افزایش دوباره بهای نفت خام در بازارهای جهانی


افزایش دوباره بهای نفت خام در بازارهای جهانی

گزارش‌هایی مبنی بر خسارت‌های شدید به یک پایانه صادراتی نفت در دریای سیاه بر اثر طوفان موجب شد امروز بهای نفت خام روندی صعودی داشته باشد.

به دنبال انتشار گزارش‌هایی مبنی بر توقف کامل صادرات نفت خام از پایانه کنسرسیوم خط لوله خزر مستقر در قزاقستان که در پی طوفان شدید در روز‌های اخیر به شدت خسارت، دیده بهای نفت خام امروز در معاملات آتی بازار انرژی بیش از ۵ درصد افزایش داشت. معاون نخست وزیر روسیه گفت عرضه نفت خام از این پایانه می‌تواند حداقل به مدت دو ماه متوقف شود.

از همین روی، امروز در معاملات جهاتی بازار انرژی، بهای معاملات آتی نفت برنت دریای شمال با ۰.۹ درصد افزایش به قیمت هر بشکه ۱۲۲ دلار و ۶۶ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۰.۷ درصد افزایش، ۱۱۵ دلار و ۶۸ سنت در هر بشکه داد و ستد شد. هر دو شاخص نفتی در روز‌های اخیر به دلیل جنگ اوکراین و تحولات جهانی بیش از ۱۴ دلار در هر بشکه افزایش قیمت را به ثبت رسانده اند.

همچنین برخی از گزارش‌ها در مرکز داده‌های انرژی آمریکا حاکیست ذخایر نفتی این کشور در هفته جاری کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته که همین امر سرمایه گذاران بازار‌های انرژی را در مورد آینده عرضه نگران کرده است. گزارش‌های نشان می‌دهد علی رغم کاهش ذخایر نفت و بنزین در آمریکا تولید نفت خام در این کشور به میزان ۱۱.۶ میلیون بشکه در روز ثابت مانده است.

تحلیلگران معتقدند با ادامه جنگ میان روسیه و اوکراین و کاهش ذخایر نفتی در آمریکا بازار انرژی به شدت تحت فشار است و راهی جز افزایش قیمت در روز‌های آتی وجود ندارد.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تصاویر | سریع‌ترین 0 تا 100 خودروهای زمین