آیین‌های ویژه رمضان در روستای خلیفه‌ای بوشهر اجرا شد


آیین‌های ویژه رمضان در روستای  خلیفه‌ای  بوشهر اجرا شد

بوشهر-ایرنا- آیین‌های ویژه ماه رمضان شامل سنج و دمام، دم دم سحری و گریگشو همراه با تجلیل از پیشکسوتان این آیین‌ها در استان بوشهر با حضور قشرهای مختلف مردم در سرای تابش روستای خلیفه‌ای شهرستان دشتستان به اجرا درآمد.

به گزارش ایرنا، دبیر اجرایی آیین‌های ویژه رمضان استان بوشهر در ارتباط با این مراسم روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: ماه رمضان در نقاط مختلف این استان آیین‌های مختلفی برگزار می‌شود که در این راستا تلاش شد برخی از رسم‌های ماه رمضان با حضور هنرمندان و پیشکسوتان این عرصه به صورت نمادین اجرا شود.

حسین مظفری افزود: در این مراسم از چهار پیشکسوت آیین‌های رمضان در استان بوشهر شامل صادق وزانی نوازنده بوق شاخی، شیخ داوود جعفری ذاکر اهل‌بیت روستای خلیفه‌ای، حاج حسین گرانبها خادم اهل بیت از محله باستانی ریشهربوشهر و مشهدی کرم کرمی آزاد ذاکر و خادم اهل بیت تجلیل شدند.
وی ادامه داد: آیین سنج و دمام سنتی بوشهری، قرائت قرآن توسط قاری بین‌المللی سید محمدحسین حسینی از دهکده قرآنی چارک، اجرای آیین گریگشو توسط هنرمندان و نوجوانان روستای هلیله بوشهر، بخشی از آیین‌های ماه رمضان بود که با حضور مردم استان اجرا شد.
مظفری عنوان کرد: اجرای گروه بین‌المللی تواشیح معراج از دهکده قرآنی چارک به سرپرستی سید حبیب‌الله حسینی، قرائت فرازهایی از دعای افتتاح توسط خواننده مطرح بوشهری آکا صفوی با لحن محلی و اجرای مناجات محلی توسط برادران حسینی از روستای قرآنی چارک از دیگر برنامه‌هایی بود که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.
مظفری یادآور شد: آیین نادعلی خوانی ویژه شب‌های ۱۹، ۲۰ و ۲۱ رمضان توسط حاج حسین گرانبها که در مسجد تاریخی ریشهر بوشهر برگزار می شود دیگر آیین‌ اجرا شده در این برنامه بود.
وی افزود: همچنین کلیپی از آیین عید تلخو به یاد مانایاد خضر بازیاری از پیشکسوتان آیین‌های رمضان در بوشهر برای حاضران اجرا شد.
دبیر اجرایی آیین‌های ویژه رمضان استان بوشهر گفت: اجرای آیین دم‌دم سحری توسط شماری از هنرمندان محله کوتی بوشهر و مناجات خوانی محلی بوشهری توسط مشهدی کرم کرمی آزاد با ۹۳ سال سن که سابقه بیش از ۷۰ سال اجرای مناجات در بوشهر دارد، از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.
مظفری افزود: در پایان این مراسم با ضیافت سحری و سرو قیمه سنتی بوشهری و حلوای انگشت‌پیچ از شرکت کنندگان پذیرایی شد.

آیین‌های ویژه رمضان در روستای "خلیفه‌ای" بوشهر اجرا شد

آیین‌های ویژه رمضان در روستای "خلیفه‌ای" بوشهر اجرا شد


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

رازگشایی از ناپدید شدن ناگهانی صدها ستاره در آسمان!