تصویر جدیدی که هابل از یک کهکشان فوق پراکنده ثبت کرد


تصویر جدیدی که هابل از یک کهکشان فوق پراکنده ثبت کرد

تلسکوپ فضایی هابل که مدتی است ماموریت خود را آغاز کرده، اخیرا تصویر جدیدی از یک کهکشان فوق پراکنده را ثبت و مخابره کرده است.

کهکشان فوق پراکنده GAMA ۵۲۶۷۸۴ به عنوان یک تکه نور ضعیف در تصویر گرفته شده از تلسکوپ فضایی هابل ناسا/ESA دیده می‌شود. این جرم در صورت فلکی هیدرا در فاصله تقریباً چهار میلیارد سال نوری از زمین قرار دارد.

به گزارش Spacetelescope،کهکشان‌های فوق پراکنده مانند GAMA ۵۲۶۷۸۴ دارای تعدادی ویژگی هستند. به عنوان مثال، محتوای ماده تاریک آن‌ها می‌تواند بسیار کم یا بسیار زیاد باشد.

تصویر جدیدی که هابل از یک کهکشان فوق پراکنده ثبت کرد

کهکشان‌های فوق پراکنده، با کمبود ماده تاریک مشاهده شده اند در حالی که بقیه کهکشان ها تقریباً از چیزی جز ماده تاریک تشکیل نشده اند. یکی دیگر از ویژگی‌های عجیب این دسته از کهکشان‌ها، فراوانی غیرعادی خوشه‌های کروی درخشان آنهاست، چیزی که در انواع دیگر کهکشان‌ها مشاهده نمی‌شود.

هابل، کهکشان GAMA ۵۲۶۷۸۴ را با دوربین پیشرفته پیمایش (ACS) که در سال ۲۰۰۲ توسط فضانوردان در حین مأموریت سرویس هابل ۳B نصب شد، ضبط کرد. از آن زمان، این ابزار نقش مهمی در برخی از تاثیرگذارترین نتایج علمی هابل، از جمله گرفتن میدان فوق العاده عمیق هابل ایفا کرده است. ACS همچنین پیش از مأموریت افق جدید از پلوتون عکس گرفته است، عدسی‌های گرانشی عظیمی را رصد کرده و کهکشان‌های کاملاً شکل گرفته را در اوایل کیهان پیدا کرده است.

این تصویر از مجموعه‌ای از مشاهدات هابل گرفته شده است که برای روشن کردن ویژگی‌های کهکشان‌های بسیار پراکنده طراحی شده‌اند. دید دقیق هابل به اخترشناسان اجازه داد تا GAMA ۵۲۶۷۸۴ را با وضوح بالا در طول موج‌های فرابنفش مطالعه کنند و به تخمین اندازه و سن این مناطق کمک کند.

بیشتر بخوانید

سیاه چاله ها، ستارگان در حال رشد را می بلعند

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

10 ویژگی جالب بی ام و سری 7 مدل 2023