افزایش 14 درصدی ورودی آب به سدهای استان اردبیل


افزایش 14 درصدی ورودی آب به سدهای استان اردبیل

عضو هیئت‌مدیره و معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: از ابتدای سال آبی تاکنون 161 میلیون مترمکعب آب به مخزن سدهای این استان وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 14 درصد افزایش داشته است.

رضا غفاری ۲۹فروردین افزود: در حال حاضر حدود ۱۶۱ میلیون مترمکعب از حجم ۴۰۲ میلیونی سدهای استان پر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم وجود افزایش ورودی‌ها همچنان کسری مخازن سدهای بزرگ استان محسوس بوده و این آورد در صورت تداوم تنها بخشی از اختلاف مخازن را می‌تواند جبران کند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل عنوان کرد: در سال گذشته به دلیل خشکسالی به وجود آمده و همچنین بالارفتن دمای هوا و به‌تبع آن افزایش مصارف در بخش‌های مختلف، ذخایر آبی استان در پشت سدها به حداقل موجود خود رسید و علی‌رغم بارش‌های اخیر هنوز کسری موجود در پشت سدها جبران نشده است.

وی با اشاره به حجم ذخایر سدهای ارس و خداآفرین نیز تصریح کرد: متأسفانه حجم ذخایر سدهای مذکور به ترتیب ۹ و ۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

غفاری افزود: در حال حاضر ۶۰ درصد از حجم کل سدهای استان خالی است و باید در مدیریت مصرف آب در بخش‌های مختلف توجه ویژه‌ای شود.

وی با اشاره به آخرین وضعیت سد یامچی به‌عنوان مهم‌ترین سد استان به دلیل تأمین آب شرب مرکز استان نیز گفت: حدود ۳۸ میلیون مترمکعب آب هم اکنون در پشت سد یامچی جمع شده است که نسبت به سال قبل ۱۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

غفاری گفت: به زارعین بالادست مخازن سدها توصیه می‌شود قبل از شروع فصل بهره‌برداری از انحراف و برداشت آب مازاد بر حقابه خودداری نمایند تا آبگیری سدها برای جوابگویی به مردم شریف استان انجام شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022