والدین اضطراب دانش‌آموزان را مدیریت کنند/ معلم‌ها سخت‌گیری نکنند


والدین اضطراب دانش‌آموزان را مدیریت کنند/ معلم‌ها سخت‌گیری نکنند

شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن تعطیلی دو ساله آموزش حضوری، دانش آموزان را تا حد زیادی از فضای کلاس و مدرسه دور کرده است. بازگشایی دوباره مدارس اگرچه برای خیلی از دانش‌آموزان خوشایند و پرهیجان است، اما هستند دانش‌آموزانی هم که از حضوری شدن مدارس در این شرایط احساس اضطراب و یا ترس می‌کنند.

جهانگیر مرادی مشاور تحصیلی مدارس کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه سلامت روان دانش‌آموزان از هر چیزی مهمتر است، گفت: شروع مدرسه یا سال تحصیلی جدید می‌تواند در حالت معمول هم برای دانش آموزان استرس‌زا باشد، چه برسد به شرایط کنونی که مدارس بعد از ماه‌ها در شرایطی بازگشایی شده‌اند که بیماری کرونا کماکان می‌تازد.

مرادی با توصیه به خانواده‌ها برای ایجاد حس امنیت در دانش‌آموزان در مورد فضای مدرسه، گفت: خانواده‌ها باید از راه گفت‌وگوی صمیمانه درمورد اینکه چه چیزی باعث نگرانی فرزندشان شده با او صحبت کرده و به او بگویند این احساس اضطراب او تا حدی طبیعی است و با این کار به فرزندشان احساس آرامش دهند.

این مشاور تحصیلی با بیان اینکه کودکان اغلب ادراک احساسی خود را از اطرافیان خود از جمله والدین و معلمان دریافت می‌کنند، تاکید کرد: باید بزرگسالان احساسات خود را به خوبی مدیریت کرده و آرامش خود را حفظ کنند و به نگرانی‌های دانش‌آموزان گوش داده و با مهربانی با آنان صحبت کرده و به آنها اطمینان خاطر دهند که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خطری سلامت آنها را تهدید نمی کند.

این کارشناس ارشد علوم تربیتی تاکید کرد: باید به دانش‌آموزان تاکید کردد که برای کمک به سلامت خود، دیگر دانش‌آموزان و معلم‌ها رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در مدرسه جدی بگیرند و به آنها یادآوری کرد که با شستن دستها با صابون و ماسک زدن می توانند از گسترش ویروس جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: خانواده‌ها همچنین باید با یادآوری نکات مثبت به دانش‌آموزان مثل اینکه آنها می‌توانند معلم‌ها و دوستان خود را در مدرسه ببینند و موضوعات جدید را یاد گرفته و تجربه جدید کسب کنند، آنها را به فضای مدرسه علاقمند کنند.

مرادی توصیه‌های دیگری هم به خانواده‌ها داشت و از آنها خواست تا شرایط خانه را برای مدرسه رفتن دانش‌آموزان مهیا کرده و مثلا از برنامه‌هایی مثل مهمانی‌گرفتن‌های شبانه یا فیلم دیدن تا دیروقت و... که منجر به دیرخوابیدن دانش‌آموزان و کسل شدن آنها هنگام حضور در مدارس می‌شود، صرف نظر کنند تا فرزندانشان شاداب سرکلاس درس حاضر شوند.

وی یک توصیه هم به معلم‌ها داشت و از آنها خواست تا از سخت‌گیری و تکلیف دادن زیاد به دانش‌آموزان به ویژه دانش‌آموزان ابتدایی در روزهای نخست حضوری شدن مدارس صرف‌نظر کنند تا ذهن دانش‌آموزان مدرسه را به عنوان یک فضای سرزنده و پرنشاط بپذیرد.

وی تاکید کرد: اگرچه فرآیند تعلیم و آموزش دانش‌آموزان از اهمیت زیادی برخوردار است، اما تربیت دانش‌آموزان و مراقبت از سلامت روان آنها باید اولویت اول معلم‌ها باشد.


انتهای پیام


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سخنگوی شورای نگهبان: لایحه حجاب هنوز کار دارد؛ ایرادات همچنان باقی است