پیش‌بینی کاهش اختلاف نرخ‌های ارز در سال 1401/ «ارز‌های خانگی» به بازار بازگشته‌اند


پیش‌بینی کاهش اختلاف نرخ‌های ارز در سال 1401/ «ارز‌های خانگی» به بازار بازگشته‌اند

رئیس کانون صرافان گفت: با توجه به شرایط فعلی مذاکرات وین و کاهش قابل توجه قیمت ارز در بازار، بسیاری از مردم برای جلوگیری از متحمل شدن ضرر‌های بیشتر، اقدام به تزریق ارز خانگی خود در سطح بازار کرده‌اند.

پیش‌بینی کاهش اختلاف نرخ‌های ارز در سال 1401/ «ارز‌های خانگی» به بازار بازگشته‌اند

گروه بانک و بیمه بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ همزمان با روز‌های پایانی سال ۱۴۰۰ و شروع شمارش معکوس مذاکرات وین، بازار ارز کشور نیز به مانند دیگر بخش‌های اقتصادی کشور خود را آماده برای سپری کردن تحولات مهمی در سال ۱۴۰۱ می‌کند.


در حال حاضر دولت سیزدهم در شرایطی زمام امور اقتصادی کشور را به دست گرفت که در بازه زمانی سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۰ بهای هر دلار نزدیک به ۷ برابر افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر شوک‌های ارزی چهارسال گذشته ناشی از تورم‌های ۵۰ درصدی نیز باعث درهم تنیدگی قیمت دلار با ریسمانی محکم به نام تورم شده است به گونه‌ای که در طول سال‌های اخیر همزمان با رشد تورم بهای نرخ ارز هم به راحتی افزایش قیمتی را تجربه می‌کرد.


در همین خصوص «احمد لواسانی» رئیس شورای عالی کانون صرافان در گفتگو با بازارنیوز پیرامون وضعیت فعلی بازار ارز و آینده آن در سال ۱۴۰۱ اظهارکرد: در حال حاضر تعیین نرخ ارز بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا و تا حدودی اخبار مذاکرات برجامی تعیین می‌شود. تقریبا در دو ماه گذشته مباحث مربوط به تقاضا از ثبات کافی برخوردار بوده است. نکته حائز اهمیت دیگری که درباره بازار ارز وجود دارد این است که طی دو ماه اخیر نیاز‌های ارز در بازار نقدی به ویژه در تامین ارز مسافرتی از سوی بانک مرکزی به خوبی ساماندهی شده است. مضاف بر این هم با نزدیک شدن به آغاز سفر‌های نوروزی، متقاضیان حقیقی بازار ارز می‌توانند به مقدار مورد نیاز خود ارز تهیه کنند.


رئیس شورای عالی کانون صرافان همچنین درباره بازگشت ارز‌های خانگی به بازار ارز گفت: با توجه به شرایط فعلی مذاکرات وین و افت اخیر قیمت ارز، افرادی که تا قبل از این مقداری ارز در منزل خود نگهداری می‌کردند، برای جلوگیری از ضرر‌های بیشتر طی یک ماه اخیر اقدام به فروش ارز‌های خانگی خود کرده‌اند.


لواسانی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا همچنان نگاه فعالان اقتصادی بیشتر به نرخ موجود در بازار فردایی است تا صرافی‌ها، گفت: در حال حاضر بسیاری از محاسباتی که فعالان اقتصادی و بازرگانان پیرامون انجام می‌دهد بر اساس تحلیل‌های خودشان است و شاید چنین نرخی هم در بازار معامله نشود. یکی از اهداف بانک مرکزی در سالیان گذشته حرکت به سمت بازار تک نرخی است و هرچقدر بهای ارز ثابت باشد قطعا مقادیر معاملات هم افزایش پیدامی‌کند.


رئیس شورای عالی کانون صرافان در پایان پیرامون بازار ارز درسال آینده بیان کرد: پیش‌بینی ما این است که در سال ۱۴۰۱ اختلاف قیمتی در بازار‌های ارز به حداقل رسد. تقاضا‌های سوداگرایانه در بازار ارز در دوماه گذشته کاهش چشکگیری پیداکرده است، اما تقاضای واقعی همچنان همانند ماه‌های گذشته است.

پایان پیام//


منتخب امروز


تصاویر | سریع‌ترین 0 تا 100 خودروهای زمین