جلوگیری از ایجاد بافت ناکارآمد در روستای پایین‌کوه زنجان


جلوگیری از ایجاد بافت ناکارآمد در روستای پایین‌کوه زنجان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: در روستای پایین‌کوه از به‌ وجود آمدن بافت ناکارآمد جلوگیری شد.

رضا خواجه‌ای ظهر امروز (۴ اسفندماه) در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات این نهاد در روستای پایین‌کوه، اظهار کرد: روستای پایین‌کوه که در شمال شهر زنجان واقع شده، یکی از روستاهای مستعد ایجاد بافت ناکارآمد بود که از سال ۱۳۸۵ بابت تهیه طرح هادی به بنیاد مسکن محول شد.

وی افزود: در سال‌های گذشته قسمت غرب روستا که عمدتاً اراضی ملی بود توسط افراد سودجو تفکیک و به‌ صورت غیرقانونی خرید و فروش و حدود ۱۰۰ واحد مسکونی به‌ صورت غیرمجاز احداث شده بود که با همراهی دستگاه‌های اجرایی از جمله منابع طبیعی؛ زمین‌های ملی داخل محدوده طرح هادی به بنیاد مسکن واگذار و بر اساس بخشنامه تصرفی، واحدهای احداث شده ساماندهی شد.

این مسئول ادامه داد: پس از آن نیز با توجه به پایان افق ۱۰ ساله طرح هادی مجدداً طرح هادی روستا مورد بازنگری قرار گرفت و به‌ صورت کاملاً مطالعه شده و اصولی تفکیک و نسبت به تهیه طرح هادی اقدام شد.

خواجه‌ای تصریح کرد: با توجه به اینکه زمین‌های ملی داخل محدوده به‌ صورت کاملاً قانونی به بنیاد مسکن واگذار شده بود، به همین خاطر از امکان تصرف آن با هماهنگی استانداری، فرمانداری، دادستانی و نیروی انتظامی جلوگیری شد. همچنین با توجه به تهیه طرح تفکیک، قسمتی از زمین‌ها به متقاضیان با اولویت روستاییان واگذار و از سال ۱۳۹۶ به بعد با توجه به دستورالعمل صادره و تاکید دادستان، واگذاری زمین خام در این روستا متوقف شد تا پس از احداث بنا به واجدان شرایط طی فرآیند قانونی واگذار شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان یادآور شد: در این زمینه تعیین معابر و خاک‌برداری آن توسط ماشین‌آلات بنیاد مسکن انجام شده و واگذاری‌های قبلی به‌صورت قانونی اقدام به دریافت پروانه از دهیاری روستا کرده‌اند که برخی از واحدها در مرحله خاک‌برداری برای احداث پی و شروع ساختمان‌سازی هستند که با توجه به سخت بودن نوع خاک نیاز به استفاده از ماشین‌آلات سنگین و مرتبط است که توسط خود مالک زمین انجام می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: با احداث واحدهای مسکونی و واگذاری به متقاضیان واجد شرایط از ساخت و سازهای غیراصولی و نامتناسب جلوگیری شد و بنیاد مسکن نیز برنامه‌ کاملی دارد تا از محل درآمد حاصل از واگذاری واحدها نسبت به بهسازی معابر داخل محدوده طرح هادی روستا اقدام کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ وقتی فرامرز قریبیان و زن جوانش مهمانی به خونه گوگوش رفتند!