تشکیل کارگروه ویژه حمایت قضایی از شرکت های دانش بنیان در دادگستری کرمان


تشکیل کارگروه ویژه حمایت قضایی از شرکت های دانش بنیان در دادگستری کرمان

کرمان- ایرنا- رییس کل دادگستری استان کرمان از تشکیل کارگروه ویژه حمایت قضایی از شرکت های دانش بنیان در ذیل ستاد استانی اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در ابعاد حقوقی و قضایی خبر داد و گفت: خرید محصولات دانش بنیان باید در اولویت کار بخش های خصوصی و دولتی قرار گیرد.

به گزارش ایرنا به نقل از دادگستری کل استان کرمان، یدالله موحد در نشست ستاد استانی اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در قوه قضاییه با شرکت های دانش بنیان استان کرمان افزود: پیگیری مطالبات شرکت های دانش بنیان و استفاده از نخبگان علمی برای فعالیت های تولیدی از جمله مواردی است که در دستگاه قضایی استان کرمان پیگیری می شود.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب به مانند سال های اخیر عنوانی از مباحث اقتصادی را برای نامگذاری سال ۱۴۰۱ انتخاب کرده اند و این امر تنها یک نام نیست بلکه یک فرمان و امریه ولی امر مسلمین است و همه در هر موقعیتی مکلف به اجرای این فرمان و اطاعت از تدابیر ایشان هستیم و براساس همین وظیفه و تکلیف در خدمت مدیران بنگاه ها و موسسات تولیدی دانش بنیان هستیم تا با حضور در جمع مدیران قضایی و اجرایی نقطه نظرات خود برای نیل به اهداف تعیین شده در انتخاب عنوان سال مطرح کنند.

وی تاکید کرد: باید لیست این شرکت ها و موسسات دانش بنیانی که براساس قوانین حمایتی موجود به ویژه قانون حمایت از بنگاه ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات مورد حمایت قرار گیرند، جمع بندی شده و بر این محور، برنامه ریزی های لازم انجام شود.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان بر تجاری سازی نتایج فعالیت های تحقیقاتی و توسعه ای تاکید و تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان در صورت حمایت می توانند به سرعت رشد کرده و مسیر ارزشمند خود را طی کنند و با اجرای فرمایشات رهبر معظم انقلاب در حل مسائل حوزه اشتغال آفرینی و تولید تاثیرگذار باشند.

موحد تاکید کرد: حل مشکلات واحدهای دانش بنیان باید در جلسات تخصصی و با حضور مدیران مربوطه پیگیری شده و همچنین دستگاه های نظارتی نیز باید سامانه ای برای دریافت شکایات و درخواست های شرکت های دانش بنیان تعریف کرده و زمینه ای فراهم شود که این درخواست ها با سهولت، وصول و پیگیری شود.

وی به وجود مشکلات ساختاری برای حل مشکلات شرکت های دانش بنیان اشاره و بیان کرد: این مشکلات ممکن است نیاز به پیگیری های کشوری داشته باشد که این موارد را دنبال می کنیم.

رییس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه پشتیبانی های مالی از شرکت های دانش بنیان باید به عنوان یک الویت مطرح شود، اظهارداشت: باید در مجموعه قضایی جلسات حمایتی از شرکت های دانش بنیان را تشکیل دهیم و نمونه این اقدام را در سال گذشته نیز انجام داده ایم.

موحد تصریح کرد: تلاش می شود که حمایت های قضایی از حوزه تولید را با اولویت شرکت های دانش بنیان داشته باشیم و معتقدیم به گفتمان و درک مشترک از شرکت های دانش بنیان نیاز داریم و در این رابطه باید دوره آموزشی مشترک با کارشناسان و مدیران دستگاه های ذیربط برگزار کنیم.

آینده مبهم اقتصادی استان در صورت عدم توجه به اقتصاد دانش بنیان
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان تکیه اقتصاد استان به منابع موجود را یک خطر جدی برشمرد و گفت: با توجه به پایان پذیر بودن این منابع در صورتی که به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت نکنیم، آینده اقتصادی استان مبهم خواهد بود.

سیدمهدی طبیب زاده در نشست ستاد استانی اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در قوه قضاییه با شرکت های دانش بنیان استان کرمان از اهتمام ویژه دادگستری کل استان کرمان در حمایت از تحقق شعار سال مبنی بر "تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین" تقدیر کرد و افزود: باید کارگروه مشترکی بین مسوولان اجرایی، قضایی، بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان برای تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب را تشکیل داده و بر مبنای راهکارهای مشترک و ظرفیت های قانونی در راستای تحقق شعار سال حرکت کرد.

وی با اشاره به اینکه ضرورت توجه به شرکت های دانش بنیان در فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی به خوبی قابل مشاهده است، تاکید کرد: در حوزه کشاورزی موضوع سرمازدگی پسته و خسارت های ۲۰ هزار میلیاردی این حوزه به دلیل عدم وجود روش های دانش بنیان را شاهد هستیم و این در حالی است که هنوز روش های تجمیعی برای حل مشکل سرمازدگی پسته را نداشته ایم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: کشاورزی خیلی غیربهره ور، معادن غیرمکانیزه با بهره وری پایین، صادرات مواد خام و مهاجرت نخبگان از جمله مواردی است که با توجه به اشتغال های دانش بنیان می توان در راستای رفع آنها اقدام کرد.

طبیب زاده گفت: اتاق بازرگانی استان کرمان انجمن شرکت های دانش بنیان را تشکیل داده و ضمن ترسیم نقشه راه این حوزه و تدوین سند فناوری استان کرمان، شورای عالی فناوری را تشکیل داده و نیز دو جلسه شورای گفت و گو با محوریت این موضوع برگزار شده است.

وی اظهارداشت: پایش فضای کسب وکار نوین نیز از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان انجام شده است.

سند توسعه فرآوری و نقشه اکوسیستم شرکت های دانش بنیان استان کرمان تدوین شده است
رییس انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان نیز در این نشست با تاکید بر این مطلب که این شرکت ها به سه دسته نوپا، تولیدی و خلاق (مستعد دانش بنیان) تقسیم می شوند، گفت: فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان ها نیز شامل هشت سرفصل است.

مجید نورانی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان از سال ۱۳۹۲ در استان تأسیس شده اند، یادآور شد: در حال حاضر ۵۹ شرکت دانش بنیان در استان کرمان مشغول فعالیت هستند که از این تعداد ۷۶ درصد شرکت ها در کرمان، ۱۷ درصد در رفسنجان، پنج درصد در سیرجان و دو درصد در جیرفت هستند.

وی ۶۰ درصد این شرکت ها را تولیدی و ۴۰ درصد آن را نوپا دانست و با اشاره به مشکلات فراروی شرکت های دانش بنیان گفت: شرکت های دانش بنیان به ویژه در بخش های اداری با مشکلات متعدد روبرو هستند و مدیران هم آشنایی کامل با این شرکت ها ندارند.

رییس انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان خواستار تشکیل کارگروه قضایی ویژه رفع مشکلات شرکت های دانش بنیان شد.

نورانی، عدم استفاده و حمایت از محصولات تولیدی شرکت های دانش بنیان را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: حتی صنایع بزرگ استان هم استفاده چندانی از این محصولات نمی کنند و دستگاه های اجرایی هم در مناقصات خود هیچ حمایتی از این شرکت ها ندارند.

وی از تهیه سند توسعه فرآوری و نقشه اکوسیستم شرکت های دانش بنیان خبر داد و گفت: عدم فضای مناسب برای استقرار شرکت های دانش بنیان یکی دیگر از مشکلات جدی در استان کرمان به شمار می رود و این در حالی است که بسیاری از دستگاه ها ساختمان های بلااستفاده و یا سوله های مناسب دارند که می توانند آن را در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار دهند.

رییس انجمن شرکت های دانش بنیان استان کرمان با اشاره به مشکلات شرکت های دانش بنیان خواستار حمایت و سرمایه گذاری صنایع بزرگ و حمایت های دولتی شد.

۲۷۶ شرکت فنآور در استان کرمان وجود دارد
رییس پارک علم و فناوری استان کرمان نیز با بیان اینکه بخش زیادی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب به تولیددانش بنیان در شرکت های فنآور محقق می شود، گفت: در حال حاضر ۲۷۶ شرکت فناور در استان کرمان فعالیت دارند که از این تعداد ۳۶ شرکت، دانش بنیان است.

محمدرضا سپهوند، وظیفه پارک علم و فناوری را بسترسازی برای فعالیت این شرکت ها دانست و افزود: این دسته از اکوسیستم های فناور موفق بودند که سهم دولت در آنها کم بوده است لذا باید زیرساخت ها فراهم و موانع برطرف شود و دانش بنیان ها خود شروع به فعالیت کنند.
وی تاکید کرد: به رغم جایگاه ویژه شرکت های دانش بنیان و فنآور اما سهم چندانی از منابع استان به این شرکت ها اختصاص ندارد و می توان گفت این سهم، صفر است.

رییس پارک علم و فناوری استان کرمان تاکید کرد: توجه به شرکت های دانش بنیان و تولیدات آنها یک فرآیند کوتاه مدت نیست بلکه نیازمند ریل گذاری طولانی مدت است و اگر امسال این سیاست گذاری را انجام دهیم می توان امیدوار بود که سهم اقتصاد دانش بنیان از اقتصاد کشور قابل توجه باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا