مردم اخلاق طبیعت گردی را در 13 فروردین ماه رعایت کنند


مردم اخلاق طبیعت گردی را در 13 فروردین ماه رعایت کنند

اراک - ایرنا - سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: مردم اخلاق طبیعت گردی را در روز 13 فروردین ماه روز انس با طبیعت و حفاظت از محیط زیست رعایت کنند.

سید «مهدی مصطفوی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: استفاده صحیح از طبیعت و محیط زیست وظیفه‌ای همگانی است و محیط زیست بستر حیات همه موجودات زنده از جمله انسان، گیاهان و جانوران است و انسان به عنوان اشرف مخلوقات باید ضمن پاس داشت نعمات الهی، حقوق سایر زیست مندان را هم محترم بدارد.

وی بیان کرد: سیزدهم فروردین مردم به دامان طبیعت می‌روند و با توجه به اوج حضور مردم در این روز، انتظار می‌رود همه حافظ سلامت طبیعت باشند و تلاش کنند در این روز جز رد پای خود چیزی دیگر در محیط زیست بر جا نماند و طبیعت را پاکیزه نگه دارند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: همشهریان با توجه به فصل گلدهی گیاهان، محل اسکان خود را در اماکنی انتخاب کنند که از پوشش گیاهی کمتری برخوردار باشد و از لگد مال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه‌های درختان خودداری کنند.

مصطفوی اظهار داشت: در زمان حضور در طبیعت، تا حد امکان غذاهای آماده که نیازمند پخت مجدد نیست به همراه داشته باشید و در صورت نیاز به آتش، در حد امکان از زغال آماده استفاده و از شکستن هرگونه سرشاخه درختان جلوگیری کنید.

وی تاکید کرد: طبیعت گردانان باید همراه خود کیسه مخصوص جمع آوری زباله داشته باشند و در پایان زباله‌های خود را به محل‌های جمع آوری زباله منتقل کنند.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: مردم از چیدن گل‌ها و گیاهان و روشن کردن آتش در کنار درختان خودداری کنند و به هیچ عنوان ماهی‌های قرمز سفره‌های نوروزی خود را در رودخانه‌ها، نهرها و تالاب‌ها رها نکنند.

مصطفوی عنوان کرد: ماهیان قرمز جزو ماهیان بومی آب‌های داخلی نیست و نباید در رودخانه‌ها، تالاب‌ها و نهرها رهاسازی شوند، چرا که رهاسازی در رودخانه‌ها می‌تواند عامل انتقال بیماری به سایر گونه‌ها شود.

وی یادآور شد: هر ساله با کاشتن سبزه عید، حدود چهار میلیون تن حبوبات از بین می‌رود و رها کردن این میزان سبزه در طبیعت، خیابان‌ها، نهرها و جوی‌ها، آب گندیدگی، آلودگی‌های میکروبی و قارچی و همچنین صحنه نازیبایی در فضای طبیعت ایجاد می‌کند که اگر به جای هر سبزه نهالی کاشته شود، خیلی بهتر است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، از هم استانی‌ها و مسافرین نوروزی خواست تا با همت و تلاش خود ضمن بهره‌مندی از موهبت‌های الهی و ارزش‌های خدادادی، با رعایت اخلاق طبیعت گردی و به کار بستن توصیه‌های زیست محیطی، در حفظ و حراست از طبیعت و محیط زیست کوشا باشند.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای یک میلیون ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم رقص دختر زیبای احمد ایراندوست ترکاند ! / غول برره با دخترش چه رقصی می کند !