خشکه‌کاری ‌روش مناسبی برای صرفه‌جویی مصرف آب در برنج


خشکه‌کاری ‌روش مناسبی برای صرفه‌جویی مصرف آب در برنج

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: روش خشکه‌کاری برنج که نخستین بار در طارم کشت و برداشت شد، موجب صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود اما مشکلاتی هم برای برنج‌کاران رقم زده است.

حسین عامری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برنج با مصرف بیش از ۱۵ هزار لیتری آب در هر مترمکعب بیشترین مصرف آب را در بخش کشاورزی دارد.

وی با بیان اینکه مکاتباتی با امور آب انجام شده تا زمین‌های اطراف رودخانه‌ها که اجاره داده می‌شود، به کشت برنج اختصاص داده نشود، تاکید کرد: تمهیدات لازم اندیشیده شده تا مانع از گسترش سطح کشت برنج در سطح استان باشیم.

عامری اضافه کرد: دستور ممنوعیت کشت برنج در برخی از مناطق شمال و در کل اراضی طارم را صادر شده است و همین ممنوعیت باعث شد تا کشاورزان به فکر خشکه‌کاری بیفتند.

این مسئول گفت: اگرچه این نوع کشت ۶۰ تا ۷۰ در صد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود و نیازی به استفاده از موتور برای تخلیه آب از چاه‌های عمیق نیست اما مشکل رویش علف‌های هرز وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان باید به فکر محصولی برای جایگزینی برنج باشند. علی‌رغم اینکه خشکه‌کاری روش توصیه شده کارشناسان کشاورزی است ولی به دلیل قیمت بالای سموم، اصولاً کشاورز از این روش کشت استقبالی ندارد و از سویی با وجود این شرایط دیگر خشکه‌کاری برنج در زنجان نیز چندان کارآیی لازم را نخواهد داشت.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

سال گذشته 16هزار تماس با صدای مشاور بهزیستی زنجان برقرار شد