رودخانه «قوروچای» در باروق میاندوآب طغیان کرد


رودخانه «قوروچای» در باروق میاندوآب طغیان کرد

مهاباد - ایرنا - سیلاب ناشی از بارش باران‌های رگباری موجب طغیان رودخانه قوروچای در شهرستان باروق و خوشحالی کشاورزان شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، به دنبال بارندگی‌های ۲ روز گذشته، این رودخانه که یک رودخانه فصلی است، دوباره پرآب شد و طغیان کرد.

پس از حدود ۴۰ روز، نخستین بارش باران بهاری موجب خوشحالی مردم بویژه کشاورزان در شهرستان‌های میاندوآب، باروق و چهاربرج شد و طبیعت تشنه را سیراب کرد.

همچنین فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی از تلاش و مشارکت ۱۰۰ درصدی اهالی روستای قطار در باروق برای جلوگیری از تخریب پل تازه احداث شده که پل ارتباطی این روستا با روستاهای بالادست و اراضی کشاورزی است، بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشت.

رودخانه «قوروچای» در باروق میاندوآب طغیان کرد

تاکنون گزارشی از خسارت سیل به فرمانداری نشده است

سرپرست فرمانداری باروق عصر چهارشنبه در خصوص سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی قوروچای و آجرلو به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود بارش سیل آسای باران، اما گزارشی بابت وارد شدن خسارت به اراضی کشاورزی و ابنیه‌ها اعلام نشده است.

صالح حسینی افزود: با توجه به فعالیت سامانه بارشی به همراه رعد و برق و صاعقه تا اواسط هفته آینده در این شهرستان و کوهستانی بودن منطقه، امکان جاری شدن سیل بر اثر بارش‌های رگباری وجود دارد، لذا مردم تا حد امکان از قرار گرفتن در مجاورت رودخانه‌ها و مسیرهای سیلابی (دره‌ها) خودداری کنند.

بارش‌ها در میاندوآب ۱۰ درصد افزایش یافت

رییس اداره هواشناسی میاندوآب نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از اول سال زراعی جاری تاکنون ۱۹۹.۳ میلی‌متر بارش در این شهرستان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش و نسبت به‌ دوره آماری ۵۰ سال گذشته ۱۵ درصد کاهش دارد.

احمدعلی بنایی افزود: بارش‌ها تا آخر هفته‌ جاری به صورت متناوب و رگباری توام با وزش باد، رعد و برق و در مناطق مستعد با بارش تگرگ ادامه خواهد داشت.

میاندوآب دارای سه رودخانه سیمینه‌رود، زرینه‌رود و قوروچای است که از داخل و حاشیه این شهر عبور می‌کند.

سیمینه‌رود یکی از رودهای مهم آذربایجان‌غربی است که از کوهستان‌های بوکان، سقز، بانه و شمال عراق سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از شهرهای بوکان و میاندوآب به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

رودخانه زرینه‌رود نیز با طول ۲۳۰ کیلومتر طولانی‌ترین رود استان است که در طول مسیر خود شهرستان شاهین‌دژ و میاندوآب را می‌پیماید و به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

سرچشمهٔ این رود از کوه‌های «چهل چشمه» در سقز استان کردستان است و در شهرستان تکاب رودخانه‌های خورخوره و ساروق و در شهرستان شاهین‌دژ رودخانه‌های هولاسو و هاچه‌سو و محمودآباد و آجرلوچای و در میاندوآب لیلان چای به آن می‌پیوندند.

شهرستان میاندوآب با بیش از ۲۷۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

29 صندوق خرد زنان عشایر در آذربایجان غربی فعال است