سرشاخه‌کاری؛ بهترین راه مقابله با سرمازدگی درختان گردو در خرم‌دره


سرشاخه‌کاری؛ بهترین راه مقابله با سرمازدگی درختان گردو در خرم‌دره

مدیر جهادکشاورزی خرم‌دره گفت: سرشاخه‌کاری درختان گردو تنها راه مقابله با سرمازدگی و جلوگیری از کاهش تولیدات این محصول در خرم‌دره است.

علی محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه کارگاه آموزشی سرشاخه‌کاری درختان گردو با حضور جمعی از باغ‌داران در محل کشت و صنعت دشت خرم‌دره برگزار شد، اظهار کرد: در این کارگاه آموزشی باغ‌داران با انواع روش‌های پیوند و سرشاخه‌کاری و تغییر تاج درختان گردو آشنا شدند.

وی با بیان اینکه طرح سرشاخه‌کاری یکی از عملیات اصلاح و نوسازی باغات گردو در استان محسوب می‌شود، ادامه داد: به واسطه این طرح ضمن اصلاح و تعویض تاج درختان نامرغوب و کم‌بازده، افزایش عملکرد نیز مد نظر قرار می‌گیرد که این موضوع در نهایت به سود کشاورزان است.

محمدی با توضیح این مطلب که در این طرح از ارقام دیربرگی مانند چندلر، هارتلی ، فرانکت و ... برای تغییر ارقام محلی استفاده می‌شود، اضافه کرد: شهرستان خرم‌دره یکی از قطب‌های اصلی تولید گردو در استان محسوب می‌شود اما اکثر ارقام گردوها محلی بوده که همین موضوع سبب می‌شود همه ساله شاهد خسارت سرمازدگی بهاره درختان گردو در شهرستان باشیم که در نهایت به ضرر کشاورزان منطقه است.

این مسئول با تاکید بر اینکه سرشاخه‌کاری درختان گردو از نظر اقتصادی بسیار حائز اهمیت است، عنوان کرد: سرشاخه‌کاری در باغات گردو سبب می‌شود تا بازارپسندی محصولات تولیدی افزایش پیدا کرده و زمینه برای صادرات این محصول در شهرستان فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر عملکرد بالا در هکتار، افزایش کیفیت و از همه مهم‌تر رفع خطر سرمای دیررس بهاره از جمله مزایای سرشاخه کاری درختان گردو است که با توجه به همین موضوع امیدواریم باغ‌داران رغبت بیشتری برای اصلاح باغات گردوی محلی و قدیمی خود داشته باشند.

به گزارش ایسنا، استان زنجان جزو ۹ استان برتر در زمینه تولید گردو بوده و بزرگ‌ترین باغ گردوی کشت بافت خاورمیانه به وسعت ۲۰۰ هکتار در شهرستان خرم‌دره و در مجموعه کشت و صنعت قرار دارد.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


دشمن درصدد تحریف و جایگاه امام راحل است