توجه به سلامت معنوی، یکی از راه‌های ارتقای سلامت روان و کیفیت زنـدگی است


توجه به سلامت معنوی، یکی از راه‌های ارتقای سلامت روان و کیفیت زنـدگی است

مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت سلامت معنوی در سلامت جسمی و تایید آن، گفت: اهمیت معنویت و رشد معنوی در انسان در چند دهه گذشته به صورت روزافزون توجه متخصصان بهداشت روان را به خود جلب کرده است.

توجه به سلامت معنوی، یکی از راه‌های ارتقای سلامت روان و کیفیت زنـدگی است

دکتر احمد حاجبی در گفتگو با ایران اکونومیست اظهار داشت: امروزه انسان به عنوان موجودی با ابعاد زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی شناخته می‌شود که نیازمند توجه به تمام ابعاد وجودی است و سلامتی به صورت یک فرآیند پویای دستیابی به سطوح بالاتر تندرستی، در هر یک از ابعاد چهارگانه وجودی انسان در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: مفهوم سلامت معنوی در جوامع مختلف، با توجه به فرهنگ و باورهای آنها تبیین می‌شود. در واقع سلامت معنوی عاملی است که ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی را هماهنگ می‌کند.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت یادآور شد: از دیدگاه سلامت جامعه‌نگر، انسان موجودی چند بعدی است و بعد معنوی در حفظ سلامت تأثیر بسزایی دارد. حتی در شرایط بسیار ناراحت کننده و سخت نیز انسان می‌تواند برای خود معنایی ایجاد کند، که یکی از راه‌های ایجاد معنا و هدف، تقویت باورهای مذهبی و معنوی است.

حاجبی ادامه داد: وقتی سلامت معنوی به طور جدی به خطر افتد، فرد ممکن است دچار انواع مشکلات روانشناختی مثل اضطراب و افسردگی شود. بنابراین جستجوی معنا در زندگی یکی از راه‌های موثر مقابله با مشکلات و سختی‌های زندگی است. نتایج برخی مطالعات بیانگر آن است که بدون سلامت معنوی، ابعاد زیستی، روانشناختی و اجتماعی نمی‌توانند عملکرد مناسبی داشته باشند و یا به حداکثر ظرفیت خود برسند، بنابراین سطح کیفیت زندگی پایین خواهد آمد.

وی گفت: مطالعات همچنین نشان می‌دهند که یکی از راه‌های ارتقای سلامت روان و کیفیت زنـدگی توجه به سلامت معنوی است، بدین معنا که تقویت بُعـد معنوی از یک سو می‌تواند علایم بیماری‎ها را کاهش داده و از سـوی دیگر توانایی سازگاری فرد را افزایش می دهد، سلامت روان افراد را بهبود بخشیده، بـه کاهش ناامیدی و افسردگی کمک می کند و موجب بهبود عملکرد اجتماعی و ارتقاء کیفیت زندگی آنها می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسرم می‌خواست به دخترم تجاوز کند؛ او را کشتم