45 کیفرخواست در 4 ماه اخیر علیه تخلفات پزشکی در اصفهان صادر شد


45 کیفرخواست در 4 ماه اخیر علیه تخلفات پزشکی در اصفهان صادر شد

اصفهان- ایرنا- رییس دادسرای انتظامی پزشکان اصفهان گفت: بالغ بر 90 پرونده در چهار ماه اخیر در زمینه مسائل پزشکی در استان تشکیل که در 45 فقره به کیفرخواست علیه مُتخلفان و در 35 مورد هم به پُلمب مراکز پزشکی مُنجر شد.

دکتر مازیار ستاری، روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان‌اینکه مردم باید تمام تخلفات پزشکی را به دادسرای نظام پزشکی گزارش دهند، افزود: شاید بدلیل نداشتن مدارک، امکان پیگیری در مراحل اولیه نباشد اما با طرح شکایات از سوی تعداد زیادی بیمار از یک پزشک، تخلف آن فرد برای دادسرای انتظامی، اثبات می‌شود و بر اساس آن هیات انتظامی نظام پزشکی نیز حکم صادر می‌کند.

وی بیشترین شکایات مردمی را در زمینه مُداخلات پزشکی دانست و گفت: درخواست وجوه اضافه‌تر از تعرفه، نصب نکردن کارتخوان و درخواست پول نقد و رفتار نامناسب پزشک با بیمار، نداشتن مهارت و دقت لازم حین درمان که به آسیب و عارضه بیمار منجر شده باشد، از دیگر شکایات مطرح شده است.

رییس دادسرای انتظامی پزشکان اصفهان تصریح کرد: پرونده بخشی از شکایت‌ها مثل شکایت افراد متقاضی دریافت دیه، وارد سازمان نظام پزشکی نمی‌شود و رسیدگی به آنها از طریق مراجع قضایی صورت می‌گیرد اما به منظور بررسی بیشتر و تعیین درصد قصور پزشک به هیات انتظامی نظام پزشکی ارجاع داده می‌شود.

وی گفت: در بخشی از شکایت‌ها، تخلف پزشکی صورت نگرفته و ضرر و زیان مادی به بیمار وارد نشده است و بدلیل نوع برخورد یا دریافت مبلغ اضافی از سوی پزشک، پرونده تشکیل می‌شود.

رییس دادسرای انتظامی پزشکان اصفهان گفت: بخش دیگری از شکایت‌ها که تعداد آن هم بسیار زیاد است، مربوط به مُداخله افراد فاقد صلاحیت پزشکی در درمان‌های زیبایی مثل تزریق، رفع جای سوختگی با لیزر یا درمان به اسم طب سنتی است که بدلیل ملاحظات قضایی به دادگستری ارجاع داده می‌شود.

ستاری بیان داشت: بخشی از شکایت‌ها هم در بازرسی‌های صورت گرفته از سوی معاونت درمان و مراکز بهداشتی پس از احراز تخلف به هیات انتظامی نظام پزشکی استان ارجاع و برای تعقیب انتظامی به دادسرای انتظامی پزشکان منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد: تمام شکایت‌ها باید از طریق دادسرای انتظامی نظام پزشکی صورت بگیرد اما در عین حال نمی‌توان مانع ثبت شکایات در مراجع قضایی هم شد.

به گفته دکتر ستاری، روابط مالی تعداد معدودی از پزشکان با داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها یا عرضه‌کنندگان تجهیزات پزشکی و هدایت و ترغیب بیماران برای مراجعه به آنها نماد ارتکاب تخلف است که در این موارد، بیماران با طرح شکایت در نظام پزشکی می‌توانند حقوق خود را استیفا و از حدوث وقایع مشابه در آینده نیز پیشگیری کنند.

وی گفت: بعنوان مثال احراز رابطه مالی یک فوق تخصص آنکولوژی با یک آزمایشگاه و تکثر تعداد شکایت‌های دریافتی از سوی بیماران، به محرومیت سه ماهه وی از طبابت مُنجر شد.

رییس دادسرای انتظامی پزشکان اصفهان ادامه داد: در مواردی هم برخی سرمایه‌گذاران با پروانه طبابت یک پزشک اقدام به تاسیس مطب می کنند که پزشک هم در آن حضور ندارد و در بسیاری از مواقع این امر باعث آسیب رساندن به بیماران و طرح شکایت از سوی آنها شده است.

دکتر ستاری با اشاره به اینکه برخی از پزشکان صلاحیت اخلاقی برای طبابت را ندارند و نباید از همان اول وارد این حرفه شوند، گفت: شکایت اشخاص علیه اشخاص(بیمار یا همراه بیمار از شخص پزشک نه بیمارستان) در دادسرای نظام پزشکی قابل پیگیریست و در صورتی که شکایت بیمار از بیمارستان(حقوقی) باشد مراتب باید از طریق معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و سازمان تعزیرات پیگیری شود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

برگزاری مراسم سنتی قالیشویان در مشهد اردهال کاشان