ختم 3080 پرونده در کرمان به صلح و سازش


ختم 3080 پرونده در کرمان به صلح و سازش

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان با تاکید بر اینکه مهمترین مولفه پیشگیری، اطلاع رسانی است، گفت: 3080 پرونده در کرمان به کمک مصلحین به صلح و سازش ختم شده است.

سید مهدی قویدل در نشست خبری با موضوع پیشگیری از وقوع جرم که با حضور یدالله موحد رییس کل دادگستری استان کرمان برگزار شد، اظهار داشت: برابر قانون اساسی و ماده ۵ قانون پیشگیری از وقوع جرم، ماموریت پیشگیری برعهده دستگاه قضایی گذاشته شده است.
وی افزود: در ۴۰ سال گذشته چندان به مقوله پیشگیری توجه نشده است و بیشتر تمرکز بر اقدامات کیفری و مجازات بازدارنده بوده است.
این مقام قضایی گفت: در اواخر سال ۸۹ و ابتدای سال ۹۰ معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضائیه و در دل آن شورای پیشگیری از وقوع جرم تعریف شد که شورای پیشگیری در مرکز استان ها به ریاست رییس کل دادگستری و با حضور مدیران کل دستگاه ها و معاونین استاندار تشکیل می شود.
قویدل سپس با اشاره به اینکه برنامه های این معاونت مدون و علمی می باشند، تصریح کرد: این برنامه ها در سه بعد پیشگیری های فرهنگی-اجتماعی، وضعی امنیتی_ انتظامی و پیشگیری های حقوقی_ قضایی تدوین و اجرا می شوند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۴۴ برنامه منطبق با سند تحول و تعالی دستگاه قضایی که یک سند ارتقا یافته است، در دستور کار معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان قرار گرفت که خوشبختانه به طور ۱۰۰ درصد اجرا شده اند.
وی بیان کرد: ۲۹ درصد از برنامه های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در حوزه پیشگیری از وقوع جرم، ۲۸ درصد در حوزه خانواده و امور زنان،۱۱ درصد در زمینه مشارکت های مردمی، ۸ درصد در حوزه اطلاع رسانی و ارتقا آگاهی های عمومی،۷ درصد مربوط به برنامه های معاونت و ۵ درصد نیز در حوزه شورای پیشگیری از وقوع جرم بوده است.
قویدل اظهار داشت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، در چارت جدید معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، مدیریت امور خانواده و مشارکت های مردمی تعریف شده است که برنامه های خانواده و امور زنان زیر مجموعه آن فعالیت خواهند کرد.
وی افزود: مهمترین اقدامات پیشگیرانه انجام شده در این معاونت مربوط به پیشگیری و کاهش تصادفات، ناامن سازی محیط های تولید و توزیع موادمخدر، پیشگیری از افزایش بافت های ناکارآمد شهری، حفر چاه های غیرمجاز، جشنواره طرح های برتر در حوزه پیشگیری، مشارکت در آموزش های قبل، حین و بعد از ازدواج، پیشگیری از جرایم فضای مجازی و جرایم سایبری، اطلاع رسانی اقدامات پیشگیرانه، پیگیری طرح نماد( نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) و ....می باشند.
قویدل سپس با اشاره به طرح مصلحین و حکمین قرآنی استان کرمان، تاکید کرد: تعداد ۵۳۵۰ نفر مصلح و حکم قرآنی جذب کرده ایم که در سال گذشته بیش از ۲۰۰۰ پرونده را به صلح و سازش رسانده اند و در سال ۱۴۰۰ نیز بالغ بر ۳۰۸۰ پرونده توسط این افراد به مصالحه ختم شده است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: طرح اورژانس قضایی نیز به ابتکار استان کرمان ایجاد شده است که با استفاده از ظرفیت مصلحین و حکمین قرآنی و با مداخله بهنگام در مواردی مانند اختلافات خانوادگی، جرایم سبک و ...که نیازی به قضایی شدن و تشکیل پرونده نیست، با حضور اورژانس قضایی حل و فصل و از تشکیل پرونده در مراجع قضایی پیشگیری می شود.
قویدل در ادامه به سامانه جامع ارتباط مردمی(سجام) نیز اشاره و تصریح کرد: در راستای عمل به دستورالعمل نحوه تعامل و مشارکت نهادهای مردمی با قوه قضائیه، سامانه سجام راه اندازی شده است تا همه آحاد جامعه بتوانند به اعلام گزارشات پیشگیرانه خود بپردازند.
وی گفت: تاکنون ۱۰ هزار نفر در استان کرمان به عضویت سامانه سجام در آمده اند و بصورت ناشناس به ارائه گزارش های پیشگیرانه در موضوعات مختلفی مانند پیشگیری از زمین خواری، کودک آزاری، خرید و فروش موادمخدر، کرونا و .... پرداخته اند بطوریکه در موضوع کرونا بیش از ۲۰۰۰ گزارش به سامانه سجام ارسال شده است.
این مقام قضایی خاطرنشان کرد: در قالب سامانه سجام با تمام مدیران در سطح استان کرمان ارتباط برقرار شده است و گزارشات هر حوزه به مدیر آن مجموعه ارسال می شود و برخی تخلفات به اداره بازرسی استان و مواردی که اعلام جرم است نیز مستقیما به دادستان های استان ارجاع و سپس پیگیری و اعلام نتیجه می شوند.
قویدل در پایان مهمترین مقوله در سامانه سجام را اخذ راهکار، پیشنهاد و نقطه نظرات فعالان اجتماعی و افراد دغدغه مند دانست و گفت: امیدواریم از طریق این سامانه بتوانیم در بحث کاهش جرایم و آسیب های اجتماعی، امر پیشگیری مدنظر مقام معظم رهبری یعنی همان حذف زمینه‌های فساد، محقق شود.

انتهای پیا


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عملیات ساخت موزه منطقه‌ای جیرفت از سرگرفته می‌شود