بیش از 208 هزار راس دام عشایر خراسان شمالی علیه تب برفکی واکسینه شدند


بیش از 208 هزار راس دام عشایر خراسان شمالی علیه تب برفکی واکسینه شدند

بجنورد-ایرنا- مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: 208 هزار و 403 راس دام سبک عشایر استان که کوچ قشلاقی خود را در مراوه تپه استان گلستان سپری می کنند، علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

حمید رمضانی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دام های عشایر به صورت رایگان علیه بیماری واکسینه می شوند تا پیش از کوچ بهاره و بازگشت به مناطق ییلاقی خراسان شمالی ایمن شوند.

وی افزود: واکسیناسیون دام عشایر مستقر در مراوه تپه علیه تب برفکی به وسیله هفت تیم مایه کوب اعزامی به منطقه انجام شد و به مدت یک هفته به طول انجامید.

وی گفت: رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای در اماکن نگهداری و پرورش دام و نیز در حمل و نقل دام ها، به همراه انجام به موقع واکسیناسیون، از جمله اصول مهم پیشگیری از رخداد این بیماری محسوب می شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: علاوه بر واکسیناسیون دام عشایر مراوه تپه به همت این تیم، واکسیناسیون یکهزار قلاده سگ گله عشایر علیه بیماری هاری هم انجام شد.

بر اساس این گزارش تب برفکی یکی از بیماری های بسیار واگیر دامی است که تقریبا همه زوج‌ سمان از جمله نشخوارکنندگان اهلی را مبتلا می‌کند و با افت شدید تولید و بروز خسارات اقتصادی قابل توجه در صنعت دامپروری و تلف شدن دام های جوان همراه است.

خراسان شمالی با دارابودن بیش از ۲ میلیون راس دام سبک و نزدیک به ۶۰ هزار رأس دام سنگین، در شمال شرق کشور و حد فاصل استان های خراسان رضوی و گلستان واقع است.

عشایر این استان به همراه عشایر خراسان رضوی در فصولی از سال در مناطق شرقی استان گلستان مستقر می شوند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در بجنورد