تمامی قشموندان در جلوگیری از رشد و تکثیر پشه آئدس مسوول هستند


تمامی قشموندان در جلوگیری از رشد و تکثیر پشه آئدس مسوول هستند

قشم - ایرنا - سرپرست شبکه بهداشت و درمان قشم با تاکید بر خودمراقبتی در پیشگیری از بیماریهای منتقله از پشه آئدس گفت: تمامی قشموندان در برابر بهسازی محیط زندگی خود به منظور پیشگیری از رشد و تکثیر این پشه مسوول هستند.

دکتر یاسر مرادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، همراهی تمامی قشموندان و مسوولین این جزیره را در از بین بردن محل تکثیر و زیست پشه آئدس یک مسوولیت اجتماعی دانست و اظهار داشت: پشه آئدس ناقل چهار بیماری تب زرد، تب دنگی، زیکا و چیکونگونیا است که غیر از تب زرد بقیه بیماریها واکسن و درمان خاصی ندارند و با توجه به شناسایی این پشه در سطح استان هرمزگان حساسیت در بهسازی محیط پررنگ تر می شود.

وی ادامه داد: قایق های بلا استفاده، لاستیک های فرسوده، ظرف آب پرندگان، ظرف آب زیر گلدان، ظروف زیر آب کولر و هر ظروفی که حتی به اندازه یک قاشق چای خوری آب در آن جمع می شود مکان های مناسبی برای رشد و تکثیر پشه آئدس است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم با تاکید به اهمیت بهسازی محیط زندگی توضیح داد: بهترین راه مبارزه با پشه آئدس بهسازی محیط و از بین بردن مکان های تخم ریزی این پشه است که این مهم همکاری تمامی ارگانها و همه قشموندان را می طلبد.

دکتر مرادی اضافه کرد: به منظور پیشگیری از استقرار، رشد و تکثیر پشه آئدس در جزیره قشم توصیه می شود ظروف آب زیر گلدان برداشته شود، آب های زیر کولر به صورت روزانه و مرتب خالی شود، در منابع ذخیره آب در منزل همیشه بسته باشد، لاستیک های فرسوده و مستعمل در محیط خانه و اطراف آن وجود نداشته باشد.

وی توصیه کرد: قوطی های کنسرو جمع آوری و معدوم شود، بر روی در و پنجره ها و هواکش ساختمان توری نصب شود، محیط خانه و پیرامون آن مرتب نظافت و پاکیزه نگه داشته شود، سطوح و آب های راکد خشک شود، قایق های فرسوده جمع آوری یا وارونه شوند تا از جمع شدن آب در آنها جلوگیری شود.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان جزیره گفت: گیاه بامبو در منزل نگه داری نشود، در مناطقی که پشه وجود دارد از اسپری و مواد دافع حشرات مانند پماد و کرم استفاده شود، از لباس های ترجیحا رنگ روشن و آستین دار که اکثریت بدن را بپوشاند استفاده شود و قشموندان از وسایل حفاظت فردی مانند خوابیدن زیر پشه بند استفاده کنند.

تمامی قشموندان در جلوگیری از رشد و تکثیر پشه آئدس مسوول هستند

آئدس را بیشتر بشناسیم

این پشه ناقل بیماری های خطرناک و کشنده ای همچون تب دنگی(دانگ) است که واکسن و درمان قطعی تاکنون برای آن کشف نشده است.

آئدس که به ببر آسیایی نیز مشهور است، بیشتر در مناطق استوایی جهان به ویژه آسیای جنوب شرقی وجود دارد و به تازگی شیوع بالای آن در برخی از کشورها گزارش شده که با توجه به انتقال آن از طریق جابجایی کالا در سفرهای تجاری و همچنین سفرهای تفریحی، خطر جدی برای سلامت جامعه است.

ببر آسیایی یا همان پشه آئدس دارای ۲ بال فعال و یک جفت بال تحلیل رفته به نام هالتر، خرطوم بلند با قطعات دهانی گزنده، مکنده در جلو سر، وجود فلس‌های کوتاه و متراکم روی سینه، پا و رگ بال‌ها، رگ‌بندی مشخص بال و بندبند بودن روی شکم، پوشیده بودن سینه از فلس‌های قهوه‌ای تیره یا متمایل به سفید است.

راه تولید مثل این پشه، تخم‌گذاری در آب‌های راکد است و قادر خواهد بود در کوچک‌ترین آب‌های سطحی مانند آب گلدان، پشت کولرها و چاله‌ها، تخم ریزی کند.

تب دنگی که از آن به عنوان «تب استخوان شکن» نیز یاد می شود، یکی از بیماریی هایی است که از طریق آئدس منتقل می شود.

درد شدید حاصل از این بیماری به گونه ای است که فرد تصور می کند، استخوان هایش در حال شکستن هستند و از همین رو نیز به تب استخوان شکن معروف شده است.

قشم از جمله شهرستان هایی است که مراودات بسیاری با کشورهای همسایه دارد و شاهد ورود و خروج بالای اتباع بیگانه چه به صورت مجاز و یا غیرمجاز در این جزیره هستیم که این مساله قشم را در معرض خطر بالای ورود این پشه و احتمال استقرار آن قرار داده است زیرا که ببر آسیایی برای ورود و خروج از مرزها نیازی به مجوز ندارد.

ورود لاستیک‌های مستعمل، نی‌های بامبوی وارداتی، کالاها و اجناس وارد شده از کشورهای آلوده از طریق کشتی و هواپیما، از جمله راه‌های انتقال و ورود این پشه به کشور است.

ببر آسیایی در هر مرحله خون خواری، چندین نفر را می‌گزد و این تغذیه مکرر، موجب بیماری‌های خونریزی دهنده تب دنگی، چیکونگونیا و ویروس زیکا می شود.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قشم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان