خلقت جلوه‌ای از جلال و جمال خداوند است


خلقت جلوه‌ای از جلال و جمال خداوند است

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان گفت: از لحاظ کمی و کیفی شعرای آیینی رشد خوبی دارند ولی در حوزه حماسی شعر کم است.

آیت‌الله علی خاتمی شامگاه دیروز (۲۷ فروردین‌ماه) در جشن شیدایی حقیقت، با بیان اینکه خلقت جلوه‌ای از جلال و جمال خداوند است، اظهار کرد: اگر خلقت نبود قشنگی معنا نداشت و اگر خلقت یکنواخت بود زیبایی معنا نداشت. ما انسان‌ها کوتاه می‌بینیم که کوتاه فکر می‌کنیم، انسان اشرف مخلوقات است و در قرآن بیان شده که «من تاج کرامت را فقط بر تارک فرزند آدم نهادم» ولی ما محدود نگاه کرده، افق‌های دور را ندیده و جلوه‌های هستی را ندیده‌ایم.

وی با بیان اینکه فرق بین عشق و هوس زمانی مشخص می‌شود که وصال یابد، عشق بعد از وصال شعله‌ورتر می‌شود ولی هوس سرد می‌شود، افزود: در مباحث هنر مسیر را منحرف کرده و محتوا را خالی کرده‌ایم، افراد هنرمند کسانی هستند که خداوند به آن‌ها لطف بیشتری کرده‌ است.

این مسئول با بیان اینکه هنر جلوه‌های مختلفی همچون نقاشی، شعر، معماری و ... دارد، تصریح کرد: از لحاظ کمی و کیفی شعرای آیینی رشد خوبی دارند ولی در حوزه حماسی شعر کم است و افرادی که خداوند به آن‌ها استعداد عطا کرده، باید به این مسئله نیز بپردازند.

امام جمعه زنجان با بیان اینکه پیامبر (ص) فرموده‌اند اگر عقل بخواهد در قالب یک انسان مجسم شود آن شخص امام حسن (ع) بود، ادامه داد: خداوند، علما، حکما، عقلا، اندیشمندان، فلاسفه و ... گفته‌اند که انسانی عاقل است که اگر گفتند جایی نرو، نرود. همچنین به آن‌جایی که گفتند برو نیز به اندازه توانش برود.

در ادامه این مراسم، مدیر حوزه هنری استان زنجان نیز با بیان اینکه حوزه هنری به عنوان نهاد انقلابی، رسالت و تکلیف خود می‌داند تا در عرصه تولید، توزیع، ترویج و تبیبن هنر انقلابی نقش به سزایی داشته‌ باشد، عنوان کرد: در حد توان در استان زنجان تلاش کردیم و توانستیم در حوزه تولید و توزیع هنر انقلابی قدم برداریم.

خلقت جلوه‌ای از جلال و جمال خداوند است

امیر نعمتی با بیان اینکه معیار ما در عرصه هنر انقلاب تبیین و تحلیلی است که از هنر انقلابی داریم و مبنا و نقشه راه ما همان تعریفی است که مقام معظم رهبری در بیانات مختلف بیان کرده‌اند، گفت: در واقع هنر انقلابی را هنری مسئول، دغدغه‌مند، هنر مسئولی‌پذیر دانستیم و هنرمندی که دغدغه‌مند است، می‌تواند در هنر انقلابی نقش‌آفرینی کند.

این مسئول با بیان اینکه آنچه که در استان زنجان معیار و ملاک ما است دارای سه مولفه است و بوم‌گرایی، مردم‌محوری و مسئله‌مندی را در راستای رسیدن به هنر انقلابی نقشه راه خود قرار داده‌ایم، بیان کرد: آنچه که در عرصه تولیدات هنری مغفول مانده، بحث بوم‌گرایی است. همچنین با توجه به اینکه همه آثار ما باید مبتنی بر زیست‌بوم استان باشد، حدود ۹ ماه زمان صرف شد تا زیست‌بوم استان تنظیم شد.

وی با اشاره به اینکه مسائل زیادی وجود دارد که به آن نپرداخته‌ایم و باید بتوانیم آن مسائل را با زبان هنر که زبان رسایی است، تبیین و ترویج کنیم، اظهار کرد: هر زمان که هنر و هنرمندان از مردم فاصله گرفته‌اند، هنر بیگانه و منزوی شده و معتقد هستیم که در هنر باید بگوییم از مردم، با مردم و برای مردم؛ همچنین مضامین و محتوا را از مردم گرفته و به همراه مردم، با مردم و همراهی مردم آثار را تولید می‌کنیم و آنچه که مورد مقبول مردم است و آنچه که درد و دغدغه‌مندی مردم است را به آن‌ها تحویل می‌دهیم.

این مسئول با بیان اینکه در بحث مسئله‌مندی نیز امروز هنرمندان ما واکنش بموقع و سریعی در برابر بسیاری از رخدادهای داخلی و خارجی نشان می‌دهند، همچنین در حوزه محتوایی نیز باید آثار را غنا ببخشیم، افزود: آیین افتتاحیه هفته هنر انقلاب با رونمایی از سردیس سید شهیدان اهل قلم، شهید مرتصی آوینی در محوطه حوزه هنری با حضور هنرمندان و پیشکسوتان در استان زنجان آغاز شد.

نعمتی خاطرنشان کرد: حضور هنرمندان و فعالان فرهنگی در مزار شهدا و غبارروبی مزار، دیدار هنرمندان با نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان، رونمایی از دو مجموعه شعر آیینی از شاعران استان، برپایی نمایشگاه کاریکاتور که در راستای آن خانه کاریکاتور بعد از سال‌ها تعطیلی راه اندازی شد، آیین افتتاحیه دومین همایش تئاتر بچه‌های مسجد، آغاز فعالیت دبیرخانه سوگواره شعر عاشورایی، اکران فیلم مستند کفش‌های جیرجیرک‌دار دیدار هنرمند ماه که ماه به معنی (معنویت، اندیشه و هنر) است، دیدار با خانواده شهدا، برگزاری شب خاطره و ... بخشی از برنامه‌های اجرا شده در هفته هنر انقلاب در سال‌جاری است.

در ادامه مراسم سند تحول زیست‌بوم استان زنجان نیز رونمایی شد که رئیس حوزه هنری استان زنجان در زمان رونمایی، درباره این سند نیز اظهار کرد: نقشه تحول حوزه هنری مبتنی بر زیست‌بوم استان حدود ۹ ماه با همکاری برخی افراد در دانشگاه‌ها، اساتید و هنرمندان آماده شده و مبتنی بر شش راهبرد و چشم‌انداز سه ساله‌ای با عنوان زنجان پرچم‌دار هنر عاشورای و روایت‌گری هنری و انقلابی از فرهنگ‌ عاشورایی در زنجان تعریف شده‌ است.

در این مراسم علاوه بر تقدیر و تجلیل از برخی هنرمندان فرهنگی و هنری استان، علی‌اکبر اوصانلو به عنوان چهره منتخب هنر انقلاب اسلامی در استان زنجان از میان هنرمندانی همچون امیر رسولی، حسن مهرآذر، آرزو بهرامی و مهدی احمدی که نامزدهای دیگر کسب این عنوان بودند، برگزیده شد.

خلقت جلوه‌ای از جلال و جمال خداوند است

خلقت جلوه‌ای از جلال و جمال خداوند است

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

سیگار؛ محرکی برای کم‌کاری تیروئید