شب قدر، فرصت ناب بندگی برای رسیدن به تعالی، سعادت و عزت مندی است


شب قدر، فرصت ناب بندگی برای رسیدن به تعالی، سعادت و عزت مندی است

صدیق تقی زاده گفت: شب قدر، فرصت ناب بندگی برای رسیدن به تعالی، سعادت و عزت مندی در دنیا و آخرت است. شب قدر، التیام بخش زخم‌های برجامانده از گناهان و معاصی است .

صدیقه صدیق تقی زاده در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با گرامیداشت شب های قدر و ایام و سوگواری امام علی(ع) اظهار داشت: در ماه رمضان و در شکوه شبهای قدر به سر می بریم؛ در قدر، فرصتهای خوبی در مسیر خوسازی و توبه وبازگشت وجود دارد.
این استاد و پژوهشگر افزود: معمولا پزشکان در جهت سلامتی جسم، سفارش ها و یک سری پرهیزهایی دارند و سپس به درمان می پردازند، در جهت سلامت روح و جان نیز پرهیزهایی وجود دارد که آن دوری از گناهان و خودداری از انجام معاصی و مقابله با هوای نفس و توبه و بازگشت به سوی خیرات و نیکی‌هاست.


وی تصریح کرد: انسان در ماه مبارک رمضان از خوردن و آشامیدن و شهوت و گناه و معاصی چشم می‌پوشد و همه این ها می تواند زمینه را برای درمان روح و جان ما فراهم کند به خصوص در شبهای قدر که باید با اعمال صالح و نیک و حسنه و عبادت و قرائت قرآن بتوانیم روح خود را تعالی بخشیم و بسیاری از کمالات روحی را در خود ارتقاء دهیم.
صدیق تقی زاده عنوان کرد: در شب قدر، ضیافتی عظیم و باشکوه برپاست و خداوند چنین ضیافتی را فراهم کرده تا قلب خود را نورانی کرده و جلا ببخشیم و انرژی لازم برای یک سال را در خود ذخیره کنیم.


وی بیان کرد: در این ماه توصیه هایی پیرامون خودسازی و تقوای الهی شده است و هر چه بتوانیم جایگاه عظیم و روشن شبهای قدر را به خوبی درک کنیم می توانیم به قرب الهی دست یابیم و احساس کنیم به آن چه کمال شایسته وجودی است رسیده ایم.
رئیس مدرسه حکمت و تاریخ پردیس خواهران جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: دعاهایی سحرگاه لحظه به لحظه ماه رمضان و شب زنده داری تاثیر شگرفی در زندگی ما دارد و در سحرگاه، فرصتی فراهم آمده برای جمع شدن خانواده گرداگرد سفره الطاف الهی و انس و مناجات با خدا تا بهترین ها نصیب ما شود.


وی گفت: شب قدر، فرصت ناب بندگی برای به رسیدن تعالی، سعادت و عزت مندی در دنیا و آخرت است و در این شبها می توان به وسیله رحمت و مغفرت الهی و شستشو در رودخانه و نهر نعمات ایزدی، بهره‌وری خوبی از این لحظه های ارزشمند داشت.
صدیق تقی زاده افزود: شب قدر، التیام بخش زخم‌های برجامانده از گناهان و معاصی است، مگر می شود به آسانی از کنار چنین دریای کرامتی عبور کرد و از آن توشه ای برنداشت و از لحظه‌های آن برای دعا و مناجات و رها شدن از بند معاصی استفاده نکرد.
وی عنوان کرد: در روایات آمده است که کسی که به شش خصلت در ماه مبارک رمضان آراسته شود گناهانش بخشیده می‌شود، این خصلت‌ها عبارت از اینکه دین را حفظ کند، نفس را نگه دارد، با بستگانش بپیوندد، به همسایگان آزار نرساند، رعایت حقوق برادران را داشته باشد و زبان را از ناروا باز دارد.


این استاد و پژوهشگر بیان کرد: بسیاری از این توصیه ها و دستورات در واقع رعایت مصالح و آداب اجتماعی و نشان دهنده آثار اجتماعی رمضان و روزه داری برای جامعه مسلمین است؛ پیامبر گرامی اسلام(ص) می فرمایند ایها الناس ان ابواب الجنان فی هذا الشهر مفتحه، فاسئلوا ربکم ان لا یغلقها عنکم,وابواب النیران مغلقه فاسئلواربکم ان لا یفتحها علیکم، والشیاطین مغلوله فاسئلوا ربکم ان لا یسلطها علیکم»ای مردم درهای بهشت در این ماه باز است از خدا بخواهید که آنرا بر شما نبندد و در های جهنم بسته است از خدا بخواهید که برشما باز نشود وشیطانها در غل وزنجیرند از خدا مسئلت کنید که برشما مسلط نکند.


وی تصریح کرد: میرزا جواد ملکی تبریزی تعبیر زیبایی در کتاب المراقبات دارد که روزه یک هدیه الهی است که خدا به بندگان و مومنین هدیه می کند و می فرمایند روزه تکلیف نیست، بلکه تشریف است یعنی به چشم یک تکلیف نباید به آن نگاه کنیم و آن را یک تشریف و تکریم بندگان بنگریم که مستوجب شکر الهی است و از این بابت کرگزار خدا باشیم.
صدیق تقی زاده اظهار داشت: روزه داری و به خصوص درک شبهای قدر فواید زیادی برای مسلمین به لحاظ فردی و اجتماعی دارد و انسان را آکنده از اخلاص و صفای قلب می کند و موجب تحول در انسان شده و زمینه را برای تفکر و مراجعه به باطن و روح و دل انسان فراهم می کند و باب حکمت را برای انسان می گشاید، هر چقدر ناز جسم را کم کنیم؛ به نیاز روح بیشتر دست می یابیم و این در اثر روزه داری برای مومن حاصل می شود.


وی با بیان اینکه شب قدر، التیام بخش زخم‌های برجامانده از گناهان و معاصی است خاطرنشان کرد: مومنین در شبهای قدر و ماه رمضان به معنای واقعی، عزیزان درگاه الهی می شوند؛ در بحارالانوار در روایتی داریم که می فرمایند اگر بنده می دانست در ماه رمضان چه برکتی برای او نهفته است هر آینه آرزو می کرد همه سال رمضان باشد.
رئیس مدرسه عالی حکمت و تاریخ مجتمع آموزشی بنت الهدی عنوان کرد: در بین عبادات، روزه از جایگاه ویژه ای برخوردار است و خدا برای هر حسنه و کار نیک ده تا 700 برابر پاداش لحاظ کرده اما برای روزه داری می فرماید من جزای روزه هستم و روزه را به خود نسبت می دهد، این جایگاه به این دلیل بوده که روزه برآمده از صبر و شکیبایی است.


وی بیان کرد: انسان روزه دار از کبر و غرور و خودخواهی دور است و با دشمنان خدا در دشمنی است که همانا شهوت و معاصی، ابزار شیطان است و خوردن و آشامیدن و قوای شهوانی نیز کانال ورود به درون انسان است و وقتی انسان، این ها را تحت سلطه قرار دهد و محدود کند، راه نفوذ شیطان را به وجود خود می بندد.

پایان پیام/730

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک تولد نوزاد | گلچین زیباترین متن تبریک تولد نوزاد پسر و دختر