رییس فدراسیون: سه رویداد مهم شطرنج امسال برگزار می‌شود


رییس فدراسیون: سه رویداد مهم شطرنج امسال برگزار می‌شود

بیرجند - ایرنا - رییس فدراسیون شطرنج گفت: نیمه نخست امسال سه رویداد مهم در حوزه شطرنج از جمله مسابقات بزرگ آسیایی و بازی‌های اسلامی را برگزار خواهیم کرد و مربی خارجی برای مسابقات آسیایی جذب کرده‌ایم.

حسن تامینی روز جمعه در آیین افتتاحیه ششمین دوره مسابقات بین‌المللی شطرنج آزاد جام خاوران در هتل سپهر بیرجند افزود: زمان دقیق این مسابقات با توجه به شیوع ویروس کرونا هنوز مشخص نشده اما تا نیمه نخست سال جاری شاهد برگزاری این مسابقات خواهیم بود.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات بین‌المللی شطرنج جام خاوران در بیرجند گفت: این دوره از مسابقات با حضور افرادی از سنین هفت تا ۸۰ سال برگزار می‌شود که زیبایی آن قابل توصیف نیست.

رییس فدراسیون شطرنج با بیان اینکه در خیلی از کشورها از شطرنج به عنوان جنگ اندیشه‌ها یاد می‌کنند اظهار داشت: به عنوان مثال شطرنج ورزش نخست کشور روسیه است که ورزشکاران در کنار سایر ورزش‌ها به اجبار باید شطرنج هم بیاموزند.

وی افزود: برگزاری مسابقات بین‌المللی شطرنج در خراسان جنوبی فرصتی برای بیشتر و بهتر دیده شدن این ورزش در استان است و ما نیز بعد از برگزاری این دوره از مسابقات توجه بیشتری به استان لحاظ خواهیم کرد.

تامینی گفت: به برکت نظام جمهوری اسلامی و شرایطی که در دولت سیزدهم در حال رقم خوردن است مطمئن هستیم آینده بهتری در حوزه شطرنج ایران خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر شطرنج ایران تنه به تنه شطرنج دنیا می‌زند یعنی در اکثر بازی‌های بزرگ، شطرنج‌بازان ایران خوش می‌درخشند و شرایط ما روز به روز در حال بهتر شدن است.

رییس فدراسیون شطرنج گفت: شطرنج‌بازان ایران بعد از مسابقات سوچی روسیه برای اولین بار به یک چهارم نهایی جهان دست پیدا کردند یعنی جزو هشت نفر اول دنیا شدیم.

وی بیان کرد: در شرایطی که بعضی شطرنج‌بازان از ایران رفته بودند و ممکن بود شرایط سخت و مشکلاتی برای ما ایجاد شود موفقیت‌های خوبی حاصل شد و چند ماه است که پرهام مقصودلو را به عنوان سوپر استاد بزرگ شطرنج به دنیا معرفی کرده‌ایم.

معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم گفت: با همکاری فدارسیون شطرنج ایران، جام شطرنج خاوران از سال ۹۴ به نام بیرجند ثبت بین‌المللی شد اما در ۲ سال گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا شرایط برای برگزاری مسابقات بین‌المللی مهیا نبود.

سیده اعظم اسلامی افزود: امسال با هماهنگی فدراسیون و مدیریت هیات شطرنج استان برنامه‌ریزی شد میزبان بیش از ۳۵۰ نفر ورزشکاران و شطرنج‌بازانی از سراسر کشور و چند کشور جهان از جمله دانمارک، عراق و افغانستان باشیم.

وی بیان کرد: یکی از موارد بسیار مهم برای توسعه ورزش قهرمانی، میزبانی و حضور در مسابقات بین‌المللی و کشوری است لذا هر ورزشکاری بخواهد با آمادگی بیشتر در مسابقات بین‌المللی شرکت کند لازمه آن حضور در چنین مسابقاتی است.

معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی اظهار داشت: مسابقات بین‌المللی از آنجایی که با حضور ورزشکارانی از کشورهای دیگر برگزار می‌شود محک بسیار خوبی برای سنجش آمادگی و دانش ورزشکاران است تا با آمادگی بیشتری در مسابقات شرکت کنند.

مسابقات شطرنج جام خاوران از پنج سال قبل هر سال بین روزهای پنجم تا دهم فروردین به میزبانی بیرجند برگزار می‌شود و از سه سال قبل قرار بود این رقابت‌ها بین‌المللی برگزار شود که با شیوع ویروس کرونا عملی نشد تا اینکه با تدابیر ستاد کرونا از یک ماه قبل تصمیم بر برگزاری این مسابقات به شکل بین‌المللی گرفته شد.

ششمین دوره مسابقات شطرنج آزاد بین‌المللی جام خاوران گرامیداشت سردار دل‌ها در چهار جدول ریتد آزاد و زیر ۱۸ سال همراه با بلیتس ریتد و مسابقه تیمی سیامی به روش سوئیسی با حضور بیش از ۳۵۰ شطرنج‌باز داخلی و خارجی از امروز پنجم فروردین در بیرجند آغاز شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)