رویدادهای مهم 1400 در استان سمنان/ سفر رئیسی و تغییر مدیران


رویدادهای مهم 1400 در استان سمنان/ سفر رئیسی و تغییر مدیران

سمنان- سال 1400 سالی پر از خبر در استان سمنان بود که از مهمترین آن‌ها می‌توان به انتخابات ریاست جمهوری، روی کار آمدن دولت جدید و تیم جدید استانداری سمنان و... اشاره کرد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: همیشه پایان هر سال در کنار اینکه آغازی جدید برای سالی نو است، می‌تواند یک جنبه جذاب دیگر هم داشته باشد و آن هم بازگشت به عقب و نگاه کردن به سیر و تجربیاتی که در یک سال بر جامعه و استان سمنان گذشته است.

سال ۱۴۰۰ در زمره پرخبرترین سال‌ها، در بین سنوات اخیر بود زیرا در آن دو انتخابات، یک تحویل قدرت دولت از دوازدهم به سیزدهم، نو سازی تیم مدیریت استان سمنان، چندین رویداد سیاسی و اجتماعی مهم مانند برگزاری کنگره بزرگداشت آیت الله العظمی شاهرودی، گذران سه پیک چهارم، پنجم و ششم کرونا و ده‌ها رویداد دیگر رخ داد که قاعدتاً ذکر تمام آنها هم در مجال یک گزارش نمی‌گنجد اما سعی داریم در ادامه نگاهی گذرا و کوتاه به رخدادهای سال گذشته بیندازیم.

فروردین؛ شیوع کرونا و ماه رمضان

سال ۱۴۰۰ در شرایطی آغاز شد که شهرهای استان سمنان پست سر هم قرمز می‌شدند و طبیعتاً طرح‌های مقابله‌ای با کرونا نیز در دست انجام بود یکی از این اقدامات طرح شهید سلیمانی بود طرحی که در آن تیم‌های غربالگری، رصد و شناسایی و نظارت به کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی شاهرود و سمنان آمدند و در کنار آن به همت مردم و بسیجیان بسته‌های معیشتی نیز تهیه و توزیع شد.

کرونا اما در فروردین ماه به اوج خود در پیک چهارم نزدیک می‌شد جایی که در یک روز ۲۹ فروردین به تنهایی پنج مورد فوتی کرونایی در استان سمنان به ثبت رسید که آماری در زمان خود (پیش از سویه دلتا و امیکرون) بود. از سوی دیگر فرا رسیدن ماه رمضان سبب نزدیکی دل‌ها شده بود و مردم با اجرای طرح مواسات به یاری یکدیگر شتافتند و در این بین اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان هم در طرح‌هایی مانند محله همدل، سلام، کوچه‌های قرآنی، مواسات علوی قصد داشت تا در این ضیافت الله، با محوریت محلات، به یاری مردم بیاید.

همچنین در این ایام بود که توزیع یک میلیون پرس غذای گرم در قالب پویشی از سوی قرارگاه محرومیت زدایی سپاه استان سمنان توانست شوری ویژه‌ای را در بین مردم ایجاد کند همچنین روز هجدهم فروردین ماه ۱۴۰۰ بود که دوباره سمنان به شرایط قرمز بازگشت و همه چیز برای مردم استان سمنان در مقابله با کرونا، از نو شروع شد مردمی که به تازگی شرایط را کمی بهبود یافته می‌دیدند.

رویدادهای مهم 1400 در استان سمنان/ سفر رئیسی و تغییر مدیران

برکناری مدیرکل میراث فرهنگی

مدیرکل پر حاشیه میراث فرهنگی استان سمنان که از همان ابتدا پیرامون انتخاب وی بدون تجربه مدیریتی در حوزه میراث فرهنگی و انتقال او از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با سابقه تدریس عربی در دبیرستان‌ها، حواشی مطرح بود بالاخره برکنار شد وی گویا برای اجرای پر هزینه ترین پروژه گردشگری استان سمنان در تاریخ در زادگاه رئیس دولت یازدهم و دوازدهم روی کار آمده بود اما عدم توسعه متوازن در استان سبب انتقادات فراوانی به او شده بود.

سفر سورنا ستاری معاون رئیس جمهور و همچنین افتتاح مرکز نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان از دیگر اخبار مهمی بود که در ابتدای سال ۱۴۰۰ در استان سمنان رخ داد و در کانون توجهات قرار گرفت ستاری دو طرح را در سمنان افتتاح کرد بعد از آن بود که همزمان با اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ اجتماع مردمی محکومیت جنایات رژیم کودک کُش و اشغالگر قدس در سمنان با حضور پرشور مردم و رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار شد و مردم یک بار دیگر نشان دادند که پای آرمان‌های انقلاب اسلامی شأن ایستاده‌اند.

در اواخر اردیبهشت ماه بود که سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی نیز به استان سمنان سفر کرد و به دیدار آیت الله شاهچراغی نماینده وقت ولی فقیه در استان سمنان رفت و اعلام کرد: خدمات پلیس در کشور سالانه ٧٠ تا یک میلیون فقره برآورد می‌شود همچنین در دوران کرونا پلیس مجری بیشترین مصوبات ستاد ملی بود تا جایی که روزانه حدود ١٠ هزار نفر مأموریت‌های مربوط به مصوبات ستاد کرونا را اجرا کردند.

حادثه تلخ طزره

هنوز اردیبهشت ماه تمام نشده بود که معدن طزره در دامغان ریزش کرد و دو معدن چی را که یک هفته زیر آوار مانده بودند به کام مرگ کشاند تا تکرار حوادث کار این چنینی در معادن استان سمنان، ضرورت بازنگری و دقت نظر در مسائل ایمنی را بار دیگر گوش زد کند. همچنین اتلاف ۳۰۰ رأس دام در گرمسار به دلیل سیل و بروز خسارات به ابنیه راه‌ها، جاده‌ها و زیرساخت‌ها، فوت دو جوان در استخر کشاورزی در دامغان و همچنین تلف شدن یک یوزپلنگ در استان سمنان از دیگر اتفاقات این دوران بود.

خرداد ماه هم شاهد ریزش یک معدن دیگر این بار در گرمسار بود که در این حادثه هم متأسفانه دو کارگر جان باختند البته مهمترین خبر این ماه برگزاری انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهرها و روستاهای استان سمنان و همچنین ریاست جمهوری بود که در آن حجت الاسلام رئیسی توانست بیشترین رأی را از مردم استان سمنان بگیرد و اسامی شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای استان هم اعلام شد تا رسماً تحول بزرگی در مجموعه مدیریتی کشور و استان سمنان پدید بیاید.

شگفت‌آور اینکه تیرماه هم با یک حادثه معدن دیگر بازهم در دامغان و این بار با جان باختن یک کارگر به پایان رسید در تیرماه همچنین رخ دادهایی دیگری نیز مانند سفر رئیس سازمان بسیج مستضعفان به استان سمنان را شاهد بودیم. در این ماه همچنین آغاز واکسیناسیون واکسن ایرانی برکت در استان سمنان از جمله دیگر خبرهای مهمی بود که توانست امید را در دل‌های مردم برای مقابله با کرونا زنده کند اما همین روزها بود که کم کم موج پنجم کرونا داشت در استان سمنان شکل می‌گرفت موجی که به مرداد ماه رسید و بعد از آن ماه سبب ایجاد موج ششم در دیماه ۱۴۰۰ شد و به دلیل شیوع دلتا، جان بسیاری از هم استانی‌هایمان را گرفت.

رویدادهای مهم 1400 در استان سمنان/ سفر رئیسی و تغییر مدیران

برگزاری کنگره آیت الله العظمی شاهرودی

برگزاری کنگره آیت الله العظمی شاهرودی در سطح استانی، کشوری و بین‌المللی از مهمترین رویدادهای سال ۱۴۰۰ بود کنگره‌ای که تیرماه در شاهرود با چاپ ۵۵ کتاب درباره شخصیت این عالم بزرگ برگزار شد. عالم ربانی که فرزند بزرگوارش در همین کنگره به میزبانی شاهرود درباره پدر بیان کرد: ایشان در واقع لقب ذو شهادتین داشتند به این معنا که شهادت ایشان درباره یک موضوع به‌اندازه دو عالم حساب می‌شد و از این منظر می‌توان دریافت که چه جایگاه عظیم علمی را به دست آورده بودند.

تیرماه اما با محرم عجین شد و مردم نشان دادند که هم می‌توان رعایت پروتکل‌ها را داشت و هم عزاداری کرد و این دو با هم تناقضی ندارند و آنطور که دشمنان قصد داشتند دوگانه سلامت یا عزاداری را مطرح کنند، شرایط پیش نرفت. مهمترین خبر تیرماه اما در میانه‌های این ماه رقم خورد، آیت الله سید محمد شاهچراغی بعد از چهار دهه از نمایندگی ولی فقیه در استان سمنان کناره‌گیری و به جای وی حجت‌الاسلام مرتضی مطیعی عموی مداح معروف اهل بیت (ع) به عنوان نماینده ولی فقیه در استان سمنان و امام جمعه مرکز استان منصوب شد.

آیت الله شاهچراغی اما به دلیل کهولت سن ظاهراً از این سمت استعفا کرد و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز استعفای وی را پذیرفت در واقع آیت الله شاهچراغی با بزرگ منشی خویش سعی کرد فضا را برای کار دیگران مهیا کند و به این ترتیب در بین مردم استان سمنان محبوب تر نیز شد او امروز همچنان نماینده مردم استان سمنان در مجلس خبرگان است و در دفتر خود در امامزاده یحیی (ع) سمنان به امورات خود می‌پردازد.

تحول در استانداری سمنان

شهریورماه تقریباً به آرامی گذشت و چندان رویداد قابل ذکری نیز در این ماه رخ نداد زیرا دولت جدید داشت با امور آشنا می‌شد کم کم تیم خود را می چید وزرا معرفی شده بودند و قرار بود شکل و شمایل آغاز دولت سیزدهم در واقع تکمیل شود و انتقال قدرت در استان سمنان نیز صورت گیرد لذا استانداری هم آبستن تغییرات و حوادث متعددی شده بود زیرا دوران مدیریت استانداری دولت دوازدهم به پایان رسیده بود تیم مدیریت استانداری که انتقادات فراوانی را حول خود می‌دید.

مهرماه با تغییر استاندار سمنان آغاز شد، سید محمد رضا هاشمی که تا همین چهار سال قبل معاون استاندار سمنان و فرماندار شاهرود بود و بعد از آن به قم رفت تا معاون سیاسی و امنیتی استاندار قم شود سپس به فرمانداری مشهد رسید، به استان سمنان بازگشت تا نخستین تجربه استانداری خود را در عمر سیاسی‌اش در دولت سیزدهم تجربه کند. او بلافاصله کارهای خود را سامان داد معاونان عمرانی، اقتصادی و سیاسی و اجتماعی را عوض کرد و تیم را دگرگون ساخت این تغییرات اما به فرمانداری‌ها هم رسیدند تا جایی که به جز شاهرود و دامغان تمام فرمانداران استان سمنان تا پایان اسفندماه ۱۴۰۰ عوض شدند و چهره دولت کاملاً در استان سمنان عوض شد.

همزمان با مهرماه بود که آموزش و پرورش اعلام کرد ۸۵ درصد از معلمان استان سمنان واکسینه شده‌اند و واکسیناسیون دانش آموزان نیز طبق روال در حال انجام است تا مدارس به زودی به صورت حضوری بازگشایی شود اما پیک ششم کرونا بلافاصله مدارس را دوباره تعطیل کرد تا در زمستان دانش آموزان باز هم با شاد درس بخوانند. اما آمار واکسیناسیون دانش آموزان (بالا هشت سال) تا پایان سال از عدد ۵۵ تجاوز نکرد موضوعی که اصلاً برای مسئولان قابل پیش بینی نبود و فکر می‌کردند دست کم خانواده‌ها در این زمینه مانند دیگر طرح‌های واکسیناسیون اهتمام داشته باشند که چنین نشد همچنین در میانه مهرماه بود پیکر شهید مهدی‌ئی از شهدای شاهرود پس از ۳۸ سال مورد تفحص و شناسایی قرار گرفت.

رویدادهای مهم 1400 در استان سمنان/ سفر رئیسی و تغییر مدیران

آغاز تغییرات اتوبوسی مدیران استان سمنان

آبان ماه آغاز تغییرات متعدد و پرشمار دولتی‌ها در استان سمنان بود در همین ماه بود که محمد حمیدی به عنوان معاون عمرانی استاندار سمنان منصوب شد ریواده به معاونت سیاسی و امنیتی رسید، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود و سمنان تغییر کرد و بلافاصله پس از آن بود که مدیران کل آبفا، برق، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، تأمین اجتماعی و معاونت درمان این نهاد و همچنین فرمانداران سمنان، گرمسار، مهدی شهر، میامی و… به صورت اتوبوسی عوض شدند تا چهره مدیریت استان سمنان در دولت سیزدهم به صورت کلی زیر و رو شود این روند تغییرات از نیمه آبان ماه آغاز و تا پایان سال ادامه داشت.

آبان ماه همچنین استان سمنان میزبان رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور بود و در میانه ماه رئیس جمهور و هیئت وزرا به استان سمنان سفر کردند تا مهمترین خبر استان سمنان در سال ۱۴۰۰ در همین نقطه رقم بخورد سفر رئیس جمهور به سمنان و مهدی شهر انجام شد و وزرا هم به شهرستان‌ها رفتند تا به عنوان نماینده دولت در جریان مسائل قرار بگیرند وزیر دادگستری به گرمسار رفت، وزیر صمت به زادگاه خود یعنی شاهرود سفر کرد، وزیر بهداشت به دامغان رفت و به همین شکل تمام شهرستان‌های استان میزبان یک یا چند وزیر شدند.

استاندار سمنان بلافاصله فردای روز ترک استان سمنان از سوی رئیس جمهور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به میزبانی استانداری سمنان ضمن تشریح ماحصل سفر رئیس جمهور به استان و مصوبات این سفر، بیان کرد: سفر حجت‌الاسلام رئیسی به استان ۱۴۴ مصوبه داشته است هاشمی استاندار سمنان همچنین درباره این سفر گفت: از محل سفر ریاست جمهور ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار به استان اختصاص پیدا کرده که ضرورت دارد پیگیری‌های لازم در خصوص جذب کامل اعتبارات مصوبات این سفر صورت پذیرد.‌

زمستان پر خطر و مرگ و میر کرونایی

زمستان ۱۴۰۰ همراه با کرونا و امیکرون در حال سپری شدن بود و در برهه‌ای هفت شهرستان از هشت شهرستان استان سمنان در وضعیت قرمز قرار گرفتند شرایط تا حدی نابسامان شده بود که در یک روز رکورد ۹۸۰ مراجعه با علائم مشکوک و درگذشت هفت نفر در استان سمنان به ثبت رسید که با رکوردهای مشابه بیش از ۹۰ درصد تفاوت داشت! این رکوردها بودند که هر روز شکسته می‌شدند اما خوشبختانه در هفته‌های آخر اسفندماه شاهد فروکش امیکرون بودیم.

آغاز طرح مسکن ملی و تأمین مین در شهرهای استان سمنان همچنین بازگشت ۳۳ واحد راکد تولیدی به تولید با همراهی مسئولان و ادارات کل و دستگاه‌های عضو ستاد رونق تولید از دیگر موضوعات قابل ذکر در زمستان سال ۱۴۰۰ بودند. جان باختن یکی از مردم دامغان که برای دیالیز به بیمارستان رفته بود اما در چاله آسانسور سقوط کرد، از جمله دیگر اخباری بود که یک هفته‌ای تمام فضای مجازی و حقیقی استان را به خود اختصاص داد از سوی دیگر اجرای ۱۲ پروژه آبخیزداری در شرایطی که استان سمنان با بحران خشکسالی روبرو است از دیگر اقدامات دولت در زمستان سال ۱۴۰۰ محسوب می‌شود.

در بهمن ماه بود که خبر آزادی ۳۱ زندانی جرایم غیر عمد با کمک خیران در استان سمنان بالاخره پس از چند خبر تلخ، توانست شادی را به خانه این زندانیان جرایم مالی شامل دیه، مهریه و… باز گرداند دیگر خبر خوش سال ۱۴۰۰ اما اعطای مجوز مرز هوایی فرودگاه سمنان بود که توانست بعد از سال‌ها رونق را به فرودگاه این شهرستان آورده و زمینه را برای صادرات و همچنین پروازهای عتبات عالیات و… ایجاد کند. صدور سند تک برگی برای ۸۸ درصد از مراتع استان سمنان با هدف جلوگیری از سو استفاده و تصرف اراضی ملی و همچنین اختصاص ۹۰۰ تن سیب و پرتغال برای شب عید مردم از دیگر اخباری بود که رسانه‌ها در زمستان ۱۴۰۰ به آن پرداختند.

حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن

چند روزی در بهمن ماه بود که مدام اخبار حوادث کام مردم را تلخ می‌کرد نخستین حادثه جان باختن یک مردم سمنانی در جاده سلامت این شهر بود که از کوه سقوط کرده بود دومین حادثه واژگونی اتوبوس با سه جان باخته در لاسجرد بود و سومین حادثه برخورد مردی با قطار در گرمسار بود که در صدر اخبار نشست و درباره این موضوعات و همچنین اهمیت ایمنی در استان مباحثی را مطرح کرد اما راهپیمایی خودرویی ۲۲ بهمن همه چیز را دوباره تغییر داد و استان غرق در شادی و نور و رنگ شد مردمی که آمدند تا نشان دهند همیشه در صحنه هستند.

در این ایام یک خبر خوب هم کام مردم شرق استان سمنان را شیرین کرد بعد از ثبت جهانی جنگل ابر، بسطام ثبت جهان اسلام شد تا بار دیگر گامی ارزشمند برای شناساندن ظرفیت‌های این شهر نمونه گردشگری برداشته شود در همین ایام بود که نخستین مرکز نیکوکاری تخصصی کودکان کشور نیز به همت کانون پرورش فکری در سمنان راه اندازی شد. کاهش کرونا، آغاز طرح زمستانی پلیس راه و همچنین طرح نوروزی شامل توزیع میوه و اقلام مورد نیاز مردم همه و همه از دیگر تحولاتی بودند که در آخرین اسفند ماه ۱۴۰۰ رقم خوردند.

هرچند این تمام آن چیزی نبود که در استان سمنان رخ داد اما در این گزارش سعی کردیم تنها نگاهی گذرا به منتخب اخبار و رویدادهای مهم استان سمنان در سالی که گذشت بیندازیم سالی که آخرین سال قرن چهاردهم محسوب می‌شود و از این پس استان سمنان آماده می‌شود تا ورود به سال نو و قرن جدید را تجربه کند قرنی که برای مردم این استان با امید به حرکت رو به جلو معنی می‌شود خبرگزاری مهر استان سمنان سال نو را به همه مردم استان سمنان تبریک می‌گوید.


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: همیشه پایان هر سال در کنار اینکه آغازی جدید برای سالی نو است، می‌تواند یک جنبه جذاب دیگر هم داشته باشد و آن هم بازگشت به عقب و نگاه کردن به سیر و تجربیاتی که در یک سال بر جامعه و استان سمنان گذشته است.

سال ۱۴۰۰ در زمره پرخبرترین سال‌ها، در بین سنوات اخیر بود زیرا در آن دو انتخابات، یک تحویل قدرت دولت از دوازدهم به سیزدهم، نو سازی تیم مدیریت استان سمنان، چندین رویداد سیاسی و اجتماعی مهم مانند برگزاری کنگره بزرگداشت آیت الله العظمی شاهرودی، گذران سه پیک چهارم، پنجم و ششم کرونا و ده‌ها رویداد دیگر رخ داد که قاعدتاً ذکر تمام آنها هم در مجال یک گزارش نمی‌گنجد اما سعی داریم در ادامه نگاهی گذرا و کوتاه به رخدادهای سال گذشته بیندازیم.

فروردین؛ شیوع کرونا و ماه رمضان

سال ۱۴۰۰ در شرایطی آغاز شد که شهرهای استان سمنان پست سر هم قرمز می‌شدند و طبیعتاً طرح‌های مقابله‌ای با کرونا نیز در دست انجام بود یکی از این اقدامات طرح شهید سلیمانی بود طرحی که در آن تیم‌های غربالگری، رصد و شناسایی و نظارت به کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی شاهرود و سمنان آمدند و در کنار آن به همت مردم و بسیجیان بسته‌های معیشتی نیز تهیه و توزیع شد.

کرونا اما در فروردین ماه به اوج خود در پیک چهارم نزدیک می‌شد جایی که در یک روز ۲۹ فروردین به تنهایی پنج مورد فوتی کرونایی در استان سمنان به ثبت رسید که آماری در زمان خود (پیش از سویه دلتا و امیکرون) بود. از سوی دیگر فرا رسیدن ماه رمضان سبب نزدیکی دل‌ها شده بود و مردم با اجرای طرح مواسات به یاری یکدیگر شتافتند و در این بین اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان هم در طرح‌هایی مانند محله همدل، سلام، کوچه‌های قرآنی، مواسات علوی قصد داشت تا در این ضیافت الله، با محوریت محلات، به یاری مردم بیاید.

همچنین در این ایام بود که توزیع یک میلیون پرس غذای گرم در قالب پویشی از سوی قرارگاه محرومیت زدایی سپاه استان سمنان توانست شوری ویژه‌ای را در بین مردم ایجاد کند همچنین روز هجدهم فروردین ماه ۱۴۰۰ بود که دوباره سمنان به شرایط قرمز بازگشت و همه چیز برای مردم استان سمنان در مقابله با کرونا، از نو شروع شد مردمی که به تازگی شرایط را کمی بهبود یافته می‌دیدند.

رویدادهای مهم 1400 در استان سمنان/ سفر رئیسی و تغییر مدیران

برکناری مدیرکل میراث فرهنگی

مدیرکل پر حاشیه میراث فرهنگی استان سمنان که از همان ابتدا پیرامون انتخاب وی بدون تجربه مدیریتی در حوزه میراث فرهنگی و انتقال او از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با سابقه تدریس عربی در دبیرستان‌ها، حواشی مطرح بود بالاخره برکنار شد وی گویا برای اجرای پر هزینه ترین پروژه گردشگری استان سمنان در تاریخ در زادگاه رئیس دولت یازدهم و دوازدهم روی کار آمده بود اما عدم توسعه متوازن در استان سبب انتقادات فراوانی به او شده بود.

سفر سورنا ستاری معاون رئیس جمهور و همچنین افتتاح مرکز نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان از دیگر اخبار مهمی بود که در ابتدای سال ۱۴۰۰ در استان سمنان رخ داد و در کانون توجهات قرار گرفت ستاری دو طرح را در سمنان افتتاح کرد بعد از آن بود که همزمان با اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ اجتماع مردمی محکومیت جنایات رژیم کودک کُش و اشغالگر قدس در سمنان با حضور پرشور مردم و رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار شد و مردم یک بار دیگر نشان دادند که پای آرمان‌های انقلاب اسلامی شأن ایستاده‌اند.

در اواخر اردیبهشت ماه بود که سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی نیز به استان سمنان سفر کرد و به دیدار آیت الله شاهچراغی نماینده وقت ولی فقیه در استان سمنان رفت و اعلام کرد: خدمات پلیس در کشور سالانه ٧٠ تا یک میلیون فقره برآورد می‌شود همچنین در دوران کرونا پلیس مجری بیشترین مصوبات ستاد ملی بود تا جایی که روزانه حدود ١٠ هزار نفر مأموریت‌های مربوط به مصوبات ستاد کرونا را اجرا کردند.

حادثه تلخ طزره

هنوز اردیبهشت ماه تمام نشده بود که معدن طزره در دامغان ریزش کرد و دو معدن چی را که یک هفته زیر آوار مانده بودند به کام مرگ کشاند تا تکرار حوادث کار این چنینی در معادن استان سمنان، ضرورت بازنگری و دقت نظر در مسائل ایمنی را بار دیگر گوش زد کند. همچنین اتلاف ۳۰۰ رأس دام در گرمسار به دلیل سیل و بروز خسارات به ابنیه راه‌ها، جاده‌ها و زیرساخت‌ها، فوت دو جوان در استخر کشاورزی در دامغان و همچنین تلف شدن یک یوزپلنگ در استان سمنان از دیگر اتفاقات این دوران بود.

خرداد ماه هم شاهد ریزش یک معدن دیگر این بار در گرمسار بود که در این حادثه هم متأسفانه دو کارگر جان باختند البته مهمترین خبر این ماه برگزاری انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهرها و روستاهای استان سمنان و همچنین ریاست جمهوری بود که در آن حجت الاسلام رئیسی توانست بیشترین رأی را از مردم استان سمنان بگیرد و اسامی شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای استان هم اعلام شد تا رسماً تحول بزرگی در مجموعه مدیریتی کشور و استان سمنان پدید بیاید.

شگفت‌آور اینکه تیرماه هم با یک حادثه معدن دیگر بازهم در دامغان و این بار با جان باختن یک کارگر به پایان رسید در تیرماه همچنین رخ دادهایی دیگری نیز مانند سفر رئیس سازمان بسیج مستضعفان به استان سمنان را شاهد بودیم. در این ماه همچنین آغاز واکسیناسیون واکسن ایرانی برکت در استان سمنان از جمله دیگر خبرهای مهمی بود که توانست امید را در دل‌های مردم برای مقابله با کرونا زنده کند اما همین روزها بود که کم کم موج پنجم کرونا داشت در استان سمنان شکل می‌گرفت موجی که به مرداد ماه رسید و بعد از آن ماه سبب ایجاد موج ششم در دیماه ۱۴۰۰ شد و به دلیل شیوع دلتا، جان بسیاری از هم استانی‌هایمان را گرفت.

رویدادهای مهم 1400 در استان سمنان/ سفر رئیسی و تغییر مدیران

برگزاری کنگره آیت الله العظمی شاهرودی

برگزاری کنگره آیت الله العظمی شاهرودی در سطح استانی، کشوری و بین‌المللی از مهمترین رویدادهای سال ۱۴۰۰ بود کنگره‌ای که تیرماه در شاهرود با چاپ ۵۵ کتاب درباره شخصیت این عالم بزرگ برگزار شد. عالم ربانی که فرزند بزرگوارش در همین کنگره به میزبانی شاهرود درباره پدر بیان کرد: ایشان در واقع لقب ذو شهادتین داشتند به این معنا که شهادت ایشان درباره یک موضوع به‌اندازه دو عالم حساب می‌شد و از این منظر می‌توان دریافت که چه جایگاه عظیم علمی را به دست آورده بودند.

تیرماه اما با محرم عجین شد و مردم نشان دادند که هم می‌توان رعایت پروتکل‌ها را داشت و هم عزاداری کرد و این دو با هم تناقضی ندارند و آنطور که دشمنان قصد داشتند دوگانه سلامت یا عزاداری را مطرح کنند، شرایط پیش نرفت. مهمترین خبر تیرماه اما در میانه‌های این ماه رقم خورد، آیت الله سید محمد شاهچراغی بعد از چهار دهه از نمایندگی ولی فقیه در استان سمنان کناره‌گیری و به جای وی حجت‌الاسلام مرتضی مطیعی عموی مداح معروف اهل بیت (ع) به عنوان نماینده ولی فقیه در استان سمنان و امام جمعه مرکز استان منصوب شد.

آیت الله شاهچراغی اما به دلیل کهولت سن ظاهراً از این سمت استعفا کرد و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز استعفای وی را پذیرفت در واقع آیت الله شاهچراغی با بزرگ منشی خویش سعی کرد فضا را برای کار دیگران مهیا کند و به این ترتیب در بین مردم استان سمنان محبوب تر نیز شد او امروز همچنان نماینده مردم استان سمنان در مجلس خبرگان است و در دفتر خود در امامزاده یحیی (ع) سمنان به امورات خود می‌پردازد.

تحول در استانداری سمنان

شهریورماه تقریباً به آرامی گذشت و چندان رویداد قابل ذکری نیز در این ماه رخ نداد زیرا دولت جدید داشت با امور آشنا می‌شد کم کم تیم خود را می چید وزرا معرفی شده بودند و قرار بود شکل و شمایل آغاز دولت سیزدهم در واقع تکمیل شود و انتقال قدرت در استان سمنان نیز صورت گیرد لذا استانداری هم آبستن تغییرات و حوادث متعددی شده بود زیرا دوران مدیریت استانداری دولت دوازدهم به پایان رسیده بود تیم مدیریت استانداری که انتقادات فراوانی را حول خود می‌دید.

مهرماه با تغییر استاندار سمنان آغاز شد، سید محمد رضا هاشمی که تا همین چهار سال قبل معاون استاندار سمنان و فرماندار شاهرود بود و بعد از آن به قم رفت تا معاون سیاسی و امنیتی استاندار قم شود سپس به فرمانداری مشهد رسید، به استان سمنان بازگشت تا نخستین تجربه استانداری خود را در عمر سیاسی‌اش در دولت سیزدهم تجربه کند. او بلافاصله کارهای خود را سامان داد معاونان عمرانی، اقتصادی و سیاسی و اجتماعی را عوض کرد و تیم را دگرگون ساخت این تغییرات اما به فرمانداری‌ها هم رسیدند تا جایی که به جز شاهرود و دامغان تمام فرمانداران استان سمنان تا پایان اسفندماه ۱۴۰۰ عوض شدند و چهره دولت کاملاً در استان سمنان عوض شد.

همزمان با مهرماه بود که آموزش و پرورش اعلام کرد ۸۵ درصد از معلمان استان سمنان واکسینه شده‌اند و واکسیناسیون دانش آموزان نیز طبق روال در حال انجام است تا مدارس به زودی به صورت حضوری بازگشایی شود اما پیک ششم کرونا بلافاصله مدارس را دوباره تعطیل کرد تا در زمستان دانش آموزان باز هم با شاد درس بخوانند. اما آمار واکسیناسیون دانش آموزان (بالا هشت سال) تا پایان سال از عدد ۵۵ تجاوز نکرد موضوعی که اصلاً برای مسئولان قابل پیش بینی نبود و فکر می‌کردند دست کم خانواده‌ها در این زمینه مانند دیگر طرح‌های واکسیناسیون اهتمام داشته باشند که چنین نشد همچنین در میانه مهرماه بود پیکر شهید مهدی‌ئی از شهدای شاهرود پس از ۳۸ سال مورد تفحص و شناسایی قرار گرفت.

رویدادهای مهم 1400 در استان سمنان/ سفر رئیسی و تغییر مدیران

آغاز تغییرات اتوبوسی مدیران استان سمنان

آبان ماه آغاز تغییرات متعدد و پرشمار دولتی‌ها در استان سمنان بود در همین ماه بود که محمد حمیدی به عنوان معاون عمرانی استاندار سمنان منصوب شد ریواده به معاونت سیاسی و امنیتی رسید، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود و سمنان تغییر کرد و بلافاصله پس از آن بود که مدیران کل آبفا، برق، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، تأمین اجتماعی و معاونت درمان این نهاد و همچنین فرمانداران سمنان، گرمسار، مهدی شهر، میامی و… به صورت اتوبوسی عوض شدند تا چهره مدیریت استان سمنان در دولت سیزدهم به صورت کلی زیر و رو شود این روند تغییرات از نیمه آبان ماه آغاز و تا پایان سال ادامه داشت.

آبان ماه همچنین استان سمنان میزبان رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور بود و در میانه ماه رئیس جمهور و هیئت وزرا به استان سمنان سفر کردند تا مهمترین خبر استان سمنان در سال ۱۴۰۰ در همین نقطه رقم بخورد سفر رئیس جمهور به سمنان و مهدی شهر انجام شد و وزرا هم به شهرستان‌ها رفتند تا به عنوان نماینده دولت در جریان مسائل قرار بگیرند وزیر دادگستری به گرمسار رفت، وزیر صمت به زادگاه خود یعنی شاهرود سفر کرد، وزیر بهداشت به دامغان رفت و به همین شکل تمام شهرستان‌های استان میزبان یک یا چند وزیر شدند.

استاندار سمنان بلافاصله فردای روز ترک استان سمنان از سوی رئیس جمهور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به میزبانی استانداری سمنان ضمن تشریح ماحصل سفر رئیس جمهور به استان و مصوبات این سفر، بیان کرد: سفر حجت‌الاسلام رئیسی به استان ۱۴۴ مصوبه داشته است هاشمی استاندار سمنان همچنین درباره این سفر گفت: از محل سفر ریاست جمهور ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار به استان اختصاص پیدا کرده که ضرورت دارد پیگیری‌های لازم در خصوص جذب کامل اعتبارات مصوبات این سفر صورت پذیرد.‌

زمستان پر خطر و مرگ و میر کرونایی

زمستان ۱۴۰۰ همراه با کرونا و امیکرون در حال سپری شدن بود و در برهه‌ای هفت شهرستان از هشت شهرستان استان سمنان در وضعیت قرمز قرار گرفتند شرایط تا حدی نابسامان شده بود که در یک روز رکورد ۹۸۰ مراجعه با علائم مشکوک و درگذشت هفت نفر در استان سمنان به ثبت رسید که با رکوردهای مشابه بیش از ۹۰ درصد تفاوت داشت! این رکوردها بودند که هر روز شکسته می‌شدند اما خوشبختانه در هفته‌های آخر اسفندماه شاهد فروکش امیکرون بودیم.

آغاز طرح مسکن ملی و تأمین مین در شهرهای استان سمنان همچنین بازگشت ۳۳ واحد راکد تولیدی به تولید با همراهی مسئولان و ادارات کل و دستگاه‌های عضو ستاد رونق تولید از دیگر موضوعات قابل ذکر در زمستان سال ۱۴۰۰ بودند. جان باختن یکی از مردم دامغان که برای دیالیز به بیمارستان رفته بود اما در چاله آسانسور سقوط کرد، از جمله دیگر اخباری بود که یک هفته‌ای تمام فضای مجازی و حقیقی استان را به خود اختصاص داد از سوی دیگر اجرای ۱۲ پروژه آبخیزداری در شرایطی که استان سمنان با بحران خشکسالی روبرو است از دیگر اقدامات دولت در زمستان سال ۱۴۰۰ محسوب می‌شود.

در بهمن ماه بود که خبر آزادی ۳۱ زندانی جرایم غیر عمد با کمک خیران در استان سمنان بالاخره پس از چند خبر تلخ، توانست شادی را به خانه این زندانیان جرایم مالی شامل دیه، مهریه و… باز گرداند دیگر خبر خوش سال ۱۴۰۰ اما اعطای مجوز مرز هوایی فرودگاه سمنان بود که توانست بعد از سال‌ها رونق را به فرودگاه این شهرستان آورده و زمینه را برای صادرات و همچنین پروازهای عتبات عالیات و… ایجاد کند. صدور سند تک برگی برای ۸۸ درصد از مراتع استان سمنان با هدف جلوگیری از سو استفاده و تصرف اراضی ملی و همچنین اختصاص ۹۰۰ تن سیب و پرتغال برای شب عید مردم از دیگر اخباری بود که رسانه‌ها در زمستان ۱۴۰۰ به آن پرداختند.

حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن

چند روزی در بهمن ماه بود که مدام اخبار حوادث کام مردم را تلخ می‌کرد نخستین حادثه جان باختن یک مردم سمنانی در جاده سلامت این شهر بود که از کوه سقوط کرده بود دومین حادثه واژگونی اتوبوس با سه جان باخته در لاسجرد بود و سومین حادثه برخورد مردی با قطار در گرمسار بود که در صدر اخبار نشست و درباره این موضوعات و همچنین اهمیت ایمنی در استان مباحثی را مطرح کرد اما راهپیمایی خودرویی ۲۲ بهمن همه چیز را دوباره تغییر داد و استان غرق در شادی و نور و رنگ شد مردمی که آمدند تا نشان دهند همیشه در صحنه هستند.

در این ایام یک خبر خوب هم کام مردم شرق استان سمنان را شیرین کرد بعد از ثبت جهانی جنگل ابر، بسطام ثبت جهان اسلام شد تا بار دیگر گامی ارزشمند برای شناساندن ظرفیت‌های این شهر نمونه گردشگری برداشته شود در همین ایام بود که نخستین مرکز نیکوکاری تخصصی کودکان کشور نیز به همت کانون پرورش فکری در سمنان راه اندازی شد. کاهش کرونا، آغاز طرح زمستانی پلیس راه و همچنین طرح نوروزی شامل توزیع میوه و اقلام مورد نیاز مردم همه و همه از دیگر تحولاتی بودند که در آخرین اسفند ماه ۱۴۰۰ رقم خوردند.

هرچند این تمام آن چیزی نبود که در استان سمنان رخ داد اما در این گزارش سعی کردیم تنها نگاهی گذرا به منتخب اخبار و رویدادهای مهم استان سمنان در سالی که گذشت بیندازیم سالی که آخرین سال قرن چهاردهم محسوب می‌شود و از این پس استان سمنان آماده می‌شود تا ورود به سال نو و قرن جدید را تجربه کند قرنی که برای مردم این استان با امید به حرکت رو به جلو معنی می‌شود خبرگزاری مهر استان سمنان سال نو را به همه مردم استان سمنان تبریک می‌گوید.

کد خبر 5449333

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی