کشاورزان پیشقراولان دسترسی به امنیت غذایی هستند


کشاورزان پیشقراولان دسترسی به امنیت غذایی هستند

گرگان - ایرنا - سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشاورزان پیشقراولان رسیدن به امنیت غذایی جامعه و در کنار سایر مردم نقش محوری در تحقق این هدف بنیادی دارند.

به گزارش ایرنا، محمد قربانی روز پنجشنبه در همایش ملی فرهنگ و مدیریت جهادی - امنیت غذایی در گرگان اظهار داشت: برای رسیدن به امنیت غذایی که مورد توجه همیشگی مسوولان نظام است باید به ابزارهای کافی برای مانع‌زدایی ها مجهز شد.

وی بیان کرد: مسوولان در این مسیر باید از همه ظرفیت ها برای تکمیل زیرساخت‌ها و تامین نهاده ها به عنوان یکی از پیش نیازهای مهم تحقق این هدف استفاده کنند.

سرپرست معاونت برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی افزود: در حال حاضر استفاده از سیاست های پشتیبان در تامین امنیت غذایی پایدار و بهره کشاورز، مصرف کننده و فعالان این حوزه مورد توجه ویژه قرار دارد که یکی از راه های رسیدن به این هدف استفاده از مدیریت جهادی است.

استان گلستان در سال زراعی گذشته پنج میلیون و ۴۰۳ هزار تن انواع محصول به ارزش ۲۵۰ هزار میلیارد ریال تولید کرد که از این مقدار تولید چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تن تولیدات زراعی، حدود ۷۰۰ هزار تن تولیدات دامی، ۳۴۰ هزارتن تولیدات باغی، ۲۴۰ هزار تن تولیدات جنگل و مرتع و بقیه در حوزه صید و ماهیان پرورشی بود.

بهره برداران کشاورزی گلستان در تولید ۱۵ محصول راهبردی شامل تولید دانه های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج) پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را در اختیار دارند.

استان گلستان افزون بر ۲۲۰ هزار بهره بردار کشاورزی دارد که حدود ۱۵۰ هزار آنها در حوزه زراعی و باغی فعالیت داشته و بیش از ۹۰ درصد آنها خرده مالک با مدیریت حداکثر چهار هکتار زمین هستند.

اقتصاد اصلی ساکنان گلستان با جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر برپایه کشاورزی استوار است.

همایش ملی ۲ روزه فرهنگ و مدیریت جهادی- امنیت غذایی در گرگان از روز گذشته با حضور جمعی از مسوولان وزارت جهادکشاورزی و محققان در گرگان آغاز شد.

امروز و در مراسم پایانی این همایش با حضور نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی و جمعی از مسوولان گلستان از مولفان ۱۶ مقاله برتر این همایش تجلیل می شود.

محققان کشاورزی ۲۰ استان ۱۴۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال کرده بودند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی