110 میلیارد ریال تسهیلات صنایع‌دستی مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری پرداخت شد


110 میلیارد ریال تسهیلات صنایع‌دستی مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری پرداخت شد

شهرکرد- ایرنا- معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: سال گذشته 110 میلیارد و 300 میلیون ریال تسهیلات به 362 طرح مشاغل خانگی مرتبط با صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در این استان پرداخت شد.

اسماعیل رمضانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: از این میزان تسهیلات ۹۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به ۳۴۲ طرح مستقل و ۲۰ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال به ۲۰ طرح پشتیبان پرداخت شده است.

وی با اشاره به ایجاد اشتغال برای ۲ هزار و ۲۵۰ نفر در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان در سال گذشته افزود: از این تعداد اشتغال ۶۶۰ نفر از طریق سامانه رصد و اشتغال یک‌هزار و ۵۹۰ نفر از طریق مجوزهای صادره، ثبت شده است.

رمضانی تصریح کرد: سال گذشته هفت فقره پروانه تولید کارگاهی، ۷۵۲ فقره پروانه تولید انفرادی و ۸۱۳ فقره کارت شناسایی هنرمندان برای فعالان حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان صادر شد.

وی با اشاره به حضور ۷۸۳ هنرمند صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان در دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و ۳۹ نفر در رشته‌های آموزشی بلندمدت یادآور شد: در این مدت ۱۲۰ نفر از شاغلان این حوزه در دوره‌های آموزشی شرکت کردند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در سال گذشته ۹۸ هنرمند صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در استان از بیمه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان، عشایر و هفت هنرمند از بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شدند.

وی با اشاره به دریافت ۹ نشان فاخر و ملی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان در سال ۱۴۰۰ گفت: مجموعه ادوات خوشنویسی موفق به دریافت نشان ملی و هشت اثر شامل گلیم رِندی، توبره، نقاشی پشت آئینه، قفل چهار کلید، قفل چالشتری، نگارگری گل و مُرغ روی هاونگ سنگی، گلیم‌بافی و جاسیخی موفقت به دریافت نشان ملی شدند.

رمضانی تاکید کرد: سال گذشته ۸۵ هزار و ۳۴۷ دلار انواع محصولات صنایع‌دستی و هنرهای سنتی از استان به‌صورت کمرگی و چمدانی به خارج از کشور صادر شد.

وی افزود: در سال گذشته ۷۶۴ مجوز فعالیت مشاغل خانگی مرتبط با صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان صادر شده است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری افزون‌بر ۱۲ هزار هنرمند شهری، روستایی و عشایری صنایع‌دستی و هنرهای سنتی دارد که از این تعداد پنج هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار نفر در فصل‌های مخلتف سال فعالیت می‌کنند.

بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، گیوه‌دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، بافت سیاه چادر، قفل‌سازی، حجاری (سنگ‌تراشی)، گره‌چینی، احجام فلزی، خاتم، چرم‌دوزی و مشتقات آن‌ها از مهم‌ترین صنایع‌دستی و هنرهای سنتی شهری، روستایی و عشایری چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟