أَحْسَنِ الْحَالی که جهان با امام زمان(عج) تجربه می‌کند


 أَحْسَنِ الْحَالی که جهان با امام زمان(عج) تجربه می‌کند

حجت‌الاسلام حسنلو گفت: امیرالمومنین(ع) فرمودند: «آگاه باشید فردایی در پیش دارید که با همه حکومت‌های رایج دنیا متفاوت خواهد بود، او با کارگزاران ناشایست برخورد نموده، آنها را کیفر خواهد داد. زمین و آسمان در دوره او از داشته خود مضایقه نمی‌کنند...».

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن نیمه شعبان، سالروز ولادت حضرت بقیه اللله العظم(عج) و به منظور بررسی تحولاتی که با بهار وجودی امام زمان(عج) در عالم رخ می دهد با حجت الاسلام والمسلمین «امیر علی حسنلو»، استاد حوزه و مدیرگروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه گفتگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود: ‏

 أَحْسَنِ الْحَالی که جهان با امام زمان(عج) تجربه می‌کند

در زیارت حضرت صاحب سلام الله علیه وعجل الله تعالی فرجه الشریف می خوانیم: «السَّلَامُ عَلَى الْحَقِّ الْجَدِیدِ وَ الْعَالِمِ الَّذِی عِلْمُهُ لَا یَبِیدُ السَّلَامُ عَلَى مُحْیِی الْمُؤْمِنِینَ وَ مُبِیرِ الْکَافِرِینَ السَّلَامُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْکَلِمِ السَّلَامُ عَلَى خَلَفِ السَّلَفِ وَ صَاحِبِ الشَّرَفِ السَّلَامُ عَلَى‏ حُجَّةِ الْمَعْبُودِ وَ کَلِمَةِ الْمَحْمُودِ السَّلَامُ عَلَى مُعِزِّ الْأَوْلِیَاءِ وَ مُذِلِّ الْأَعْدَاءِ السَّلَامُ عَلَى وَارِثِ الْأَنْبِیَاءِ وَ خَاتِمِ الْأَوْصِیَاءِ السَّلَامُ عَلَى الْقَائِمِ الْمُنْتَظَرِ وَ الْعَدْلِ الْمُشْتَهَرِ السَّلَامُ عَلَى السَّیْفِ الشَّاهِرِ وَ الْقَمَرِ الزَّاهِرِ [وَ النُّورِ الْبَاهِرِ السَّلَامُ عَلَى شَمْسِ الظَّلَامِ وَ الْبَدْرِ التَّمَامِ السَّلَامُ عَلَى رَبِیعِ‏ الْأَنَامِ‏ وَ نَضْرَةِ الْأَیَّام‏».

از حضرت حجت(عج) در این زیارت به ربیع الانام یعنی بهار مردمان و بهار دل انسان ها یاد شده است ؛ در طلیعه بهار طبیعت هستیم با تولد منجی و ظهور آن حضرت(عج) بهار خلقت و زندگی نو شروع می شود و تحولی بزرگ در احوال بشریت به سوی امید و فلاح ایجاد می شود. بهار زنده شدن طبیعت را مژده می دهد و برای انسان تداعی کننده حیات نو است؛ انسان ها همیشه در آرزوی رسیدن به جامعه ای هستند که در آن، آسایش، رفاه، امنیت و خواسته های معقول ‏وجود داشته و به آسانی به آن برسند، عدالت و برابری نیز خواسته آرمانی دیگر انسان است.‏

بعثت انبیای الهی را نیز می توان از عظمت انسان و اهمیت وجودی او برشمرد که خداوند او را بزرگ داشته و ‏تکریم نموده (اسراء/70) و رسولانی از جانب خود برای آشنایی با زندگی درست و راه راست در خدمت ‏انسان قرار داده است. این انگیزه نیز از غایتی بزرگ برای انسان خبر می دهد. از این روی، انسان با تأمل ‏در این امور، به تأمل در غایتی بزرگ می رسد که آینده او را تعیین می کند.

در این راستا سؤالهای فراوانی مطرح می شود مثل اینکه آیا جامعه ای که شیعه در عصر ظهور در انتظار آن است، همان جامعه آرمانی تمام انسان هاست؟ خلاصه ‏اینکه جامعه مهدوی چگونه جامعه ای است و چه مشخصاتی دارد که بتواند جامعه آرمانی مشترک بین ‏انسانها باشد، آیا جهانی سازی در سایه این آرمان قابل تصور است؟ و اصولاً محوریت جامعه جهانی بر اساس ‏نیازهای فرامادی انسان شکل خواهد گرفت؟ یا محوریت جهانی سازی تنها رویکرد اقتصادی خواهد داشت.‏

رسیدن به جامعه عاری از هر گونه ظلم و تعدی و لبریز از عدالت، آرمان بزرگ انسان و وعده بزرگ الهی ‏است، که هنوز به صورت کلان و فراگیر محقق نشده تا بشریت تحت لوای این اندیشه زندگی کند، و در فرصت ‏ایجاد شده و امنیت حاصل از آن، به نیازهای فرا مادی خود اندیشه نماید، و آنچه در کتابهای آسمانی وعده ‏داده شده عینیت یابد؛ انسان قرن هاست در حسرت ایجاد امنیت در جهان به سر می برد، انسان عصر حاضر چشم ‏انتظار نجات بخش آسمانی است، چنانکه پیش از برانگیخته شدن انبیای الهی، در چنین انتظاری به سر می ‏برد.‏

انسان امروز از لحاظ تکامل اقتصادی و فناوری به حدی پیشرفت کرده که فاصله آن با تکامل معرفتی و ‏معنوی حیرت آور است، جهان غرب رو به سوی بحران بزرگ معنوی نهاده و این بحران را بر جهان حاکم ‏کرده است. انسان متوجه این بحران بزرگ روحی شده و برای رهایی از این بحران معرفتی به دنبال راه ‏نجات است. انواع تجارب حکومتی در جهان ناکارآمدی خود را نشان داده، طبقات حاکم با اندیشه های ‏مختلف و برنامه های متنوع فاقد توان لازم برای اغنای روح بزرگ و عدالت گرای انسان شده اند. بشریت، ‏مارکسیسم و فئودالیته، امپریالیسم و سایر نظامهای حکومتی را با تجربه تلخی پشت سر گذاشته و به دنبال ‏چیزی فراتر از این ساختارهاست. دین اسلام ایدئولوژی و جهان بینی استواری برای رهایی انسان از ‏سرابهای مهلک ارائه داده و از منجی بزرگی سخن گفته که فراتر از اندیشه های زمینی و پوسیده است.‏

شیعه جامعه ای آرمانی را برای رهایی از زنگارها و زنجیرهای اسارت قابل تحقق و تجلی می داند که با ‏حرکت تدریجی ندای فطر تهای پاک سازگار است و به تشکیل جامعه مهدوی منجر خواهد شد.‏

تحول احوال جامعه انسانی و ظهور منجی

عید که تحول بزرگ در طبیعت را نوید می دهد و تحویل سال آغاز این حیات نوین است، برای حیات معنوی دوباره زمین در آیات قرآن اشاراتی لطیف است ؛ از جمله آنها سخن امام کاظم (ع) است که در تفسیر آیه «اعْلَمُوا أَنَّ اللهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» می فرماید: خداوند زمین را با مردانی زنده می کند که یاوران مهدی در اجرای عدالت هستند. انقلاب فراگیر مهدی(عج) انقلابی است که مردم جهان در انتظار آن هستند و از آن استقبال می کنند، مگر اندکی که مخالف، که آنها نیز در سیل انقلاب آن حضرت محو می شوند.

اقتصاد جهان در این انقلاب دگرگون می شود، فقر از جهان برچیده می شود، خواسته های انسان بیشتر فرامادی شده و نیازهای او تغییر ماهیت می دهد. انسان از ثروت اندوزی دل می کند، از این رو همه مردم به سطحی از زندگی که معاش خود را تحصیل کنند، خواهند رسید. یکی از علل فقر، انحصار ثروت در دست عده خاصی است؛ چنانکه امروزه 75 درصد ثروت جهان در دست اقلیت است. این نظام اقتصادی در عصر مهدوی فرو می پاشد و نظام عدالت محور جایگزین می شود و مردم با امنیت خاطر به نیاز خود می رسند و به آن قانع می شوند.

ثروت اندوزی انسان و علاقه به انباشت نقدینگی و تصاحب املاک، آز و حرص به دارایی و علایقی از این قبیل، از مشکل معرفتی انسان ناشی می شود که اگر این مشکل حل شود، بسیاری از بحرانهای اقتصادی و فقر طبقاتی از جامعه ریشه کن خواهد شد. نبود برنامه تربیتی و معرفتی، انسان را از مسیر انسانیت به مسیر مادی سوق داده است. وقتی برای تربیت انسان و بیدار کردن وجدان و فطرت الهی برنامه ای ارائه شد، این مشکل رفع خواهد شد.

علاوه بر این، بر اساس روایات معتبر، زمین گنج های پنهانی خود اعم از معادن و محصولات کشاورزی را در جامعه مهدوی و زیر سایه حکومت آن حضرت بیرون خواهد ریخت. این روایات با آیات قرآن سازگاری دارد. «اگر اهل آبادیها به خداوند ایمان بیاورند، درهای رحمت و نعمتهای الهی از آسمان و زمین به روی آنها گشوده خواهد شد. (اعراف/69) دوره حکومت مهدی(عج)، اوج ایمان انسان به خداوند شروع می شود «مردم در سایه حکومت مهدوی(عج) بی نیاز می شوند، با روزیهای خداوند و برکات او...» در جامعه مهدوی زمین آباد می شود و هیچ خرابه ای در آن یافت نمی شود و تمدن در اوج شکوفایی خود قرار می گیرد.

انقلاب سیاسی و حکومت امام مهدی(عج) واژگون شدن تمام حکومتهای ظالمانه را در پی خواهد داشت. امیرالمؤمنین(ع) در توصیف حکومت او چنین می فرماید: «آگاه باشید فردایی در پیش رو دارید که زمامداری بر شما حکومت خواهد کرد که از همه حکومتهای رایج دنیا متفاوت خواهد بود، او با کارگزاران ناشایست برخورد نموده، آنها را کیفر خواهد داد. زمین و آسمان در دوره او از داشته خود مضایقه نکنند و... گنجهای خود را به روی او نمایان و عرضه کنند. روش او عادلانه و سنت پیامبر(ص) به وسیله او زنده و با دلایل روشن و برهانهای آشکار بر شما حکومت خواهد کرد و لذت عدالت را در سایه حکومت او خواهید چشید، احکام قرآن و سنت نبوی توسط او زنده و نمایان خواهد شد». (نهج البلاغه/ خطبه183‏)

امام رضا (ع) می فرماید: «در حکومت او هرگونه جور و ستم برچیده و زمین از ستمگران پاکیزه و با عدالت فرمانروایی کند و در حکومت او هیچ کس تعدی به حقوق دیگری نکند».(الارشاد/ مفید/ ص384‏)

تحول احوال شرط ظهور تحولگر بزرگ جهان

در حین تحویل سال دعای حول حالنا الی احسن الحال ندای و نجوای عموم ایرانیان و مناطقی از دنیاست که زمانی از پیکره ایران بزرگ بودند و نوروز را پاس می داشتند و این دعاهارا زمزمه می کردند ؛ در تحول طبیعت صداقت است و پیدایی بهار از صداقت آن نشانه و شکوفا شدن درختان میوه است برای دادن میوه های رنگارنگ ؛ اگر مردمان پاس دارنده نوروز نیز که در تحول احوال خود خدارا به یاری می خوانند خود همت نموده و به تحول احوال خود همت نمایند و به اصلاح دل خود بپردازند یکی از شرایط مهم تحول بزرگ در جهان که آمدن منجی بشریت است محقق خواهد شد ؛ پس شایسته است که از تحول طبیعت و زیبا رخ شدن جهان در بهار به زیبایی اعمال و رخسار معنوی پرداخته تا در زمینه تجلی وتحول عظیم در جهان که با ظهور موعود امم محقق می شود گامی سبز برداریم و به ظهور دولت سبز و نورانی حضرت یاری و دست دعا برداریم ؛ آغاز سال 1401 مصادف با بهار قرآن است و بهار نیایش و دعا این نیز فرصتی بزرگ است که به داد دل های افسرده از گناه برسیم و زنگارهای معصیت را از آن پاک نموده و بادلی پاک به نیایش و دعا برای ظهور حضرت حجت(عج) با پرودرگار خود نجوا کنیم.

پایان پیام/9

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


چگونه سوانح هوایی سرنوشت سیاسی کشورها را تغییر داد؟