پروتکل همکاری های گمرکی بین جمهوری آذربایجان و ایران به امضا رسید


پروتکل همکاری های گمرکی بین جمهوری آذربایجان و ایران به امضا رسید

تبریز- ایرنا- رئیس گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به امضا پروتکل همکاری های بین گمرکی 2 کشور ایران و جمهوری آذربایجان گفت: این پروتکل در 13 بند به امضا رسید و بر اساس آن همکاری های گمرکی دوطرف بر اساس توسعه، تسریع و هماهنگی تبادلات تجاری، گمرکی و تعامل در این خصوص افزایش می یابد.

به گزارش ایرنا، علیرضا مقدسی روز سه شنبه در این دیدار که در جلفا انجام شد، اظهار کرد: در خصوص یادداشت تفاهم تسهیل ترانزیت سه‌جانبه کشورهای جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه نیز تسهیل و تسریع انجام آن را خواستار شد.

وی افزود: پیش از این نیز چندین دیدار در این خصوص به صورت حضوری و مجازی با طرف آذری برگزار شده و موارد نیز به دستگاه‌های دیپلماسی دو کشور منعکس شده است.

مقدسی خاطرنشان کرد: بر این اساس تایید موارد از طرف مبادی جمهوری آذربایجان مورد تاکید است تا در ادامه این یادداشت تفاهم سه جانبه در تهران امضا شود.

وی همچنین در ادامه تسریع ایجاد زیرساخت‌های پایانه ریلی گمرک آستارا را خواستار شد و افزود: این پایانه که ساختش به راه آهن جمهوری آذربایجان واگذار شده است در حال اجراست که این طرح تاثیر مستقیم و فراوانی در توسعه تجارت دو کشور دارد.

رییس گمرک ایران توسعه تبادل الکترونیکی داده های الکترونیکی ریلی، تبادل اطلاعات حمل و نقل در زمینه ریلی در آستارا، احداث پل جدید در کنار پل قدیمی فلزی در آستارا که فقط قابلیت عبور یک کامیون را دارد، تبادل اطلاعات بارنامه و ایکس ری بین ایران و جمهوری آذربایجان از دیگر مواردی بود که از رئیس گمرک جمهوری آذربایجان را خواستار شد.

مقدسی همچنین تحقق دیجیتالی‌شدن اطلاعات ترانزیت بین دو کشور را موجب تسریع انتقال و ترخیص کالاهای ایرانی در مسیر رسیدن به روسیه از مرز سامور و از طریق جمهوری آذربایجان دانست و افزود: این موضوع از فساد محصولات کشاورزی ایران و زیان دیدن صادر کنندگان این محصولات جلوگیری می کند.

رئیس گمرک ایران همچنین با اشاره به آمادگی جمهوری اسلامی ایران در گشایش گمرک مرزی خداآفرین گفت: این گمرک زیرساخت‌های لازم را برای بازگشایی دارد و در صورتی که جمهوری آذربایجان نیز آمادگی داشته باشد این موضوع محقق می شود.
وی ادامه داد: امکانات خوبی در این گمرک وجود دارد و فعالیت های تجاری و صنعتی خوبی در حال انجام است.

وی همچنین افزایش ظرفیت گمرک آستارا را نیز از ضرورت های توسعه تبادلات گمرکی دو کشور دانست و گفت: تنها از پل قدیمی گمرک آستارا یک کامیون قابلیت عبور دارد و فرسودگی پل موجب ایجاد صف طویل در عبور کامیون ها می شود در واقع حداکثر ۲۵۰ کامیون یا خودرو می‌توانند روزانه از این مرز عبور کنند.

پروتکل همکاری های گمرکی بین جمهوری آذربایجان و ایران به امضا رسید


وی همچنین در حاشیه این نشست در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از نگرش مثبت هیئت آذربایجانی و نخجوانی تشکر کرد و گفت: با اعلام آمادگی طرف آذری می توان به کمک دستگاه های دیپلماسی دو کشور برای بازگشایی راه‌های بیشتر ترددی اقدام کرد.
وی با اشاره به دیگر دستاوردهای نشست امروز با رئیس گمرک جمهوری آذربایجان اظهار کرد: تشکیل هیئت مشترک بین سه کشور ایران و جمهوری آذربایجان و کشور روسیه مورد توافق قرار گرفت که منتظر اقدامات تکمیلی کشور جمهوری آذربایجان درخصوص امضای یادداشت تفاهم گمرکی سه جانبه هستیم.
وی همچنین با استقبال از پیشنهاد رئیس گمرک جمهوری آذربایجان در خصوص وحدت رویه در تبادل کامیون های کالا بین دو کشور گفت: پیشنهاد وحدت رویه و پنجره واحد برای بررسی کالاها و کامیون های عبوری برای افزایش سرعت کار و کنترل کامیون های عبوری تنها یک بار از طرف یکی از کشورها نیز مورد توافق قرار گرفت، طوری که کامیون های هر کشور فقط یکبار در کشور مقابل کنترل و بازرسی می شود.
وی همچنین بار دیگر بر تسریع در ترانزیت محصولات کشاورزی مثل صیفی جات تاکید کرد و افزود: این مطالبه رانندگان و صادر کنندگان این محصولات مثل محصولات کشاورزی، گل و گیاه و محصولات فساد پذیر می باشد.

رئیس گمرک ایران درخصوص درخواست همتای آذری خود نیز برای افزایش کار گمرکات در جهت تسریع برای انتقال کالاها بین دوکشور به صورت شبانه روزی موافقت کرد.
مقدسی از همتای آذربایجانی خود برای سفر به تهران دعوت کرد و افزود: موارد توافق شده و سایر موارد مطروحه قابل پیگیری به صورت حضوری و تلفنی نیز خواهند بود که انتظار اجرای آنها را در زمان مناسب داریم.

به گزارش ایرنا، بازدید از اداره کل گمرک جلفا و نوردوز در آذربایجان شرقی از دیگر برنامه‌های رئیس گمرک ایران در سفر یک روزه به شهرستان جلفا بود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


86 میلیارد تومان برای اشتغال مددجویان بهزیستی آذربایجان شرقی هزینه شد