باز کردن پای جهادگران به عرصه اشتغال‌آفرینی نقطه قوت کمیته امداد است


باز کردن پای جهادگران به عرصه اشتغال‌آفرینی نقطه قوت کمیته امداد است

زاهدان- ایرنا- معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: نقطه قوت در کمیته امداد، مسأله مردمی کردن و باز کردن پای جهادگران، خیرین، مراکز نیکوکاری و کارآفرینان به عرصه اشتغال‌آفرینی است؛ هر چه بیشتر مردم را وارد عرصه کنیم، موفق‌تر خواهیم بود.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی کمیته امداد امام خمینی(ره) سیستان ‌و بلوچستان، مرتضی فیروزآبادی در همایش اشتغال این استان اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب ریاست کمیته امداد، به ۲ نکته مهم تأکید فرمودند که یکی توانمندسازی و ایجاد درآمد باثبات و دیگری حفظ کرامت افراد است.
وی با بیان اینکه در توانمندسازی و ایجاد درآمد باثبات، عملکرد همه ما قابل سنجش است افزود: همه باید تلاش کنیم که این هدف مهم، در تعامل با اقشار ضعیف محقق شود که نیاز است تا یک هم افزایی، انسجام و هم جهتی بین حوزه‌ها اتفاق افتد.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) افزود: در کمیته امداد چند نقطه قوت وجود دارد، از جمله مسأله راهبری شغلی که یک نوآوری محسوب می‌شود. اینکه ما بتوانیم مشاغل خرد را به مشاغل بزرگ و کارآفرینان حرفه‌ای وصل کنیم، مفهوم خوبی است.
وی بیان کرد: مسأله دیگر، بحث برون سپاری است؛ ما خیلی کار داریم، مثلا باید به‌دنبال افزایش کیفیت مشاغل باشیم، بنابراین اصلا شایسته نیست که وقت همکار ما صرف اموری مانند وارد کردن اطلاعات در سیستم، پر کردن کاغذ و پیگیری بانک باشد. باید سعی کنیم از طریق برون‌سپاری، امداد هوشمند و یا هر مسیر دیگری، این کارها را از خود دور کنیم و به کارهای مهمتر بچسبیم.
فیروزآبادی با بیان اینکه نگاه به زنجیره، خیلی کار مهمی است افزود: باید بتوانیم شغل‌های کوچک را به شرکت‌های ملی که نیرو زیاد دارند، به بانک‌ها وصل بوده و استخوان‌دار هستند، وصل کنیم تا مشکل بازاریابی، پایداری و ثبات و غیره حل شود.
وی گفت: در بیرون از کمیته امداد، معمولا سؤال‌هایی وجود دارد، مثل اینکه انتظار دارند به ازای پرداخت هر فقره وام، یک نفر از تحت حمایت خارج شود، در حالی‌که درآمدها پایین است و در موارد بسیاری، نمی‌تواند فرد را به مرحله خودکفایی برساند.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) ضمن تأکید بر اهمیت ارتباط داشتن با سازمان‌ها و نهادهای دیگر برای پیشبرد اهداف و رسیدن به نتایج مطلوب بیان کرد: امروزه در مجلس شورای اسلامی نسبت به فعالیت‌های کمیته امداد حسن ظن وجود دارد، اما ما زمانی می‌توانیم جایگاه خود را تثبیب کنیم که عملکرد ما قابل دفاع باشد.

امنیت پایدار، بدون توسعه میسر نمی‌شود

فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی در جنوب شرق کشور نیز در این مراسم گفت: مأموریت قرارگاه، تأمین امنیت است، اما امنیت پایدار، بدون توجه به توسعه علمی و فرهنگی میسر نمی‌شود.

سردار محمد کرمی افزود: سیستان‌ و بلوچستان یک استان کاملا برخوردار است و ظرفیت‌های فراوانی دارد، از جمله ظرفیت نیروی انسانی، چراکه جوان‌ترین استان کشور است و می‌تواند خلاقیت، نوآوری و شکوفایی را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه آموزش‌های ما باید پژوهش‌محور و مهارت‌محور باشد تا منجر به توسعه شود و اتفاق‌های خوبی را رقم بزند ادامه داد: یکی دیگر از ظرفیت‌های استان، نعمت مرز است. این استان بهترین محصولات کشاورزی و باغی را دارد، از جمله خرما، گردو، موز و چیکو که می‌توان صادرات کرد، چرا باید از مرز برای قاچاق استفاده کرد.

فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی در جنوب شرق کشور گفت: بدترین حالت، تنبلی است. در دین اسلام، کسب علم، تفکر و خلاقیت، کار و تلاش، عبادت محسوب می‌شود و از طرف دیگر، تنبلی مذمت شده است.

وی با اشاره به اینکه نباید آمارها ما را غافل کند. کار باید به گونه‌ای انجام شود که برای مردم، ملموس و مشهود باشد، نه اینکه صرفاً آمار و ارقام بدهیم بیان کرد: کار فرهنگی که ثمره آن، ساختن ذهن‌هاست، مهمتر از ساختن خانه است. بنابراین از کارهای فرهنگی هم نباید غافل شد.

سردار کرمی با بیان اینکه آن روحیه خدمت و دلسوزی در مجموعه امداد وجود دارد گفت: قدر فرصت ۳۰ ساله خدمت را بدانیم عبادتی بالاتر از این نیست که کار مردم را راه بیندازیم چشم بر هم بزنیم، فرصت خدمت از دست ما می‌رود.

لبخند یتیم، سختی‌های کار را شیرین می‌کند

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان نیز در این مراسم گفت: کار شما امدادگران کمیته امداد، کاری گسترده، سخت، تأثیرگذار و ارزشمند است؛ اما بدانید که این، توفیقی از سوی خداوند است که عمر شما در این کار صرف شود.

آیت الله مصطفی محامی خاطرنشان کرد: با همه سختی‌های کار، آنچه کارها را شیرین می‌کند، لذت کمک به خانواده‌های نیازمند است؛ وقتی لبخندی بر لب یتیمی نقش می‌بندد، دلی شاد و خاطری آسوده می‌شود، سختی‌های کار بر ما شیرین می‌شود.

وی افزود: علی‌رغم همه خدمات فراوان کمیته امداد و بودجه‌های کلانی که در این جهت صرف می‌شود، متاسفانه نیاز استان ما بیشتر است، بنابراین آمار بالای خدمات و بودجه‌های صرف شده نباید ما را مغرور کند که کار را انجام داده‌ایم، چون نیازها خیلی بیشتر است.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: هنوز خانواده‌های نیازمند زیادی هستند که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی قرار ندارند و یا پشت نوبت هستند. از طرفی همان خانواده‌های تحت حمایت نیز این کمک‌ها، همه نیازشان را برطرف نمی‌کند در حد وسع نهادها می‌شود خدمت کرد، اما این طور نیست که همه نیازشان رفع شود.

وی بیان کرد: کمیته امداد در حوزه‌های مختلف از جمله تامین مسکن و ایجاد اشتغال، خدمات ارزشمندی ارائه داده، اما نیازمند تلاش مضاعف، مدیریت و بکارگیری مشارکت دستگاه‌های دیگر هستیم تا کار به نحو مطلوب‌تری انجام شود و به هدف مورد نظر دست پیدا کنیم.

آیت‌الله محامی خاطرنشان کرد: برخی نکات هست که برای ارائه خدمات مطلوب‌تر لازم است؛ اولین نکته، ایمان، باور و عزم جدی و انگیزه بالا برای کار است؛ مساله دوم صبر، پایداری و پایمردی برای کار بزرگ و تحمل سختی‌هاست و سومین نکته، رعایت اخلاق در انجام کار است.

وی ادامه داد: اگر به قرآن کریم رجوع کنیم، می‌بینیم که در توصیه‌های جناب لقمان حکیم به فرزندشان که در سوره مبارکه لقمان آمده نیز این نکات بیان شده است از جمله اینکه در دستگاه الهی، هیچ عملی گم نمی‌شود؛ این اعتقاد، انگیزه بخش است و به ما قوت قلب می‌دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!