توپی که لعیب به میدان ایران انداخت


توپی که لعیب به میدان ایران انداخت

کیش - ایرنا - جام جهانی 2022 قطر رویدادی با نماد لعیب، توپ همیاری در قالب همکاری های مشترک حمل و نقل هوایی و دریایی و امکان پشتیبانی ایران از رویداد جام جهانی را به میدان جمهوری اسلامی انداخت تا لعیب اینگونه از خالق ایرانی‌اش تشکر کرده باشد.

به گزارش ایرنا، ایران و قطر ۲ کشور دوست و همسایه در خلیج همیشه فارس، پیوند دیرینه ای با هم دارند و در آستانه جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ این دوستی به واسطه اقدام ایران برای پشتیبانی از این رویداد با نظر موافق میزبان در حال تقویت است.

در این راستا سفر وزرای راه کشورهای ایران و قطر به جزیره کیش برنامه ریزی شد و پس از ۲ روز کاری فشرده در حالی به پایان رسید که امضای ۶ سند همکاری در حوزه های حمل و نقل هوایی و دریایی و پشتیبانی ایران از جام جهانی از جمله رهاوردهای آن بود.

جاسم بن سیف السلیطی وزیر حمل و نقل و ارتباطات دولت قطر روزهای یکشنبه و دوشنبه ۲۱ و ۲۲ فروردین به منظور پیگیری مذاکرات مختلف در حوزه های حمل و نقل هوایی و ارتباطات در قالب هیات بلند پایه از مسوولان آن کشور از جمله رییس کل برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ به جزیره کیش سفر کرد.

روز اول این سفر که به دعوت رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در پی سفر اسفند سال گذشته رییس جمهوری اسلامی ایران به کشور قطر برنامه ریزی شده بود در قالب یک نشست مشترک، به مذاکرات هیات های ایرانی و قطری در حوزه رفع موانع، تقویت نقاط مشترک و گشودن راه های تازه اختصاص پیدا کرد.

توپی که لعیب به میدان ایران انداخت

سرآغاز روز دوم

وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر و هیات همراه وی روز گذشته - دوشنبه ۲۲ فروردین - اولین برنامه دومین روز سفر خود را به بازدید از طرح در حال احداث پایانه مسافری فرودگاه بین المللی کیش اختصاص دادند و پس از آن برای بازدید به بندرگاه تجاری و مسافری کیش و دهکده المپیک این جزیره رفتند.

هم اکنون فرودگاه جزیره کیش قابلیت نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر را دارد و سالانه به صورت میانگین ۲ میلیون مسافر پذیرش می کند و در صورت بهره‌برداری از پایانه جدید ۴۲ هزار متر مربعی امکان پذیرش گردشگران در این فرودگاه سالانه به ۶ میلیون نفر می رسد.

بندرگاه مسافری و تجاری نیز به عنوان اصلی ترین بندر جزیره کیش به وسعت ۱۱۰ هکتار با امکان ارایه خدمات مختلف مسافری و باری با اسکله ای به ظرفیت پذیرش شناورهای ۱۲ هزار تنی است.

همچنین ایران با مرکزیت جزیره کیش به دنبال پشتیبانی از جام جهانی ۲۰۲۲ در سه محور حمل و نقل هوایی و دریایی و اسکان بخشی از گردشگران و در صورت امکان پذیرایی از برخی تیم های ورزشی این رویداد در قالب اردو است به همین دلیل مجموعه ورزشی المپیک سومین مقصد بازدید های این هیات در روز دوم انتخاب شد.

دهکده المپیک کیش نیز دارای امکانات و تجهیزات ویژه و مخصوص برگزاری تمرین ها و مسابقات ورزش بوده که ۲ زمین فوتبال چمن، استخر مجهز به سونا خشک و بخار و سالن بدنسازی از جمله امکانات مرتبط با رشته ورزشی فوتبال است.

به منظور پشتیبانی از رویداد جام جهانی ۲۰۲۲ قطر پذیرش ارودهای برخی تیم های راه یافته به این رویداد از برنامه های مسوولان ایران است و در این راستا سازمان منطقه آزاد کیش۵۲۰ میلیارد ریال برای استانداردسازی تجهیزات ۲ زمین موجود، احداث سه زمین فوتبال تمرینی دیگر و سالن های بدنسازی تخصیص داده که همه این طرح ها تا مرداد امسال به بهره‌برداری می رسد.

توپی که لعیب به میدان ایران انداخت

کیش دست همکاری ایران و قطر را به هم رساند

در نهایت هیات های ایرانی و قطری پس از ۲ روز فشرده کاری در سالن خلیج فارس مرکز همایش های جزیره کیش توافق ها و همکاری های خود را در قالب ۶ سند همکاری به امضا رساندند.

این اسناد شامل سند فارسی توافق نامه امضا شده در سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به قطر، سه سند توسعه همکاری های مشترک بین ایران و قطر در حوزه های حمل و نقل هوایی و یک سند همکاری حمل و نقل دریایی و صورتجلسه مفاد همکاری های مشترک در پشتیبانی از جام جهانی قطر بود.

وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی و وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر امضاکنندگان سند فارسی و صورتجلسه همکاری های مشترک در پشتیبانی از جام جهانی بودند و سه سند همکاری حمل و نقل هوایی توسط رییس سازمان هواپیمایی ۲ کشور و سند همکاری در خصوص همکاری های حمل و نقل دریایی نیز توسط روسای سازمان های بنادر طرفین به امضا رسید.

همچنین در خصوص همکاری های مشترک در حوزه مناطق آزاد تجاری ۲ کشور مذاکراتی انجام شده که در سفرهای آتی مسوولان قطر به ایران پس از ماه مبارک رمضان تحقق مفاد ۶ سند امضا شده و سایر مذاکرات با تشکیل کارگروه های تخصصی از سوی طرفین پیگیری می شود.

توپی که لعیب به میدان ایران انداخت

آنچه وزیر قطری گفت

وزیر حمل و نقل و ارتباطات دولت قطر به عنوان بالاترین مقام اجرایی هیات قطری روز یکشنبه در بدو ورود به جزیره کیش با بیان اینکه موانع پیش روی حوزه حمل و نقل و انتقال مسافران قطری و ایرانی به هر ۲ کشور برطرف می شود افزود: جام جهانی از موارد مهم همکاری‌های مشترک بین ایران و قطر است که رفع موانع این همکاری موجب گسترش روابط دوجانبه خواهد شد.

السلیطی روز دوشنبه در اعلام جمع‌بندی سفر ۲ روزه خود نیز اظهار داشت: در این سفر ۲ روزه توافقنامه های مختلفی در رابطه با همکاری های فنی و اقتصادی به امضا رسیده که بر اساس یکی از این اسناد همکاری FIR (نواحی پروازی بالای کشورها) قطر و ایران به هم متصل شده که اتفاق مهم و تاریخی بین ۲ کشور است.

وی افزود: توافقاتی در رابطه با همکاری های مشترک ۲ کشور در خصوص تماشاگران جام جهانی ۲۰۲۲ عازم سفر خواهند بود در این سفر نیز انجام شده است که این تصمیمات فصل جدیدی از همکاری ها بین ۲ دولت را رقم خواهد زد.

توپی که لعیب به میدان ایران انداخت

آنچه وزیر ایرانی سخن به میان آورد

وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی نیز روز یکشنبه در نشست بررسی پتانسیل ها و برنامه ریزی های ایران برای پشتیبانی از جام جهانی اظهار داشت: قطری ها مشتاق استفاده از ظرفیت های ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ هستند و بهره مندی از این رویداد بستگی به توان ما دارد.

رستم قاسمی افزود: پشتیبانی های ایران از جام جهانی در سه بخش حمل و نقل هوایی و دریایی و اسکان مسافران داخلی و خارجی خواهد بود که در حال برنامه ریزی هستیم زمینه ای فراهم شود علاقه مندان و گردشگران خارجی در اوقات فراغت خود با سفر به ایران از جاذبه های گردشگری کشورهای ایران نیز بازدید کنند.

وی همچنین روز دوشنبه در آیین امضای ۶ سند همکاری های مشترک بین ایران و قطر هم گفت: با اتصال FIR قطر و ایران هم قطر دارای مرز هوایی مستقل شد و هم ایران در خصوص رفت و آمد هوایی به این کشور دیگر مشکلاتی نخواهد داشت و از طرفی از این پس بیشتر هواپیماهایی که از نقاط مختلف جهان وارد خاک این کشور می شوند باید از ایران ریجستر شود که این مساله درآمدهای هوایی را برای ما خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در اعلام جمع‌بندی سفر ۲ روزه وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر اظهار داشت: هم اکنون کمیته مشترکی بین ایران و قطر تشکیل شده تا ساخت تونل زیر دریا بین ۲ کشور امکان سنجی شود و پس از آن تصمیم نهایی در خصوص اجرا یا عدم اجرای آن اعلام می شود.

توپی که لعیب به میدان ایران انداخت

جزئیات ۳ سند همکاری هوایی بین ایران و قطر

در این سفر سه سند همکاری در حوزه حمل‌و نقل هوایی به امضا رسید که بر اساس آن در زمان برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲، همکاری‌های لازم در خصوص افزایش پروازهای مسافری بین دو کشور انجام می‌شود و تعاملات آموزشی و فنی، تبادل ترافیک هوایی و جستجو و نجات هوایی، گسترش تبادل ترافیک هوایی طرفین از دیگر محورهای این اسناد بود.

این اسناد همکاری بین کاپیتان محمد محمدی بخش رییس سازمان هواپیمایی کشوری و محمد الهاجری رییس سازمان هواپیمایی کشوری قطر به امضا رسید.

محمدی بخش در نشست بررسی توانمندیها و برنامه ریزی های ایران برای پشتیبانی از جام جهانی گفت: هم اکنون در هر هفته ۷۲ پرواز شامل ۳۶ پرواز از سوی ایران و ۳۶ پرواز از سوی قطر برقرار است که می توان این ظرفیت را با همکاری مشترک به ۲۰۰ پرواز رفت و برگشت در هر هفته رساند.

توپی که لعیب به میدان ایران انداخت

سند همکاری های دریایی

در راستای سیاست های دولت سیزدهم و سفر رییس جمهور به کشور قطر از ماه ها قبل برنامه ریزی هایی برای امضا توافقنامه دریایی و بندری انجام شد و در نهایت در سفر اسفند ماه سال گذشته آیت الله رییسی به قطر این سند به امضا رسید.

در جریان سفر ۲ روزه وزیر حمل و نقل و ارتباطات کشور قطر به جزیره کیش اسناد همکاری نحوه اجرای این توافقنامه به امضا رسید که براساس این توافقات حرکت شناورهای باری و مسافری و لنج ها به قطر با دارا بودن شرایط و استانداردهایی آزاد شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این خصوص با اشاره به اینکه امکان انتقال روزانه بیش از چهار هزار مسافر از طریق دریا به کشور قطر در این رویداد وجود دارد اظهار داشت: با همکاری استانداران، تعاونی لنج داران و فرماندران سه استان جنوبی هرمزگان، بوشهر و خوزستان نحوه تردد این شناورها برنامه ریزی می شود.

علی‌اکبر صفایی افزود: بدون شک نیازهای کشور قطر در ایام برگزاری جام جهانی فوتبال افزایش پیدا می کند و آسان ترین، ارزان‌ترین و ایمن ترین روش پشتیبانی از قطر و مهمانان آن به حمل و نقل دریایی خواهد بود و آماده‌سازی تمامی زیرساخت ها برای خدمت رسانی در این ایام در حال انجام است.

توپی که لعیب به میدان ایران انداخت

آنچه مورد انتظار است

لعیب به معنای بازیکن فوق‌العاده ماهر بوده و طرح آن توسط حسین اجاقی هنرمند ایرانی خلق شده است و آنچه فیفا از او گفته این نماد همه را تشویق می‌کند تا به خود و توانایی‌های خود ایمان داشته باشند و پیام‌آور روحیه جوانی، شادی و اعتماد خواهد بود.

از این رو انتظار می رود ایران بتواند همانند بازیکنی ماهر از توپی که در میدانش انداخته شده است در پشتیبانی از جام جهانی برای توسعه دیپلماسی همسایگی، تعاملات تجاری و اقتصادی در بیست و دومین دوره مسابقات جهانی فوتبال و دروان بعد از آن استفاده کند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

20 متن و پیام تبریک تولد پسرم