مدرسه جری پولاک (شریعتی) هرمز به خانه خلاق تبدیل می‌شود


مدرسه جری پولاک (شریعتی) هرمز به خانه خلاق تبدیل می‌شود

بندرعباس - ایرنا - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: مقدمه‌ لازم برای واگذاری بنای مدرسه جری پولاک (شریعتی) در جزیره هرمز به عنوان خانه خلاق به بخش خصوصی انجام‌شده است تا این مدرسه تبدیل به خانه خلاق شود.

سهراب بناوند روز پنجشنبه در نشستی با حضور مجری طرح و با هماهنگی حقوقی اداره‌کل آموزش‌وپرورش هرمزگان افزود: برآورد سرمایه‌گذاری لازم برای این منظور مبلغ ۷۰ میلیارد ریال بوده است و سرمایه‌گذار بر اساس طرح مرمت تایید شده از سوی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این استان اقدام به مرمت و تجهیز این بنای تاریخی می‌کند.

وی ادامه داد: علت طولانی شدن زمان واگذاری مدرسه جری پولاک (شریعتی) به بخش خصوصی آن است که در سال گذشته و امسال طبق ماده ۲۷، سه مرتبه واگذاری این بنای تاریخی در سامانه ستاد بارگذاری شد که سرمایه‌گذاری در آن شرکت نکرد.

وی اضافه کرد: همچنین چهار سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی رستوران سنتی و مجتمع اقامتی به این اداره‌کل درخواست دادند که با توجه به اینکه طرح‌های ارائه‌شده آن‌ها خارج از ضوابط عرصه و حریم مصوب این بنای تاریخی بود طرح‌های آنان در شورای فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان بررسی و تایید نشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفت: واگذاری بنای تاریخی به بخش خصوصی مرمت و احیاء، حفظ اصالت اثر یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها است و واگذاری بنای مدرسه جری پولاک (شریعتی) جزیره هرمز برای ایجاد خانه خلاق با توجه به طرح ارائه‌شده، هیچ‌گونه دخل و تصرفی در بنای یاد شده ندارد و پس از مرمت و احیا از فضای موجود آن استفاده خواهد شد.

وی افزود: خانه خلاق به‌عنوان یک طرح راهبردی و محوری برای توسعه پایدار در سطح ملی و منطقه‌ای تعریف و طراحی می‌شود و این توانایی را دارد که بتواند بر اساس داشته‌های فرهنگی و هنری هر منطقه، جمعیت بالایی را جذب کند.

بناوند اضافه کرد: به‌روزرسانی و نوآوری در تولیدهای صنایع‌دستی و هنری، برگزاری دوره‌های آموزشی صنایع خلاق و گردشگری و ایجاد ظرفیت بازارهای منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی از مزایای ایجاد خانه‌های خلاق است.

جری پولاک هنرمند اهل کشور چک است که حدود ۵۰ سال پیش واوایل دهه پنجاه خورشیدی در جزیره هرمز اقامت داشت و نام او بر چند بنا که او طراحی و اجرا کرده، ثبت شده است.

در این بناهای بازمانده از دوره پهلوی، از معماری بومی وهمچنین نمادهای دوره‌های تاریخی ایران استفاده شده که خانه و مدرسه جری پولاک از این جمله است.

خانه پولاک، درسال ۱۳۸۰ به شماره ۴۵۹۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟