سپاه و نُجَباء در موشک‌باران اربیل هماهنگی اطلاعاتی داشتند/ ویدیوی کُردی مقاومت و تهدید آشکار حکومت بارزانی‌ها


سپاه و نُجَباء در موشک‌باران اربیل هماهنگی اطلاعاتی داشتند/ ویدیوی کُردی مقاومت و تهدید آشکار حکومت بارزانی‌ها

یک اندیشکده آمریکایی با تأکید بر اینکه پیام ویدیویی مقاومت عراق به زبان کُردی، تهدیدی آشکار برای خاندان بارزانی است، از عملیات اطلاعاتی هماهنگ سپاه و جنبش نُجَباء در جریان حمله موشکی به اربیل خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نمایندگی نُجَباء در ایران، "انستیتو واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک" (WINEP) در تحلیلی به‌قلم «حمدی ملک» کارشناس ارشد خود، انتشار ویدیویی به زبان کُردی خطاب به شهروندان اقلیم کردستان عراق از سوی جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء را اقدامی در راستای براندازی خاندان بارزانی ارزیابی کرد.

نویسنده با اشاره به اینکه نُجَباء به‌وضوح مشروعیت مقامات اقلیم را نشانه رفته است، مدعی شد: این جنبش تنها سه‌روز بعد از حمله موشکی سپاه پاسداران به اربیل، با انتشار اولین ویدیوی خود به زبان کردی، در صدد افزایش تنش‌ها با حزب دموکرات کردستان برآمد و اعلام کرد که بارزانی‌ها با فراهم نمودن پایگاهی برای موساد، مردم شمال عراق را به گروگان گرفته‌اند.

به‌نوشته وب‌سایت اندیشکده واشنگتن، حاکمان کردستان عراق در ویدیوی نُجَباء به‌دلیل "شرط‌بندی روی اسب بازنده" ملامت شده‌اند؛ از هم‌پیمانی بدفرجام با صدام حسین که به نسل‌کشی کردها انجامید، تا اتحاد با امریکا و اسرائیل که به باور نُجَباء عاقبتی جز خیانت و فلاکت برای مردم کردستان در پی نخواهد داشت.

حمدی ملک با این ادعا که جنبش نُجَباء هم‌صدا با جمهوری اسلامی ایران، اربیل را به حملات بیشتر تهدید کرده است، خاطرنشان ساخت: در کلیپ منتشره، از "افزایش آشکار خشم کردها نسبت به الیگارشی حاکم" سخن به‌میان آمده است. به‌نظر می‌رسد که هدف نُجَباء، زمینه‌سازی برای گسترش نفوذ گروه‌های مقاومت در اقلیم کردستان به بهانه حل مشکلات اهالی منطقه است.

اندیشکده آمریکایی با تحلیل جزئیاتی از بخش‌های مختلف کلیپ، مثل یادآوری کمک شهیدان سلیمانی و المهندس به پیشمرگه‌ها در برابر شبیخون داعش، دفاع همیشگی نُجَباء از حقوق مشروع کردها و تبعیض قائل نشدن مقاومت بین اهالی شمال و جنوب عراق، ادامه داد: پیام اصلی ویدیوی نُجَباء این بود که زمان تغییر وضعیت موجود فرا رسیده است.

انستیتو واشنگتن در پایان ضمن تأکید چندباره بر تهدیدآمیز بودن پیام ویدیویی نُجَباء، آن را خطری روشن برای ثبات جغرافیای تحت کنترل حزب دموکرات کردستان قلمداد کرد و افزود: همزمانی انتشار این کلیپ با حمله موشکی سپاه پاسداران، حاکی از یک عملیات اطلاعاتی هماهنگ به‌منظور وارد آوردن فشار بر حزب دموکرات است تا در فرآیند تشکیل دولت مرکزی و همچنین انتخاب رئیس‌جمهور، مواضع خود را به‌نفع ایران و گروه‌های مقاومت شیعی تعدیل کند.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی