ورزش اصیل ایرانیان، مهجور در کرمانشاه!


ورزش اصیل ایرانیان، مهجور در کرمانشاه!

حدود 600 سال قبل از میلاد مسیح ورزش چوگان در ایران شکل گرفت، ورزشی که ابتدا فقط در بین ایرانی ها رواج داشت، اما با کشورگشایی هایی که شاهان ایرانی داشتند، به سایر سرزمین ها هم کشیده شد.

زمانی که مغولان به ایران حمله کردند و با فرهنگ و زندگی ایرانی ها آشنا شدند، چوگان را هم یاد گرفتند و به شرق آسیا بردند. در زمان صفویان هم که ارتباطات با کشورهای اروپایی شروع شد، این ورزش به اروپا هم رسید و از آنجا تا قاره آمریکا گسترش یافت و اکنون در آمریکای جنوبی بیشتر از هر جای دیگری رواج داد.

و اما امروزه ورزش 2500 ساله ایرانی ها، در بسیاری از مناطق زادگاهش و از جمله در کرمانشاه مهجور مانده و توجهی به آن نمی شود.

علیرغم اینکه فدراسیون این ورزش در کشور فعال است، اما به واسطه اینکه چوگان در کرمانشاه راه اندازی نشده، هیاتی هم در این استان ندارد.

سال گذشته مدیرکل ورزش و جوانان کرمانشاه درگفت و گو با ایسنا، از تلاش برای راه اندازی ورزش و هیات چوگان در کرمانشاه خبر داد و حتی اعلام کرد که یک سرپرست را برای این رشته به فدراسیون معرفی کرده، اما با گذشت نزدیک به حدود یکسال خبری از راه اندازی این ورزش در کرمانشاه نیست.

در این رابطه دوباره سراغ مدیرکل ورزش و جوانان استان رفتیم تا علت عدم تحقق این وعده را جویا شویم که صابر رحیمی در این رابطه گفت: سال گذشته یک سرپرست را برای راه اندازی هیات چوگان در استان به فدراسیون معرفی کردیم، اما متاسفانه شرایط لازم را برای صدور حکم نداشت.

وی تصریح کرد: هرچند می توانیم یک نفر دیگر را به عنوان سرپرست به فدراسیون معرفی کنیم، اما واقعیت این است که می‌خواهیم کسی انتخاب شود که عاشق این رشته باشد و سختی‌هایی که پیش روی کارش است را تحمل کند.

رحیمی متذکرشد: متاسفانه در کرمانشاه کسی که سابقه فعالیت در این رشته داشته باشد را نداریم، بنابراین انتخاب یک نفر برای این کار کمی سخت و دشوار شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه برای راه اندازی این ورزش در کرمانشاه باید پیست آن هم احداث شود، عنوان کرد: زمینی را در مجموعه ورزشی دهکده المپیک برای احداث پیست چوگان در نظر گرفته ایم که درصورت تامین اعتبار آن را هم احداث خواهیم کرد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمانشاه در پایان از ورود یک خیر ورزشی برای راه اندازی این رشته در کرمانشاه هم یاد کرد و گفت: یک خیر ورزشی موافقت کرده که اگر این ورزش در کرمانشاه راه اندازی شود، تعدادی اسب را اختصاص دهد.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


تصاویر | سریع‌ترین 0 تا 100 خودروهای زمین