بیش از 146 هزار نفر در مراکز اقامتی آذربایجان غربی اقامت کردند


مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی گفت: در 120محوطه تاریخی، کاوش باستانی انجام شده است.

جلیل جباری امروز ۲۹فروردین در مراسم گرامیداشت روز بناها و محوطه ها که در سالن جلسات اداره کل برگزار شد، افزود: در سال های اخیر در ۱۲۰محوطه تاریخی کاوش باستانی در استان انجام شده است.

جباری یادآور شد: در سال گذشته ۱۴۶ هزار و ۵۷۵ نفر در مراکز اقامتی سطح استان اعم از هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مهمان‌پذیرها و واحدهای بوم‌گردی اقامت کردند.

وی با اشاره به اینکه ۳مورد از آثار ملموس و غیر ملموس در استان ثبت جهانی شده و یک مورد نیز در دست اقدام است، تصریح کرد: ۵موزه در سال های اخیر به جمع موزه های استان اضافه شده است.

جباری با تاکید به اینکه عملیات اجرایی و مطالعاتی ۱۵ موزه در استان نیز آغاز شده است، اظهار کرد: باغ موزه ستاد لشگر ، موزه جنگ چالدران بااعتبار۲ میلیارد تومان، موزه میاندوآب، سردشت، چالدران و اشنویه از جمله این موزه ها است.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی یاد آور شد: در حوزه مرمت بیش از ۱۰۰بنا در سال های اخیر مرمت و بازسازی شده است.

وی ادامه داد: راهبرد جدید اداره کل در سال جاری صیانت حداکثری از میراث فرهنگی و دفاع از حقوق عامه با مشارکت ارگان های مختلف است.

جباری خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۶ روستا در بافت تاریخی ، ۵ بافت تاریخی مصوب در استان در شهر ارومیه، خوی، تکاب، سلماس و ماکو ، ۴یادمان دفاع مقدس، ۱۷ اثر طبیعی، ۱۳۰۵ محوطه تاریخی و ۲۳۲ بنا در سطح ملی ثبت ملی شده اند.

حجت الاسلام رستم لو، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی نیز در این جلسه افزود: مساجد جز میراث فرهنگی و سرمایه معنوی کشور هستند.

وی خاطر نشان کرد: آذربایجان غربی تلفیقی از مذاهب و ادیان ها است و وجود مساجد، امام زادگان و کلیسا ها تاریخی نشان از قدمت این استان است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی اظهار کرد: مساجد سهم مهمی در گردشگری مذهبی و تاریخی دارند و اوقاف با همکاری میراث فرهنگی و گردشگری سهم مهمی در حفظ این بناها های تاریخی که دارای نقش ارزشی، دینی و اعتقادی هستند، دارند.

حجت الاسلام رستم لو یاد اور شد: از میراث فرهنگی در جهت ترمیم و بازسازی و مرمت امام زادگان استان که نشانگر اعتقادات مذهبی مردم است انتظار همکاری و حمایت را داریم.

وی ادامه داد: مرمت و بازسازی بناهای تاریخی مساجد و امام زادگان استان نیازمند مشارکت و همکاری مردم و دستگاه ها است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا