نمادهای پالایشی 11 درصد بیش از شاخص کل بورس رشد کردند


نمادهای پالایشی 11 درصد بیش از شاخص کل بورس رشد کردند

ایران اکونومیست- تحلیلگر تکنیکال بازار سرمایه گفت: مهم‌ترین متغییر تاثیرگذار بر سودآوری صنعت فرآورده‌های نفتی و پالایشگاه‌ها، تحریم‌ها و میزان و قیمت فروش نفت است.

نمادهای پالایشی 11 درصد بیش از شاخص کل بورس رشد کردندآقای رضایی گفت: در بازار سرمایه‌ی ایران تعداد ۱۳ شرکت در صنعت فراورده‌های نفتی فعال هستند که تعدادی از این شرکت‌ها در زمینه‌ی خدمات‌دهی به شرکت‌های پالایشگاهی فعالیت دارند. ارزش بازار صنعت فراورده‌های نفتی در بازار سرمایه‌ی ایران معادل ۴۸۳ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان است.

پالایش نفت اصفهان با نماد شپنا، پالایش نفت تهران با نماد شتران، پالایش نفت بندرعباس با نماد شبندر، نفت سپاهان با نماد شسپا، پالایش نفت تبریز با نماد شبریز، پالایش نفت لاوان با نماد شاوان، نفت بهران با نماد شبهرن، سرمایه‌گذاری صنعت نفت با نماد ونفت، تجهیز نیروی زنگان با نماد شزنگ، نفت ایرانول با نماد شرانل، پالایش نفت شیراز با نماد شراز، نفت پاسارگاد با نماد شپاس و نفت پارس با نماد شنفت نماد‌های زیر مجموعه فرآورده نفتی هستند.

او گفت: در چارت تکنیکال صنعت فرآورده‌های نفتی الگوی کاپ ایده آلی شکل گرفته است و دقیقا در کف این الگو الگوی کلاسیک کف دوقلو نشان از کف‌سازی مستحکم این صنعت دارد؛ بنابراین در ادامه متصور هستیم که با احتمال بالایی سقف مقاومتی شکل گرفته به سمت بالا شکسته شود و شاهد رشد این شاخص باشیم.

نمادهای پالایشی 11 درصد بیش از شاخص کل بورس رشد کردند

در سال ۱۴۰۰ این صنعت بسیار وضعیت ناپایدار و پرنوسانی داشت به طوری که پس از فراز و فرود‌های بسیار، شاخص این صنعت توانست رشدی حدود ۱۳.۵ درصد را ثبت نماید.

هر چند وضعیت خوبی را در سال ۱۴۰۰ نداشتیم، ولی این صنعت نسبت به شاخص کل توانست رشدی بیشتری داشته باشد و در نهایت ۱۱ درصد بیشتر از شاخص کل رشد کرد.

به گفته رضایی تحریم‌ها مهمترین عامل اثرگذار بر سودآوری این صنعت بوده است و به نوعی با توجه به اینکه اقتصاد ایران وابستگی به نفت و قیمت و فروش نفت دارد این صنعت در مرکز سیبل هجوم تحریم‌ها قرار داشته، دارد و خواهد داشت.

از طرفی افزایش قیمت جهانی نفت نیز اثر بسیار مثبتی بر این گروه داشته و دارد، ولی با توجه به میزان و شدت تحریم‌ها و توان پایین فروش نمی‌توانیم نهایت بهره مندی را از افزایش قیمت نفت داشته باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه سه شنبه 11 اردیبهشت 1403