افزایش محصولات کشاورزی اردبیل با بهره‌گیری از علوم دانش‌بنیان


افزایش محصولات کشاورزی اردبیل با بهره‌گیری از علوم دانش‌بنیان

اردبیل - ایرنا -سرپرست سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل از افزایش تولید محصولات کشاورزی این استان با بهره‌گیری از شاخص‌های دانش‌بنیان خبرداد.

به گزارش ایرنا، نادر تقی‌زاده روز شنبه در نشست با مدیران کل دستگاه‌های اقماری جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار داشت: سخنان راهبردی رهبر معظم انقلاب پس از پیام نوروزی ایشان در بخش کشاورزی مهم بوده و استفاده از علوم و شاخص‌های دانش‌بنیان ذیربط در تولیدات کشاورزی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی که باعث رشد و شکوفایی بخش کشاورزی و دامپروری استان می‌شود را نقش موثر و توانمند علوم دانش‌بنیان در این حوزه ذکر کرد و ادامه داد: علوم دانش بنیان امنیت غذایی کشور را تامین و درآمد سرانه کشاورزان را افزایش می‌دهد.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل افزود: این استان به عنوان قطب کشاورزی کشور باید در تمامی حوزه‌های تولید اعم از زراعت، دام و باغبانی، آب و خاک، ترویج نوین کشاورزی و آموزش، تحقیقات با استفاده از راهبردهای دانش‌بنیان و فناوری پیشرفته با همت و تلاش جهادگرانه عملا در تحقق شعار سال نقش‌آفرینی کند و این مهم هم در تولیدات اقتصادی کشاورزان استان و هم در افزایش سهم منطقه در افزایش راندمان محصولات کشاورزی کشور موثر خواهد بود و این رسالت سنگین با روحیه و مدیریت جهادی قابل اجراست.

وی گفت: در این استان در سهم برش منطقه‌ای در تمامی بخش‌های تولیدی برای ارتقای راندمان تولیدات کشاورزی بویژه محصول استراتژیک گندم به اهداف مدنظر خواهیم رسید.

تقی زاده ادامه داد: اگر علوم مرتبط با دانش‌بنیان جدی گرفته شوند و از توسعه کمی و کیفی آنها بویژه تولید استراتژیک گندم حمایت شود، بواسطه ثروت‌آفرینی از طریق علم، اقتصاد کشور به شکوفایی حقیقی خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: علوم دانش بنیان می‌توانند کمک‌های قابل‌توجهی در خصوص اصلاح بذر، بکارگیری شیوه‌های نوین زراعت و بهره‌وری مناسب از آب و خاک را در عرصه تولید انجام دهند و می‌توان به کمک این شرکت‌های تخصصی بهره‌وری در آب و خاک را که دو عنصر بسیار قدرتمند در خودکفایی است ، را تقویت کرد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: در دهه‌های اخیر مسیر توسعه بخش کشاورزی کشور بر ریل دانش‌بنیانی قرار گرفته و با استفاده از تحقیقات علمی بویژه پیشرفت‌های دانش هسته‌ای در حوزه کشاورزی، آبیاری نوین، کشت گلخانه‌ای، مکانیزاسیون میزان و کیفیت محصولات در واحد سطح ارتقا و هزینه‌ها و مصرف منابع کاهش یافته است.

استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

مساحت اراضی زراعی استان اردبیل ۷۷۸ هزار هکتار است که ۵۱۵ هزار هکتار آن به صورت دیم و ۲۲۵ هزار هکتار آن نیز به صورت آبی کشت می‌شود و در ۳۹ هزار هکتار از اراضی این استان نیز باغ احداث شده است.

سالانه بالغ بر ۴.۵ میلیون تن محصول کشاورزی در استان اردبیل تولید می‌شود که معادل چهار درصد مجموع محصولات تولید شده کشور است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید