مردم آمریکای لاتین در مسیر فریب یا آگاهی رسانه ای


مردم آمریکای لاتین در مسیر فریب یا آگاهی رسانه ای

فعالیت رسانه ای هیسپان تی وی به آشنایی مردم امریکای لاتین از ضعف های متعدد ایالات متحده انجامید تا آنها بتوانند غبار پروپاگاندای رسانه های غربی را از فکر خود بزدایند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، رسانه هیسپان تی وی یادداشتی را در اختیار شبستان قرارداده که متن آن از نظر می گذرد: قدرت ایالات متحده از طریق رسانه های فراملی غربی در منطقه آمریکای لاتین همچنان تبلیغ می شود تا ابرقدرت 20 سال قبل در اذهان ملتها حفظ گردد و زمینه توسعه طلبی های غارتگرانه شرکت های آمریکایی و اروپایی در آن منطقه مساعد باشد. همان شرکت های چندملیتی که تامین مالی رسانه های جریان اصلی غربی را در امریکای لاتین برعهده دارند. وظیفه شبکه های اسپانیایی زبان DW ،BBC، CNN و مانند آنها این است که به جریان غربگرا داخل هر یک از کشورهای امریکای لاتین خط دهند و آنان را از منظر سیاسی و دیپلماسی عمومی مدیریت کنند. اما به راستی از قدرت امپراطوری آمریکا چقدر باقی مانده است و آیا رسانه های غربی واقعیت را بازتاب می دهند یا مردم منطقه لاتین را می فریبند؟


به یاد آوریم، دولت ترامپ با در پیش گرفتن مکتب سوداگری در اقتصاد (مرکانتیلیسم) تلاش کرد تولید را به داخل ایالات متحده بازگرداند هرچند ناکام ماند اما به شدت از اعطای یارانه خودداری می کرد. تشدید فشارهای اقتصادی غیرقابل تحمل به مردم آمریکا شورش های سال گذشته را موجب شد که ترکش های آن به حادثه اشغال کپیتول هیل رسید.


کاخ سفید دوران ترامپ به مخالف گلوبالیسم تبدیل شده بود چرا که به جای تقویت قدرت امپراطوری آمریکا در جهان تلاش کرد بر توان داخلی حاکمیت ملی در ایالات متحده به عنوان یک واحد سیاسی مستقل بیافزاید که این دقیقا در تضاد با منافع شرکتهای چند ملیتی است که به اصالت سود به هر روش تاکید دارند.


جو بایدن در مراسم تحلیف خود در سال 2021 بر لزوم متحد کردن ایالات متحده تاکید کرد و خواستار مبارزه با تروریسم در درون کشورش شد وی در اولین اقدام دولتش 2 هزار میلیارد دلار یارانه فوری به 120 میلیون نفر مردم آمریکا پرداخت کرد و حداقل دستمزد را نیز افزایش داد و مواردی مانند آن موجب شد دولتی که مروج و پرچمدار نئولیبرالیسم بود به سوسیالیستی ترین حالت عمل کند.


ارتش آمریکا تابستان 1400 از افغانستان گریخت و به حدی در فراری دادن نیروهایش از فرودگاه کابل شتاب کرد که تجهیزاتش به سادگی به دست همان طالبان افتاد که 20 قبل از کابل بیرون رانده شده بودند. در زمستان 1400 نیز بر خلاف وعده کمک به دولت اوکراین، دقیقا هیچ اقدامی برای مقابله با حمله روسیه به اوکراین انجام نداد و حتی از منطقه پرواز ممنوعی که همواره در عراق، لیبی و ... برقرار می کرد هم خبری نبود.


این همه بی قراری و تناقض در حکومت آمریکا آن هم در مدتی کوتاه از ضعف فراینده دولت واشنگتن خبر می دهد اما مردم جهان چگونه از حقیقت رخدادها با خبر شود؟ خوشبختانه شبکه هیسپان تی وی با ارائه محتوای مبتنی بر حقیقت توانسته تصویری واقعی از رویدادهای جهان و البته آنچه در داخل ایالات متحده می گذرد به مردم آمریکای لاتین نشان دهد.


این فعالیت رسانه ای هیسپان تی وی به آشنایی مردم امریکای لاتین از ضعف های متعدد ایالات متحده انجامید تا آنها بتوانند غبار پروپاگاندای رسانه های غربی را از فکر خود بزدایند و زمینه برای همگرایی آنها با کشورهایی که زیر استیلای آمریکا نیستند فراهم شود. در اصل هیسپان تی وی به نکاتی می پردازد که همکاری های ایران با امریکای لاتین را در آینده نوید می دهد.


از دیگر سو، مخاطب از فعالیت های پسرس تی وی متوجه می شود که ایالات متحده امروز آن ابرقدرت سابق نیست و دیگر نمی تواند مانند گذشته حرف خود را به کرسی نشاند و آنچه اراده می کند به انجام رساند به بیان دیگر کاخ سفید جز تبلیغات و استفاده از دیپلماسی عمومی که عموما توسط رسانه ها فراملی غرب اعمال می شود گزینه دیگری در اختیار ندارد که بتواند از آن علیه ایران استفاده کند.

پایان پیام/14

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پیوستن 2 بازیگر ترکیه‌ای به فیلم «مست عشق»