بارگیری نخستین محموله نفت تا تشکیل ستاد کمک به برگزاری جام جهانی قطر


بارگیری نخستین محموله نفت تا تشکیل ستاد کمک به برگزاری جام جهانی قطر

قشم - ایرنا - بارگیری نخستین محموله صادراتی پالایشگاه نفت فوق سنگین بهین پالایش، تشکیل ستاد کمک به برگزاری جام جهانی قطر، توقیف 1300 کیلوگرم مواد غذایی غیرقابل مصرف، قرار گرفتن قشم در وضعیت آبی کرونایی و سهم 72 درصدی بنادر از حمل و نقل مسافرین نوروزی اخبار این جزیره در هفته گذشته است.

به گزارش ایرنا، جزیره قشم از ۱۳ تا ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ شاهد رویدادهای مختلف اقتصادی، ورزشی، اجتماعی و فرهنگی بود که خلاصه از این اخبار در گزارش زیر آمده است.

اقتصاد

بارگیری نخستین محموله صادراتی پالایشگاه نفت فوق سنگین بهین پالایش قشم

در هفته ای که گذشت، سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم از بارگیری نخستین محموله صادراتی از محصولات تولید شده توسط پالایشگاه نفت فوق سنگین بهین پالایش قشم در سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی» خبر داد.

افشار فتح الهی اظهار داشت: این محموله صادراتی شامل ۳۵ هزار تُن هیدروکربن های سبک است که به خارج از کشور صادر می شود.

وی ادامه داد: مجموعه بهین پالایش قشم، نخستین پالایشگاه نفت فوق سنگین کشور می باشد که با استفاده از توان مهندسان داخلی به بهره برداری رسیده است.

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم افزود: پس از پایان بارگیری نخستین محموله صادراتی، این مجموعه بلافاصله در هفته آینده، آماده بارگیری دومین محموله صادراتی شامل هیدروکربن های سبک و قیر می شود.

فار اول نخستین پالایشگاه نفت خام فوق سنگین کشور روز ۲۴ دیماه سال گذشته با حضور آیت الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور در منطقه آزاد قشم افتتاح شد.

بارگیری نخستین محموله نفت تا تشکیل ستاد کمک به برگزاری جام جهانی قطر

ورزش

تشکیل ستاد کمک به برگزاری جام جهانی قطر در جزیره قشم

سرپرست منطقه آزاد قشم از تشکیل ستاد کمک به برگزاری جام جهانی قطر در نگین خلیج فارس خبر داد و گفت: هدف از تشکیل این ستاد میزبانی شایسته از تماشاگران ورودی برای تماشای مسابقات فوتبال جام جهانی ۲۰۲۲ در این کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران است.

افشار فتح الهی در آیین تجلیل از روسای کمیته های ستاد اجرایی خدمات سفر قشم که در مرکز بین المللی رشد، منطقه آزاد قشم برگزار شد، اظهار داشت: این ستاد در راستای گفت و گوی تلفنی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» با شیخ حمد بن تمیم آل ثانی امیر قطر مبنی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری هر چه بهتر و باشکوه‌تر بازی‌های جام جهانی، در جزایر ایرانی نزدیک به قطر تشکیل خواهد شد.

وی ادامه داد: درست است که ما در زمان حاضر نه ظرفیت و نه زمان برنامه ریزی حضور تیم های فوتبال شرکت کننده در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را در جزیره زیبای قشم نداریم، اما می خواهیم و می توانیم از تماشاگرانی که وارد این رویداد ورزشی در کشور قطر می شوند میزبانی کنیم.

سرپرست منطقه آزاد قشم اضافه کرد: ما با تشکیل ستاد یادشده درصد این هستیم که ظرفیت اماکن اقامتی، هتل ها و بوم گردی های این جزیره را برای حضور تماشاگران این رویداد جهانی توسعه دهیم.

فتح الهی توضیح داد: باید با استفاده از تمامی ظرفیت های موجود جزیره زیبای قشم برای میزبانی بخشی از تماشاگران جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برنامه ریزی اقتضایی صورت گیرد.

وی اعلام کرد: در مجموع امسال بیش از ۸۳۳ هزار نفر گردشگر نوروزی از تاریخ ۲۵ اسفند۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ وارد جزیره قشم شدند که ورود این میزان گردشگر نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ رشد ۵۰۰ درصد و نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۸ رشد ۱۵ درصدی داشته است.

بارگیری نخستین محموله نفت تا تشکیل ستاد کمک به برگزاری جام جهانی قطر

بهداشت و سلامت

توقیف ۱۳۰۰ کیلوگرم مواد غذایی غیرقابل مصرف نوروز در قشم

رییس اداره دامپزشکی قشم اعلام کرد: در اجرای طرح تشدید نظارت بهداشتی ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان(۲۰ اسفند ۱۴۰۰ تا پایان روز سیزدهم فروردین‌ ۱۴۰۱)افزون بر یکهزار و ۳۰۰ کیلوگرم مواد غذایی فاسد و غیرقابل مصرف(گوشت، مرغ و ماهی) در این جزیره توقیف و یا در محل معدوم شده است.

محمد صدیق ارم افزود: این طرح با به‌کارگیری دو اکیپ سیار و یک اکیپ ثابت از کارشناسان مرتبط با بهداشت مواد غذایی و بازدید روزانه بالغ بر ۱۵۰ مورد نظارت بهداشتی از سردخانه ها، مرغ فروشی ها، قصابی ها، ماهی فروشی ها، رستوران ها، مراکز تهیه غذای بیرون بر و نظایر آن در سطح شهرستان قشم و روستاهای این جزیره در قالب تیم های مشترک با شبکه بهداشت، اصناف، تعزیرات و یا به صورت اختصاصی و نامحسوس انجام شده است.

وی ادامه داد: این نظارت‌ها منجر به صدور ۲۵ مورد اخطار بهداشتی برای مراکز متخلف و پلمب سه واحد صنفی متخلف به دلیل ایجاد مخاطره برای سلامتی مردم به دستور مراجع قضایی شده است.

رییس اداره دامپزشکی قشم ارتقای سطح بهداشت و ایجاد امنیت غذایی را از اهداف اجرای طرح تشدید نظارت بهداشتی ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان عنوان کرد و افزود: نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی از مزرعه تا سفره به طور مستمر در جریان است و نتیجه آن در قالب تامین امنیت، تضمین سلامت مواد غذایی و افزایش اعتماد عمومی در جامعه مشاهده می‌شود.

ارم از عموم قشموندان درخواست کرد ضمن رعایت توصیه های بهداشتی دامپزشکی به عنوان ناظر بهداشتی همیار دامپزشکی باشند و در صورت اطلاع و مشاهده هرگونه تخلف مرتبط با اداره دامپزشکی شهرستان قشم از طریق شماره های ۰۷۶۳۵۳۴۴۱۱۰ و ۰۷۶۳۵۳۴۴۴۲۰ به اداره کل دامپزشکی جزیره اطلاع دهند.

بارگیری نخستین محموله نفت تا تشکیل ستاد کمک به برگزاری جام جهانی قطر

بهداشت و سلامت

قرار گرفتن قشم در وضعیت آبی کرونایی

سرپرست شبکه بهداشت قشم گفت: طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت در خصوص لیست شهرهای بسیار پرخطر(شهرهای قرمز)، شهرهای پرخطر(شهرهای نارنجی)، شهرهای نسبتا پرخطر(شهرهای زرد)، جزیره قشم با کاهش موارد ابتلا و فوتی کرونایی در لیست شهرهای عادی(شهرهای آبی) قرار گرفت.

دکتر یاسر مرادی با بیان اینکه جمعیت ساکن و بومی جزیره بر اساس برنامه واکسیناسیون عمومی ۱۲۲ هزار و ۹۲۲ نفر واجد شرایط دریافت واکسن بودند، افزود: تا کنون ۳۷ هزار ۷۵۲ نفر از جمعیت بومی و ساکن این جزیره دُز سوم خود را دریافت کردند و بر اساس سیاست های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم اکنون تمامی افراد ۱۲ تا ۱۸ سال با نظر کارشناسی متخصص و بالای ۱۸ سال واجد شرایط دریافت دُز سوم هستند.

وی ادامه داد: همچنین با تلاش های انجام گرفته تا کنون بیش از ۱۰۴ هزار ۳۴ نفر نیز دُز دوم خود را دریافت کردند.

سرپرست شبکه بهداشت قشم تعداد کل واکسن های تزریق شده در این جزیره را ۲۶۲ هزار و ۸۱۷ دُز اعلام کرد و گفت: ۱۲۱ هزار و ۲۹ دُز از این میزان در مرحله اول بوده است.

دکتر مرادی اضافه کرد: بیش از ۸۵ درصد افرادی که دُز سوم واکسن کرونای خود را دریافت کرده‌اند در مواجه با کرونای امیکرون از ایمنی بیشتری برخوردار هستند.

وی تعداد کل موارد مثبت کرونا را در جزیره قشم را از زمان ورود این ویروس به کشور ۱۳ هزار و ۵۰۶ نفر عنوان کرد و گفت: تعداد موارد بستری طی دو هفته اخیر در جزیره قشم ۱۴ نفر، تعداد موارد بستری طی یک هفته اخیر در این جزیره چهار نفر و تعداد بستری در حال حاضر در بیمارستان ۲ نفر ثبت و گزارش شده است.

سرپرست شبکه بهداشت قشم با اشاره به اینکه تا کنون ۶۲ هزار و ۵۱۵ مورد نمونه و آزمایش تشخیص کووید ۱۹ از قشموندان در این جزیره انجام شده است، اعلام کرد: متأسفانه از ابتدای شیوع پاندمی کرونا تا کنون در این جزیره ۲۵۱ بیمار مبتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه تزریق دُز سوم واکسن کرونا در پیشگیری از ابتلا و کاهش شدت بیماری بسیار مهم است، افزود: به همه افراد واجد شرایط توصیه می‌شود این دُز را تزریق کنند تا هم خود این افراد به ویروس کرونا مبتلا نشوند و هم سبب آلوده شدن دیگران نشوند.

دکتر مرادی بر استفاده از ماسک، ایجاد تهویه در فضاهای سرپوشیده و رعایت فاصله اجتماعی و لزوم پرهیز از دورهمی، عادی‌انگاری بیماری کووید. ۱۹ و نیز استفاده مستمر از ماسک توسط قشموندان تاکید کرد.

وی ضمن هشدار به احتمال شیوع گسترده و مجدد سویه اومیکرون کرونا در جزیره قشم اظهار کرد: همه شهروندان استفاده از ماسک و تزریق هر سه دُز واکسن کرونا را جدی بگیرند.

بارگیری نخستین محموله نفت تا تشکیل ستاد کمک به برگزاری جام جهانی قطر

اقتصاد و گردشگری

سهم ۷۲ درصدی بنادر قشم از حمل و نقل مسافرین نوروزی

مدیر بنادر و دریانوردی شهرستان قشم با بیان اینکه آمار کل مسافرین نوروزی ترابری شده دریایی در کل کشور ۲ میلیون و ۹۴۲ هزار و ۹۲۱ نفر - سفر ثبت و گزارش شده است، گفت: در این میان بنادر قشم با ترابری ۲ میلیون و ۱۳۲ هزار و ۴۱۸ مسافر سهم ۷۲ درصدی در حمل و نقل مسافران دریایی در کشور داشته است.

علی اشتری با ارائه آمار عملکرد بنادر قشم از روز (۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا روز ۱۳ فروردین ۱۴۰۱) در اجرا و برگزاری «طرح تسهیل سفرهای دریایی ویژه نوروز» اظهار داشت: در مدت یادشده ۵۸۶ هزار و ۱۰۶ دستگاه خودرو در کل کشور ترابری دریایی شده اند که سهم بنادر قشم با ترابری دریایی ۵۱۱ هزار و ۶۴ دستگاه خودرو از کل حمل و نقل دریایی در کشور ۹۲ درصد بوده است.

وی ادامه داد: در اجرا و برگزاری این طرح نوروزی، سه محور اساسی ایمنی بنادر، شناورها و مسافران دریایی در دستور کار قرار داشت.

رییس کمیته حمل و نقل دریایی شهرستان قشم با مرور کارنامه ۱۷ روزه از اجرای طرح نوروزی سال ۱۴۰۱ بنادر این شهرستان اظهار داشت: در مدت یاشده ۶ میلیون و ۵۳ هزار و ۶۵۳ نفر - سفر، مسافر و گردشگر نوروزی در کل کشور ترابری دریایی شدند که از این تعداد ۲ میلیون و ۷۵۷ هزار و ۱۴۶ نفر - سفر، در این جزیره زیبا انجام شده که سهم بنادر قشم از کل حمل و نقل مسافر و گردشگر ترابری شده در کشور ۴۵ درصد بوده است.

اشتری با اشاره به رکورد ورود و ترابری دریایی بیش از ۱۵ هزار دستگاه خودرو به جزیره قشم در یک شبانه روز اضافه کرد: با توجه به خروج تقریبی ۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو در ۲۴ ساعت می توان عنوان کرد که در مدت یاشده شده به رکورد جابجایی دریایی نزدیک به ۲۵ هزار خودرو در ۲۴ ساعت رسیده ایم که بنا به شرایط رکوردی بی نظیر در حوزه ترددهای دریایی است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قشم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا