تاثیر تغذیه در خلق وخو


تغذیه بر جنبه‌های مختلف سلامت تاثیر دارد و خلق‌وخو نیز از این قاعده مستثنی نیست. در واقع، گنجاندن بعضی خوراکی‌ها در رژیم غذایی با تحریک ترشح سروتونین که به هورمون شادی شهرت دارد، زمینه‌‌ساز احساس شادی و نشاط می‌شود.در ادامه این مطلب، به معرفی مواد مغذی اشاره خواهیم کرد که در ترشح سروتونین و منابع …

تغذیه بر جنبه‌های مختلف سلامت تاثیر دارد و خلق‌وخو نیز از این قاعده مستثنی نیست. در واقع، گنجاندن بعضی خوراکی‌ها در رژیم غذایی با تحریک ترشح سروتونین که به هورمون شادی شهرت دارد، زمینه‌‌ساز احساس شادی و نشاط می‌شود.
در ادامه این مطلب، به معرفی مواد مغذی اشاره خواهیم کرد که در ترشح سروتونین و منابع غذایی آنها موثر هستند که به ترتیب عبارتند از:

گنجاندن خوراکی‌های سرشار از تریپتوفان

سروتونین در مغز توسط اسید‌آمینه‌ای به‌نام تریپتوفان تولید می شود. بدن قادر به سنتز این اسید‌آمینه نیست و باید از طریق تغذیه روزانه دریافت شود. تریپتوفان در منابع پروتئین مانند تخم‌مرغ، لبنیات، ماهی‌های چرب و گوشت وجود دارد اما برنج سبوس‌دار، حبوبات، انواع کلم، شکلات تلخ، موز، گردو و سایر مغزها نیز خوراکی‌های سرشار آن محسوب می‌شوند.

البته برای اینکه تریپتوفان عملکرد مطلوب داشته‌ باشد، مصرف کربوهیدرات‌ها ضروری است. در واقع، کربوهیدرات‌ها باعث آزاد شدن انسولین شده که در نتیجه اسیدهای آمینه مخالف عملکرد تریپتوفان را از خون جدا کرده و به ماهیچه‌ها می‌فرستد تا سطح تریپتوفان در مغز بالاتر باشد. البته ویتامین‌های B9،B6، B3،C، کلسیم و منیزیوم نیز برای فرایند فاکتورهای پیش‌زمینه آنزیم‌ها ضروری هستند.

گنجاندن خوراکی‌های سرشار از ویتامین D و امگا۳

ویتامین D و امگا۳ نیز در بهبود فرایند تولید تریپتوفان تاثیر مهم دارند. ویتامینD در تشکیل دو آنزیم تبدیل‌کننده تریپتوفان به سروتونین موثر است. علاوه بر حضور در معرض نور خورشید، مصرف منابع غذایی حاوی این ویتامین مانند ماهی، تخم‌‌مرغ و لبنیات ضروری هستند.

امگا۳ نیز با ممانعت از تولید مولکول‌های مخالف عملکرد سروتونین به‌نام پروستاگلاندین‌‌ها و با تاثیر بر غشای سلول‌‌های عصبی که سروتونین بر‌ آنها تاثیر دارد، عملکرد این هورمون را تقویت می‌‌کند. بنابراین، برای دریافت کافی امگا۳ باید ماهی‌های چرب و میگو در رژیم غذایی گنجانده ‌شود.

منبع: سلامت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل گرگ با نوشته های انگیزشی + متن های زیبا و انگیزشی