کارخانه سیمان دیلمان تهدیدکننده محیط زیست شهر است


کارخانه سیمان دیلمان تهدیدکننده محیط زیست شهر است

امام جمعه سیاهکل تاکید کرد: کارخانه سیمان دیلمان آلایندگی جدی و مخربی را به همراه دارد که تهدید کننده محیط زیست این شهر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی کریمی، امام جمعه سیاهکل در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ با عنوان «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» اظهار کرد: تولید و اشتغال باید بر پایه دانش بنیان باشد. دانش بنیان بودن نیز معنا و مفهوم خاص خود را دارد، یعنی هر تولید و دانشی نمی‌تواند اقتصاد پویا باشد، بلکه تولید و اشتغالی ضمانت پیشرفت و توسعه را خواهد داشت که استانداردهای لازم را در تولید پایدار و پیشرو به همراه داشته باشد.

وی ضمن حمایت از تولید مولد، تصریح کرد: متاسفانه گاهی دیده شده برخی تولیدها مرجع و مولد قرار گرفته‌اند که در واقع چنین چیزی واقعیت ندارد و باید به درستی اصلاح شوند تا مورد حمایت بیشتری قرار گیرند، اگر این گونه تولیدها اصلاح نشوند، آثار مخرب و غیرقابل جبرانی به همراه خواهند داشت. نمونه بارز آن کارخانه سیمان در شهر دیلمان از بخش شهرستان سیاهکل در استان گیلان است که باید اصلاح شود.

حجت‌الاسلام کریمی درخصوص آسیب‌های زیست‌محیطی کارخانه سیمان دیلمان هشدار داد و از مسئولان خواست که برای رفع آن چاره اندیشی کنند و متذکر شد: بنده به عنوان امام جمعه به همراه فرماندار وقت، در تحقیقات میدانی که از کارخانه سیمان دیلمان داشتیم، بارها متذکر آسیب‌ها و نواقص این کارخانه و استانداردسازی آن شده‌ایم. در نشستی هم با نماینده ولی فقیه در استان و استاندار هم این موضوع را مطرح کردیم؛ نماینده و معاون دولت هم در سفری که به این شهر داشتند بر این موضوع واقف بودند که این کارخانه خسارت‌های زیانباری دارد و باید مورد اصلاح قرار گیرد.

وی با بیان اینکه با ساخت کارخانه سیمان، افرادی در این کارخانه فعال شده و اشتغال آفرینی در منطقه شکل گرفته است، آسیب‌های را بیش از منفعت‌ آن دانست و تاکید کرد: اگرچه اشتغال آفرینی برای جوانان این مرز و بوم بسیار ارزشمند است، اما به چه قیمتی باید این موضع رخ بدهد؟ امروز این کارخانه آلایندگی جدی و مخربی را به همراه دارد که تهدید کننده محیط زیست این شهر است و از بین برنده امنیت جاده‌ای برای وسایل نقلیه محلات است و ایجادکننده گسل و سبب تخریب منازل مسکونی مجاور شده، همچنین چشمه‌های آبی را در اطراف خود خشکانده است و به کشاورزان نیز در این زمینه آسیب جدی وارد کرده است.

امام جمعه سیاهکل یادآور شد: همچنین مصرف روزانه گاز در این کارخانه معادل تمام شهر لاهیجان است، آورده مالی و اقتصادی چندان خاصی را برای استان و بخش نداشته است، مدیران این کارخانه هم مدعی هستند که بدهی‌های زیادی دارد؛ بنابراین با توجه به مشکلات متعددی که در این خصوص به وجود آمده است، ضرورت دارد مسئولان یا سریعا استاندارسازی کنند، یا با ارائه طرح هایی از سوی نخبگان، در تبدیل به نحو احسن نمودن آن اقدام کنند.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


صفحه اول روزنامه های گیلان 7 خرداد 98