مطالعه فاز نخست انتقال پساب بجنورد به پتروشیمی خراسان پایان یافت


مطالعه فاز نخست انتقال پساب بجنورد به پتروشیمی خراسان پایان یافت

بجنورد-ایرنا- مدیر عامل مجتمع پتروشیمی خراسان گفت: موضوع انتقال پساب شهر بجنورد (آب خاکستری) به مجتمع و استفاده از آب مزبور از سال 99 مطرح شده که فاز نخست آن پایان یافته و اکنون فازهای دوم و سوم در حال انجام است.

علیرضا بابازاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هرچند که هنوز به صورت رسمی از طرف سازمان آب منطقه ای تخصیص آب توسط وزارت نیرو به این مجتمع اعلام نشده، اما بلافاصله پس از اعلام شفاهی این موضوع از طرف سازمان آب منطقه ای کارشناسان و مدیران ۲ شرکت طی جلسات کارشناسی طرح را دنبال کرده ایم.

عضو هیات مدیره مجتمع پتروشیمی خراسان افزود: مشخصات کیفی آب خروجی از تصفیه خانه بجنورد مورد بررسی قرار گرفته است و همچنین پیمانکاران مجری ذیصلاح درخواست شده که با اعلام موارد خواسته شده کار اجرایی آغاز خواهد شد.

وی افزود: همچنین در نشست هایی که مدیران این مجتمع با استاندار و معاون عمرانی وی داشته قول مساعد همکاری فرمانداری و دادستانی برای اجرای این پروژه را داده اند.

بابازاده اظهار داشت: تلاش می کنیم تا از منابع آب خاکستری در این واحد تولیدی استفاده کنیم.

پیشتر، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفته بود که یک میلیارد متر مکعب آب مصرفی استان در سال است که از این میزان تنها ۲۵ میلیون متر مکعب آب که حدود ۲ درصد می شود، توسط صنایع مصرف می‌شود.

سیدعقیل مرتضوی پرمصرف ترین صنعت استان را پتروشیمی دانست و اظهار داشت: این واحد تولیدی حدود پنج میلیون متر مکعب آب مصرف می کند که از مجموع این میزان دو و نیم میلیون متر مکعب آب از منابع آب زیرزمینی و دو نیم میلیون متر مکعب آب از منابع آب سطحی برداشت دارد.

وی افزود: پتروشیمی در طرح های توسعه ای خود نیاز به آب بیشتری دارد که در این خصوص چاره ای جز استفاده از آب خاکستری(پساب) را ندارد.

پتروشیمی خراسان بزرگترین بنگاه اقتصادی شمال شرق کشور است که با استمرار تولید برای بیش از یکهزار و ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از سه هزار نفر به صورت غیر مستقیم فرصت شغلی داشته است.

این مجتمع سالانه ۶۲۰ هزار تن کود شیمیایی اوره، ۳۳۰ هزار تن آمونیاک، ۲۰ هزار تن کریستال ملامین و ۵۰۰ تن ازت مایع تولید می کند.

اکنون حدود ۵۹ درصد از پهنه استان ۲۸ هزار کیلومتر مربعی خراسان شمالی واقع در شمال شرق کشور درگیر خشکسالی و تحت تاثیر این پدید قرار دارد.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و حدود ۴۰۰ واحد صنعتی در آن دایر است؛ صنایع بزرگ استان شامل پتروشیمی، فولاد، سیمان، آلومینا است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

سرانه فضای زندان‌های خراسان شمالی 6 مترمربع از میانگین کشور بیشتر است