ضرورت بازگشایی مدارس با نگاهی بر کارکردهای ارزشی اخلاقی


ضرورت بازگشایی مدارس با نگاهی بر کارکردهای ارزشی اخلاقی

یک روانشناس با بیان کمرنگ شدن فضایل و کمالات اخلاقی در دهه اخیر، گفت: تعلیم ارزش‌ها در نظام تربیتی کشور، وظیفه‌ای گمشده است که با تعطیلی مدارس، این موضوع کلا به فراموشی سپرده شده است.

احمد قره‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان کمرنگ شدن فضایل و کمالات اخلاقی در دهه اخیر، گفت: تعلیم ارزش‌ها در نظام تربیتی کشور، وظیفه‌ای گمشده است که با تعطیلی مدارس، این موضوع کلا به فراموشی سپرده شده است.

وی اظهار کرد: مدرسه از مهمترین نهادهای اجتماعی، تربیتی و آموزشی و اصلی‌ترین رکن تعلیم و تربیت است که به منظور تربیت صحیح دانش آموزان در ابعاد دینی، اخلاقی، علمی، آموزشی و اجتماعی و کشف استعدادها و هدایت رشد متوازن روحی، معنوی و جسمانی آنان اداره می‌شود و انتقال ارزش‌های اساسی جامعه از اهداف بسیار مهم نظام آموزشی کشور است.

قره‌خانی تصریح کرد: ارزش‌ها و اعتقادات در مدارس و در قالب برنامه‌ها و کارکردهای پنهان که هیچ گونه ارتباطی با محتوای کتب و درس‌های رسمی ندارد، منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ارزش‌ها یکی از عناصر ساختار فرهنگی هر جامعه به شمار می‌آیند، تعلیم ارزش‌ها در مدارس بسیار مهم و ضروری است.

این روانشناس با بیان افول نسبی ارزش‌های اسلامی در نسل جدید و کمرنگ شدن فضایل و کمالات اخلاقی در دهه اخیر،‌ مطرح کرد: متاسفانه تعلیم ارزش‌ها در نظام تربیتی کشور، وظیفه‌ای گمشده است که با تعطیلی مدارس، این موضوع کلا به فراموشی سپرده شده است.

قره‌خانی خاطرنشان کرد: حال با وقفه‌ای دو ساله، آموزش ارزش‌ها از طریق الگوی معلمان و همسالان می‌بایست با ضرورت بیشتر مورد تاکید قرار گیرد و هوشیاری در برابر پیدایش و شکل‌گیری آسیب‌ها و تهدیدها از طریق تعطیلی مدارس و آموزش‌های مجازی، اولین گام مؤثر در انتقال و ترویج و نهادینه ساختن ارزش‌هاست.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سطح ارتفاع همدان بهترین موقعیت برای آماده سازی ورزشکاران المپیکی است