پارسال برای بیش از یک‌هزار معلول زنجانی کارت ویژه صادر شد


پارسال برای بیش از یک‌هزار معلول زنجانی کارت ویژه صادر شد

زنجان- ایرنا - سرپرست بهزیستی استان زنجان گفت: طی یکسال گذشته یک‌هزارو 699 پرونده توانبخشی معلولین و مددجویان بهزیستی در کمیسیون پزشکی تحت بررسی قرار گرفته که برای یک‌هزارو 310 کارت ویژه افراد دارای معلولیت صادر شده است و 127 نفر از افراد دارای معلولیت نیز از معافیت سربازی بهره مند شده‌اند.

سلمان حسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کمیسیون پزشکی فرآیندی است که طی آن بررسی مستندات و مدارک پزشکی دال بر اختلالات و بیماری های منجر به معلولیت انجام گرفته است و ارزیابی نوع و شدت معلولیت توسط متخصصان توانپزشکی در کمیسیون پزشکی توانبخشی انجام می شود.

وی معلولیت ها را در ۶ گروه عمده و شایع از جمله اختلالات جسمی، حرکتی، ذهنی، بینایی، شنوایی گفتاری، اعصاب و روان و چند معلولیتی ذکر کرد و گفت: شدت معلولیت هر گروه در چهار سطح، خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید تعیین می‌شود.

سرپرست بهزیستی زنجان ادامه داد: پس از ثبت درخواست اولیه، مدارک متقاضیان تشکیل پرونده توانبخشی به کمیسیون پزشکی بهزیستی ارسال شده و پس از بررسی معلولیت فرد درخواست کننده به همراه مدارک و مستندات پزشکی در کمیسیون پزشکی توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت، نظریه کمیسیون در سامانه کمیسیون پزشکی (سامانه ارمغان)، ثبت شده و در صورت تایید معلولیت، پرونده توانبخشی در سامانه ارمغان تشکیل می شود.

این مسوول ادامه داد: در حوزه توانبخشی کمیسیون پزشکی به منزله درگاه ورود افراد دارای معلولیت به منظور دریافت خدمات مستمر و غیرمستمر تشکیل می شود و پس از تاییدیه کمیسیون بر اساس استاندارد جهانی تشکیل پرونده و کمیته توانبخشی، نیاز سنجی و اولویت بندی انجام می گیرد.

حسینی افزود: ارائه خدمات گوناگون مددکاری اجتماعی، معافیت سربازی مشمولان دارای افراد معلول شدید در خانواده، ارجاع افراد به مراکز روزانه توانبخشی و یا تیمهای سیار ویزیت در منزل و یا مراکز شبانه روزی توانبخشی مراقبتی، کمک هزینه های تحصیلی و تردد، حرفه آموزی و کارگاه های حمایتی تولیدی، توانمندسازی و مناسب سازی منزل و خودروی افراد دارای معلولیت منوط به تایید کمیسیون پزشکی است.

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون پزشکی اعصاب و روان، کمیسیون معافیت از خدمت نظام وظیفه و کمیسیون تجدید نظر در بهزیستی استان با حضور اعضای تخصصی برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | وضعیت ناراحت‌کننده امامزاده ابراهیم شفت پس از آتش‌سوزی گسترده