برگزاری نخستین جلسه ستاد اربعین 1401 سازمان اوقاف/ خاموشی: مواکب سازمان اوقاف در اربعین 1401 باید مضاعف فعالیت کنند


برگزاری نخستین جلسه ستاد اربعین 1401 سازمان اوقاف/ خاموشی: مواکب سازمان اوقاف در اربعین 1401 باید مضاعف فعالیت کنند

نخستین جلسه ستاد اربعین 1401 سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور رئیس، برخی معاونان و مدیران کل این سازمان در راستای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به زائران اربعین حسینی در سال جاری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، نخستین جلسه ستاد اربعین حسینی این سازمان امروز (۳۰ فروردین) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی در ساختمان شهید سلیمانی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.


حجت‌الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در ابتدای این جلسه اظهار کرد: امیدواریم امسال به یاری خدا و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شاهد برگزاری مراسم اربعین باشکوهی باشیم؛ در ستاد مرکزی اربعین حسینی وزارت کشور، کمیته‌های مختلفی وجود دارد و به تناسب فعالیت کمیته‌ها، دستگاه‌هایی مسئول هستند؛ نکته مهم این است که علاوه بر این کمیته‌ها، سازمان اوقاف و امور خیریه تنها دستگاه مستقلی است که دعوت می‌شود و این نشان‌دهنده نقش مهم این سازمان در بحث اربعین است؛ نقش جدی سازمان اوقاف و امور خیریه در بحث اربعین می‌طلبد که ما ستاد ویژه‌ای را در سازمان تشکیل دهیم.


وی تصریح کرد: خدمات سازمان اوقاف و امور خیریه به زائران اربعین حسینی در سه حوزه انجام می‌شود؛ نخست موضوع مواکب و خدمات ارائه شده به زائران است؛ دوم بحث بدرقه زائران اربعین از بقاع متبرکه خواهد بود که این خودش موجب جریان‌سازی می‌شود و سوم بحث برگزاری همایش جاماندگان اربعین است که همزمان با روز اربعین برگزار می‌شود.


معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه باید استانداردسازی را برای فضاسازی مواکب در نظر بگیریم، افزود: ما یک جامعه هدفی تحت عنوان موکب‌داران داریم؛ باید هماهنگی بین تمامی مواکب خدمت‌رسان در ایام اربعین حسینی انجام شود؛ پیشنهاد می‌شود همایشی تحت‌عنوان موکب‌داران به منظور تبیین اهداف و سیاست‌های موکب‌داری برگزار شود.
حجت‌الاسلام عادل با اشاره به افزایش قیمت‌ها، گفت: با این وجود نباید از کیفیت خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی کاسته شود و باید منابع مالی بیشتری در این خصوص اختصاص یابد؛ ما باید به‌دنبال ترویج وقف برای اربعین حسینی باشیم؛ نکته مهم این است که با این خدمت‌رسانی‌ها، مردم و زائران باید به‌سمت وقف کردن برای اربعین حسینی هدایت شوند.
وی با بیان اینکه کار رسانه‌ای و ساخت مستند در خصوص ثبت حماسه اربعین حسینی مهم است و باید در این خصوص حمایت‌های لازم انجام شود، یادآور شد: یکی از فعالیت‌های مهم ما اعزام مُبلغ در این ایام (ایام اربعین حسینی) است؛ خدمات تبلیغی اعم از برپایی نماز جماعت و بیان مباحث شرعی باید در تمامی مواکب انجام شود.


در بخشی از این جلسه، رضا معممی مقدم مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: مواکب برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی به چهار دسته رفاهی، فرهنگی، فرهنگی _ رفاهی، فرهنگی _ رفاهی و اسکان تقسیم می‌شوند؛ امسال بحث بدرقه رهروان منتظر را از مبداء بقاع متبرکه خواهیم داشت.
حجت‌الاسلام محمد نوروزپور مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه این جلسه گفت: نکته مهمی که امسال با آن مواجه هستیم، بحث گرما است؛ گرما در ایام اربعین را هم در مرزها و هم در مسیر داریم، بنابراین خنک بودن موکب‌ها در این هوای گرم بسیار مهم است.


حجت‌الاسلام هادی شفیع‌زاده مدیرکل اعزام مُبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه در بخشی از این جلسه با اشاره به فعالیت مُبلغین در اربعین 1401، تاکید کرد: باید خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی آسیب‌شناسی شود تا خدمت‌رسانی‌های پیش رو تاثیرگذارتر از قبل باشد.
در ادامه این جلسه، محسن بیانی معاون اداره کل منابع انسانی و پشتیبانی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به ماموریت‌های این اداره کل درخصوص خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی، افزود: پیشنهاد می‌کنیم برنامه‌ریزی مدونی برای خدمت‌رسانی انجام شود تا امکان بودجه‌ریزی لازم را داشته باشیم.
سیدحسن میرکریمی رئیس اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران در بخشی از این جلسه گفت: باید مواکب را بر اساس سیاست‌های ستاد اربعین سازمان اوقاف و امور خیریه ساماندهی کنیم تا خدمت‌رسانی خوبی به زائران اربعین حسینی داشته باشیم.


در ادامه نخستین جلسه ستاد اربعین حسینی سازمان اوقاف و امور خیریه؛ برخی معاونان ادارات کل این سازمان به بیان نکاتی در خصوص ارائه خدمت در ایام اربعین حسینی 1401 پرداختند.
پس از ارائه نظرات و پیشنهادات حاضرین در جلسه ستاد اربعین حسینی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به وحدت میان ملت ایران و عراق، اظهار کرد: افزایش قیمت‌ها نباید شما را از کارتان باز دارد؛ به نظر می‌رسد با افزایش قیمت‌ها، بحث ترابری و حمل و نقل زائران اربعین حسینی سخت ‌شود؛ باید برنامه‌ریزی در خصوص کمک به حمل و نقل زائران اربعین حسینی انجام گیرد.


وی با تاکید بر اینکه مواکب سازمان اوقاف و امور خیریه در اربعین حسینی باید مضاعف فعالیت کنند و تمهیداتی از قبل داشته باشند، افزود: همکاری با موکب‌داران عراقی باید ضرورت داشته باشد.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان خاطرنشان کرد: ساماندهی و مقدمه‌چینی برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی بسیار مهم است و ضرورت دارد.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان