تجربه خلق چاپ هنری برای گردشگران چهارباغ


دومین اجرای نوروزی چاپ‌دستی، امسال نیز در گذر چهارباغ عباسی اصفهان، مردم و گردشگران را به خلق آثاری از چاپ‌هنری دعوت می‌کند.

بهمن زرگر، هنرمند اصفهانی این رویداد که قرار است کار چاپ دستی را در فضای شهری به میان مردم آورد، به ایسنا می‌گوید: چاپ‌دستی یکی از شاخه‌های جذاب هنرهای تجسمی و سنتی است و بسیاری از هنرمندان از گذشته تا به امروز از روش‌های متنوع چاپ‌دستی بهره گرفته‌اند. چاپ‌دستی یا همان "پرینت‌میکینگ" یک هنر زنده و بالنده در سراسر جهان است و با تکنیک‌های متنوعی خلق می‌شود. از جمله این تکنیک‌ها می‌توان به «لینوکات»، «وودکات»، «درای‌پوینت»، «مزوتینت»، «اچینگ»، «آکواتینت»، «لیفت‌گراند»، «فتواچینگ»، «لیتوگرافی»، «سریگرافی» و . . . اشاره کرد.

او ادامه می‌دهد: روند کار چاپ به این صورت است که هنرمند به جای خلق تنها یک اثر، با روش کاملا دستی و هنری، "سطح چاپ دهنده" مورد نظر را به‌وجود می‌آورد و به تعداد محدودی از آن نسخه‌های چاپ دستی خلق می‌نماید که به این نسخه‌ها اِدیشن گفته می‌شود. این اِدیشن‌ها دارای اصالت هنری و ارزش کلکسیونی نیز هستند.

او درباره جزئیات این رویداد که قرار است در ایام نوروز، در گذر تاریخی‌فرهنگی چهارباغ انجام شود و مردم و گردشگران را به خلق اثر هنری دعوت کند، می‌گوید: این اجرا با هدف معرفی اصفهان و آشنایی مردم با تکنیک چاپ‌دستی صورت می‌گیرد.

به گفته این هنرمند در این رویداد از روش «فتواچینگ» که یکی از زیرشاخه‌های کالکوگرافی و بسیار مورد پسند عام مردم است، استفاده می‌گردد. همچنین قرار است در این رویداد، چند هنرمند فعال در این رشته نیز به شکل زنده آثاری در ارتباط با اصفهان خلق کنند و البته مردم وبازدیدکنندگان هم چاپ دستی را بیازمایند و از آن لذت ببرند.

زرگر می‌افزاید: اجرای نوروزی پیشین که نوروز ۱۳۹۸ و پیش از شروع پاندمی کرونا انجام گرفت و هم‌چنین اجراهای زنده خیابانی دیگر بسیار مورد توجه بازدیدکنندگان بود و ضمن آن‌که به معرفی اصفهان و هنر چاپ‌دستی پرداخت، خاطره‌ و تجربه بسیار خوبی را در ذهن مخاطبان برجا گذاشت.

گفتنی است، علاقه‌مندان برای دیدن و تجربه کردن این رویداد می‌توانند از ۳ تا ۱۳ فروردین، ساعت ۱۰ الی ۱۷ به گذر چهارباغ، مقابل مجتمع تجاری هشت بهشت مراجعه کنند.

انتهای پیام


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تعیین حریم 30 اثر تاریخی در اردستان