از جمله مردان جهت اصلاح شیوه زندگی، ارتقای سلامت باروری، سلامت عمومی و خودمراقبتی، شناسایی عوامل خطر، تشخیص زود هنگام و درمان به موقع بیماری ها و اختلالات ایجاد شده، پیشگیری از بروز عوارض و ناتوانی های احتمالی و درمان عوارض ایجاد شده از جمله مهمترین این راهکارهاست.

وی افزود: علاوه بر این اطلاع رسانی و حساس سازی گروه‌های مختلف مردان در خصوص اولویت‌های سلامت، ترویج توجه به سلامتی قبل از بیماری و افزایش دسترسی به اطلاعات سلامتی به ویژه از طریق رسانه های ارتباط جمعی از دیگر راهکارهای دیگر جهت ارتقا سلامت مردان می باشد.

انتهای پیام


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

خانواده شهدا الگوی صبر، استقامت و شجاعت در جامعه هستند