تدوین برنامه راهبرد چهارم مساجد در 6 عرصه/ مساجد موفق و الگو معرفی می‌شوند


حجت‌الاسلام پرویزی با اشاره به برنامه راهبرد چهار...
حجت‌الاسلام پرویزی با اشاره به برنامه راهبرد چهار سال آینده مرکز رسیدگی به امور مساجد، گفت: تعالی سرمایه انسانی، احیای کارکردهای اجتماعی مساجد، معرفی مساجد الگو و موفق از عرصه‌های برنامه راهبردی آینده است.

حجت الاسلام«احمدرضا پرویزی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردها و برنامه های معاونت جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد در ارتقای سطح توانمندی ائمه جماعات و کارگزاران مساجد، اظهار کرد: با توجه به اینکه سومین برنامه راهبردی مرکز رسیدگی به امور مساجد در سال 1400 به پایان رسید، به همین جهت برنامه راهبردی چهار سال آینده مرکز رسیدگی به امور مساجد در شش عرصه تهیه و طراحی شد.

معاون جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد بیان کرد: تعالی سرمایه انسانی مسجد و گفتمان سازی و رسانه، احیای کارکردهای اجتماعی مساجد، معرفی مساجد الگو و موفق، برپایی کارگاه های مهارت افزایی برای مساجد شبکه‌محور مسجدپایه از عرصه هایی است، که تلاش داریم در برنامه راهبردی چهارم مورد توجه قرار دهیم.

وی از تهیه «کتاب کار» برای مساجد محله‌محور مسجدپایه خبر داد و گفت: با توجه به تاکیدات مقام رهبری مبنی بر محله محوری، مرکز رسیدگی به امور مساجد، از سال ها قبل برنامه محله محوری را به عنوان یکی از برنامه ها و سیاست های خود مورد توجه قرار داده، امسال نیز 12 عملیات برای شبکه محله محور مسجد پایه طراحی شده است.

تدوین برنامه راهبرد چهارم مساجد در 6 عرصه/ مساجد موفق و الگو معرفی می‌شوند

حجت الاسلام پرویزی با اشاره به اینکه معاونت جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد امسال راه اندازی رشته تخصصی مدیریت مسجد را برای طلاب حوزه دنبال می کند، ابراز کرد: با تعاملی که با مرکز مدیریت حوزه علمیه قم داشته ایم، سرفصل ها و محتوای کتاب «مدیریت مسجد» را آماده کرده ایم تا در مدارس حوزه علمیه برای طلاب سطح سه رشته تخصصی مدیریت مسجد بر اساس شاخص های مورد نظر تدریس شود.

تکریم ائمه جماعت الگو

معاون جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد یکی دیگر از محورهای مورد توجه را طراحی و تکریم امام جماعت الگو دانست و اضافه کرد: تجهیز خانه عالم، پیگیری بحث تخصصی آموزش امنای مساجد، شرح وظایف امنا، برگزاری برنامه آموزشی و توجیهی برای فعالان و تشکل های مسجدی همچون هیئت امنای مساجد، بسیج و کانون فرهنگی هنری را امسال با تعامل با این نهادها و فعالین مسجدی مورد توجه قرار می دهیم و بنا داریم برای آنها برنامه منسجم آموزشی برگزار کنیم.

راه اندازی رشته تحصیلی «خدمت در مسجد»

حجت الاسلام پرویزی از طراحی رشته تحصیلی «خدمت در مسجد» با همکاری سازمان فنی و حرفه ای و موسسات تخصصی به صورت تخصصی خبر داد و گفت: این رشته تحصیلی برای خدام مساجد برگزار می شود؛ همچنین، بسته های آموزشی در «میز خدمت» تولید می شود.

وی سازماندهی عملیات شبکه محله‌محور مسجدپایه را یکی از رویکردهای مورد توجه در سال 1401 دانست و افزود: در همین راستا سال گذشته 500 مسجد محله محور شناسایی شدند و توانستند با مساجد پیرامونی خود ارتباط برقرار کنند.

معاون جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اهتمام این معاونت به عملیاتی کردن بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری گفت: در همین راستا در سال گذشته 10 دوره نمایشگاه در مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد و 600 ساعت دوزه آموزشی برای کارگزاران مساجد برگزار و به صورت وبیناری نیز 200 ساعت برنامه آموزشی به صورت مجازی برپا گردید، ضمن اینکه در پایگاه تخصصی مسجد نیز محتواهای غنی برای بهره مندی کارگزاران مساجد بارگذاری شد.

شناسایی ۵۰۰ امام جماعت اهل قلم و نویسنده

حجت الاسلام پرویزی با اشاره به اینکه 500 امام جماعت اهل قلم و نویسنده را در سال های گذشته شناسایی کرده ایم و آثار آنها نیز ارزیابی شده است،تصریح کرد:یکی از رویکردهای این معاونت در سال 1401 شناسایی و حمایت از امامان جماعت اهل قلم و فاخر است.

اهتمام به موضوع «جهاد تبیین»

معاون جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد اهتمام موضوع «جهاد تبیین» را یکی دیگر از برنامه های مورد توجه دانست و گفت: برپایی نمایشگاه مسیرگام دوم و تهیه کتاب کار به ائمه جماعات از جمله برنامه هایی بوده است که سال گذشته در راستای تحقق تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد جهاد تبیین مورد توجه قرار گرفت و این رویکرد در سال جدید نیز دنبال می شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته با انتشار نشریاتی همچون محراب (ویژه ائمه جماعات)، امین (ویژه امناء) و کرامت (ویژه خدام) سعی کردیم مباحث و محتوای آموزشی را برای کارگزاران مساجد ارایه دهیم. همچنین برگزاری دوره تخصصی مهدویت توسط مرکز تخصصی مهدویت قم و برگزاری دوره های تخصصی تبلیغ و آزمون شفاهی برای ائمه جماعات در راستای ارتقای آموزه ای کارگزاران مساجد برگزار شد و برگزاری دوره های «هادیان» در ماههای محرم و صفر از برنامه هایی بوده است که در سال گذشته در راستای ارتقای توانمندی کارگزاران و ائمه جماعات مساجد مورد توجه قرار گرفت ، تلاش داریم که این برنامه ها امسال نیز استمرار یابد.

وی با بیان اینکه در سال 1400، در 12 محور به ائمه جماعات مساجد، بسته محتوایی ارایه شد، گفت: «انتخابات»، «رمضان»، «دهه کرامت»، «حجاب و عفاف» و... از جمله بسته های محتوایی بوده است که در سال گذشته به ائمه جماعات محتوا ارایه شد، تا نسبت به فرهنگسازی و ترویج این بسته ها میان نمازگزاران مساجد اهتمام داشته باشند، امسال نیز در مناسبت های مختلف به ائمه جماعات محتواهایی به فراخور هر مناسبت ارایه می شود.

حجت الاسلام پرویزی همچنین به برنامه هایی که از سوی معاونت جذب آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد برای ائمه جماعات جدید الورود در سال گذشته برگزار شد،هم اشاره و خاطرنشان کرد: سال گذشته در مورد جذب و آموزش ائمه جماعات جدیدالورود نگاه ویژه ای داشتیم و افرادی را که مایل به خدمت در مسجد بودند از طریق امتحان و گزینش جذب کردیم؛ همچنین سال گذشته امکان استفاده ائمه جماعات از اپلیکیشن هایی که به همت معاونت جذب و آموزش تولید شده بود، فراهم شد.

پایان پیام/40
روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته